350 milliós bírságot kapott a gyerekeket átverő cég

2021. május 26. A kiszabható maximális bírsággal sújtotta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az Ask Bongo („Kérdezd Bongot!”) játék üzemeltetőjét, mert jogsértő módon, közvetlenül hívott fel gyermekeket a vásárlásra.

A Gazdasági Versenyhivatal mintegy 350 millió forintos bírságot szabott ki a Bongo nevű játék üzemeltetőjére – tette közzé a versenyhatóság. Az elsősorban gyermekeket és kamaszokat célzó, széles online csatornákon reklámozott Ask Bongo („Kérdezd Bongot!”) játékban Bongo, a kismajom emelt díjas SMS-ért válaszolt a feltett kérdésekre.

A GVH most lezárult vizsgálata megállapította, hogy az ausztrál Global AQA Pty Ltd. jogsértő módon, közvetlenül hívott fel gyermekeket a vásárlásra, a reklámokban pedig elhallgatta a szolgáltatás árát és a személyes adatok kezelésének legfontosabb jellemzőit. A cég emellett egyes csatornákon – így influenszer-hirdetésekben, illetve iskolásoknak szóló websorozatban – burkoltan hirdette a játékot, azaz a fogyasztók számára nem derült ki, hogy fizetett reklámokról van szó. Az influenszerek arra buzdították a gyerekeket, hogy sms-ben kérdezzenek, amire sms-ben kaphatnak választ. Minden kérdés-felelek 400 forint plusz áfa, azaz 508 forintba került a gyerekeknek, akik nem feltétlenül – gyaníthatóan egyáltalán nem – voltak tisztában azzal, hogy a jópofának tűnő játék mennyibe kerül.

A versenyhatóság közleménye emlékeztet arra, hogy tavaly ideiglenesen már tavasszal megtiltotta a szolgáltatást és reklámozását, mert a digitális oktatás alatt a gyerekek a szokásosnál is több időt töltöttek okostelefonok és számítógépek előtt. Így nagyobb eséllyel találkozhattak a kifogásolható hirdetésekkel.

A GVH a kiszabható maximális, mintegy 350 millió forintos bírságot rótta ki az ausztrál cégcsoportra. Emellett megállapította azt is, hogy három influenszer ügynökség és egy webtartalom-gyártó – a P4R Digital Agency Kft., a Social Guru Magyarország Kft., a hd OPEN! Kft. és a Globoport Média Holding Kft. – felelősségét is az általuk közvetített reklámokkal kapcsolatos egyes jogsértésekben. A hazai vállalkozásoknak – közreműködésük jellegére is tekintettel – a versenyhatóság bírság kiszabása helyett a jövőbeni hasonló jogsértések elkerülését célzó belső szabályozások (ún. megfelelési programok) kialakítását írta elő. A jogkövetést elősegítő programok végrehajtását mind a négy cég vállalta, amit a GVH utóellenőrzés keretében fog számonkérni.

Szerző: LG
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok