Biztonságom

Biztosítás

Abban segít, hogy ha egy előre nem látható, váratlan esemény bekövetkezik, akkor az abból fakadó kárt teljesen vagy részben a biztosító társaság fizeti. Anyagi biztonságot és nyugalmat jelent. Biztosítást szinte bármire köthetünk, de előtte alaposan nézzünk körbe. Nagy a különbség az árakban és a pénzünkért kapott szolgáltatásokban. Akkor járunk el gondosan, ha legalább 4-5 ajánlatot megnézünk.

Életem

Az életbiztosítással valójában nem magunkat, hanem szeretteinket védjük az anyagi kiszolgáltatottságtól. Ez a legegyszerűbb és legolcsóbb módja annak, hogy gondoskodjunk róluk.

Lakásom

Érdemes az otthonunkra biztosítást kötni, de ne csak az árat nézzük, hanem azt is, hogy mit kapunk cserébe. Néhány ezer forint különbség a biztosítás éves díjában sok milliót jelenthet, amikor a biztosító nekünk fizet egy-egy kárra. KALKULÁTORRAL

Autóm

Autókra a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást- ahogy neve is mutatja – kötelező megkötnünk. De nem mindegy, milyen áron. A casco a saját autónkban esett kárra nekünk fizet, vagy annak, akitől a hitelt kaptuk az autóra. Itt is nagy a díjakban a különbség. KALKULÁTOROKKAL

Utazásom

Külföldre ne induljunk el utasbiztosítás nélkül, hacsak nem akarunk már kisebb betegség vagy baleset esetén is súlyos pénzeket kifizetni. Érdemes körültekintően megválasztani, hogy milyen biztosítást vegyünk.
További cikkek
Brexit: zöldkártyával autózzunk az Egyesült Királyságba!
2020. február 3. Hiába az átmeneti időszak, a MABISZ azt javasolja, hogy a Brexit miatt már most is érvényes zöldkártyával induljunk útnak autóval az Egyesült Királyságba. A magyar autósoknak ma a szomszédos országok közül csak az Ukrajnába való belépéshez kell zöldkártyával rendelkezniük.



Nagy-Britannia kilépése az Európai Unióból a nemzetközi gépjármű-kárrendezési rendszerek működését is érinteni fogja. A Brexit átmeneti időszakát (a 2020. február 1. és 2020. december 31. közötti időszakot) követően az EU gépjármű-biztosítási irányelvének (MID) károsultvédelmi rendszere várhatóan nem lesz alkalmazható Nagy-Britanniában. Így például egy ott balesetet szenvedett magyar állampolgár elveszíti azt a jogát, hogy kárát Magyarországon, anyanyelvén érvényesítse a brit biztosító magyarországi kárrendezési megbízottjánál. Jelenleg még nem világos, hogy mely országokkal lesznek olyan megállapodások, amelyek az irányelvhez hasonló védelmet biztosítanak a Brexit után bekövetkezett balesetek áldozatainak. Ezen az illetékes nemzetközi szervezet, a Council of Bureaux (CoB) és brit partnerei folyamatosan dolgoznak.

Mivel az átmeneti időszakban az uniós jog továbbra is él a Nagy-Britanniával fennálló kapcsolatokban, valószínű, hogy az év végéig az onnan az Unióba, valamint az Unióból oda belépő járművek biztosítási fedezetének meglétét a hatóságok nem fogják külön ellenőrizni.

Jobb a békeség, kellene a zöld kártya

Ettől függetlenül a Zöldkártya Rendszer hazai szervezete, a MABISZ által működtetett Nemzeti Iroda továbbra is határozottan azt javasolja, hogy minden Nagy-Britanniába induló jármű érvényes zöldkártyával induljon útnak.

A zöldkártya rendszer lényege, hogy a benne résztvevő országok polgárai ezzel igazolják a gépjármú felelősségbiztosításának meglétét. A rendszerben résztvevő országok némelyike (köztük az összes uniós tagállam) a fedezet igazolásául külön megállapodás alapján elfogadja a gépjármű forgalmi rendszámtábláját. Így zöldkártya nem szükséges a határátlépéshez. A magyar autósoknak ma a szomszédos országok közül például csak az Ukrajnába való belépéshez kell zöldkártyával rendelkezniük. Vannak azonban olyan országok, ahova a MABISZ annak ellenére javasolja, hogy vigyünk zöldkártyát, hogy azok a rendszámegyezmény részesei. Ezen országok köréről a MABISZ a honlapján rendszeresen tájékoztatást ad. A jelenleg érvényes itt található.

Jöhet az elektronikus zöldkártya

A zöldkártyákról fontos tudnivaló, hogy a hagyományos, papíralapú igazolások néhány éve bevezetett elektronikus terjesztésének lehetőségével több biztosító is él, több tízezer zöldkártya jutott el ily módon az ügyfelekhez problémamentesen. A zöldkártyák használatának további egyszerűsítése érdekében a CoB engedélyezte, hogy a nemzeti zöldkártya irodák a zöldkártyákat 2020. július 1-jétől fekete-fehér színben bocsássák ki, és ügyfeleikhez elektronikus úton juttassák el.

A MABISZ szerint az új zöldkártya-kibocsátási gyakorlat bevezetése a magyar piac számára egyértelműen ajánlott. Több szempontból, de elsősorban a növekvő ügyféligény miatt is előnyös lenne, ha a magyar biztosítók egységesen és a lehető legkorábbi időpontban (2020. július 1-jével) vezethetnék be.
Tekintettel arra, hogy új zöldkártya-kibocsátási gyakorlat bevezetéséhez egyéb feltételeknek is teljesülniük kell, például jogszabály-módosítás is szükséges, a bevezetésről hivatalos döntés még nem születhetett.

Most okozzák a kátyúk a legtöbb balesetet
2020. január 23. A kátyú okozta károk 60-70 százaléka jellemzően az első negyedévben történik a kátyúbiztosítást kínáló társaságok tapasztalatai szerint. Az ilyen jellegű balesetek minden autósnak potenciális kockázatot jelentenek, ezért a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint érdemes biztosítással felkészülni a váratlan esetekre.


A téli fagyok súlyosan meg tudják rongálni a közutakat, ezért most kezdődik csak az igazi „kátyúszezon”. Az úthibák javítása általában tavasszal kezdődik meg, gyakran nyár elejéig is elhúzódik, addig viszont számtalan autót tesznek tönkre minden évben.

A kátyúk okozta leggyakoribb kár a defekt, illetve a felni sérülése, de előfordul futómű-károsodás is sőt, akár balesetet, személyi sérülést is okozhat a kátyú. Az átlagos kárösszeg pár tízezer forint, azonban a futóműben okozott kár akár a többszázezret is elérheti – áll a MABISZ közleményében.

Bizonyíték kell

Fontos tudni, hogy bár az utak állapotáért az út fenntartója felel, azonban a káreseményt mindig a kárt szenvedett autósnak kell bizonyítania. A kátyús balesetekhez akkor is érdemes rendőrt hívni, ha nem történt személyi sérülés, mivel a hatósági jegyzőkönyv fontos dokumentum lehet a bizonyítási eljárás során. Az esetet mindig alaposan dokumentáljuk: készüljön több irányból is fénykép a kátyúról, az autóról, a helyszínről és jól láthatóan a keletkezett sérülésről. Ha a balesetet más is látta, érdemes feljegyezni a tanú vagy tanúk elérhetőségét.

A bejelentéssel a károsultnak a közút fenntartójához kell fordulnia. A bejelentésnél közölni kell az esemény idejét, pontos helyét, valamint, hogy milyen körülmények között történt a baleset. A bejelentéshez csatolni kell a helyszínen készült hatósági jegyzőkönyvet, valamint a fényképfelvételeket, tanúnyilatkozatokat, továbbá – amennyiben rendelkezik vele – a kár összegét igazoló javítási számlát. A kár pontos összegének tanúsításához feltétlenül kérjünk számlát a gépjármű javítási munkálatairól, és őrizzük is meg a procedúra befejezéséig, továbbá érdemes lehet az esetlegesen kicserélt alkatrészeket is megtartani.

Ha több gépjármű is károsodott, azokat külön-külön is be kell jelenteni, az autók sérüléseit ugyanis egyenként számolják el. Személyi sérülés esetén az orvosi dokumentációt is be kell mutatni. A bejelentéshez ne felejtsük el csatolni a forgalmi engedélyről készített másolatot! Szükség esetén hiánypótlásra is felszólíthatják a bejelentőt, ezért érdemes e-mail címünket is megadni.

A biztosítónak is kell a bizonyíték

Kátyúkár biztosítás esetén nem az útkezelő, hanem a saját biztosítónk felé jelenthetjük be a kárt. A biztosító kifizeti a kártérítést, majd utólag rendezi azt az illetékes közútkezelővel. Itt is rendkívül fontos a részletes dokumentáció, ennek hiányában ugyanis a biztosító sem tud fizetni. Mint ahogy akkor sem, ha a megengedettnél gyorsabban hajtott az autós, vagy figyelmeztető tábla jelezte az úthibát.

Kátyúbiztosítást jelenleg önállóan, illetve kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy casco mellé kiegészítő biztosításként köthetnek az autósok, akár évi 2-3 ezer forintért. A kátyúkár biztosítást az hívta életre, hogy az ilyen károk átlagos összege 20 ezer forint körüli, a casco biztosítások önrésze pedig ettől jellemzően magasabb.

ÚtszakaszKezelőBejelentés

Településeket összekötő utak, autópályákMagyar Közút Zrt.elektronikusan (https://internet.kozut.hu/ugyfelszolgalat/karigeny-bejelentes/gepjarmu-kar/); postai úton (Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kárigénykezelő osztály, 1024 Budapest, Fényes Elek u. 7-13.); e-mailen: karigenykezeles@kozut.hu
Lakott területen belüli útszakaszokilletékes önkormányzatszemélyesen; e-mailen
Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalaiBudapest Közút Zrt.személyesen az ügyfélszolgálaton (Budapest, XI. kerület, Bánk bán utca 8-12.); e-mailen a karrendezes@budapestkozut.hu címen, kitöltött "Kátyúkár bejelentő lap" csatolásával
Egyes biztosítóknál létezik olyan szolgáltatás is, amely a kár – meghatározott limitig történő – megtérítése mellett egyfajta jogsegély-szolgáltatást is nyújt, eljár az út kezelőjénél a biztosítási limitet meghaladó kártérítés megfizetése ügyében.