Partnert gyakrabban váltunk, mint bankot

Inkább bankon kívül jönnek-mennek
Fotó: Latzer Anna
2015. január 9. Ritkábban cseréljük le bankunkat, mint például partnerünket, munkahelyünket vagy akár lakásunkat – derült ki egy kutatásból. A bankváltási hajlandóság évről-évre egyre alacsonyabb. A díjakat mindenki a legfontosabb tényezőnek tartja – csak éppen egyáltalán nem követi nyomon. Egyre jobban terjed ugyanakkor a netbankolás.

A banki ügyfelek háromnegyede még egyszer sem váltott pénzintézetet az elmúlt tíz évben – állapította meg a Budapest Bank (BB) a megbízásából készült kutatás alapján.  A magyarok többsége a bankváltáshoz képest jóval rugalmasabb, ha munkahelyváltásról vagy új partneri kapcsolatról van szó. Miközben a bankjához az elmúlt tíz évben a megkérdezettek 73 százaléka ragaszkodott, addig korábbi partnerkapcsolata helyett 65 százalék nem keresett újat, a munkahelyét pedig 56 százalék nem változtatta meg. A magyarok még az otthonunkat is könnyebben hagyják ott, mint bankjukat: új lakásba a válaszadók 39 százaléka költözött az elmúlt egy évtizedben, miközben új bankot csak 27 százalék keresett.

A bankok közötti mobilitás Magyarországon évről-évre egyre alacsonyabb. Míg 2013-ban hetven százalék volt azok aránya, akik legalább tíz éve nem váltottak bankot, mára ez 73 százalékra nőtt. A tervezett bankváltás valószínűsége is csökken: míg egy évvel korábban tíz százalék mondta, hogy a következő esztendőben szinte biztosan váltani fog, addig 2014-ben már csak hét százalék. Azok is egyre kevesebben vannak, akiket egy-egy jó ajánlattal el lehet csábítani a jelenlegi bankjuktól.

És ami (szerintünk) a kutatásból kimaradt...


Majdnem hetven százalék azoknak az aránya, akik szerint a legfontosabb a banki díjak nagysága. A költségeket, kiemelt szerepük ellenére, csak az emberek fele ellenőrzi kisebb-nagyobb rendszerességgel, háromnegyedük pedig nem szokta azokat összehasonlítani más bankok ajánlataival.

A kutatás rávilágított viszont arra, hogy jelentősen megnőtt a netbankolók aránya (ami véleményünk szerint azt mutathatja, hogy igenis sokan figyelnek a költségekre, hiszen az online ügyintézés általában jóval olcsóbb). A bankügyeiket túlnyomórészt neten intézők aránya 2012 óta 33 százalékról 49 százalékra nőtt. Az internetes ügyintézés szerepe a BB szerint várhatóan tovább nő a következő években is. Ők ennek okát a kényelemben és a gyorsaságban látják. Mint megállapították: a netbankolás havonta átlagosan 0,5 órát, míg a személyes bankfióki ügyintézés 1,2 órát vesz el egy ember életéből.

A mi tapasztalataink szerint a bankváltási hajlandóságot nem lehet igazán értékelni az eladósodottság vizsgálata nélkül. Nagyon sokan ugyanis nem azért nem cserélik le bankjukat, mert nem akarják, hanem azért mert egyszerűen nem tudják. Számos hitel feltétele ugyanis, hogy a törlesztés helyi bankszámláról teljesüljön. Ez a gyakorlat pedig egyre általánosabb. Az sem csekély visszatartó erő, ha a kölcsönt ugyan teljes egészében nem kell visszafizetni, ha más bankot választ valaki, de az a korábbinál sokkal drágábbá válik.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok