Nagyon megváltozhat majd a kgfb

A balesetben sérültek uniós kártérítést kaphatnak

Fotó: Mihádák Zoltán, MTI
2023. május 17. Módosulnak az uniós kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szabályok. Jelentős változás például, hogy a balesetek súlyos sérültjei Európa-szerte méltányos kárkifizetésre válnak jogosulttá. Egyszerűsítik és egységesítik a kártörténeti igazolásokat is. Mindez még az idén változást hozhat nálunk is.

Négy ponton is belenyúlnak a kgfb-szabályokba az uniós hatóságok – hívta fel a figyelmet egy szakmai cikkben a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szakértője. Ha egy külföldi biztosító csődbe megy, a kárkifizetésre jogosultak a lakóhelyük szerinti tagállamban igényelhetik kifizetésüket. Még akkor is, ha nem az ott bekövetkezett baleset következtében szenvedtek kárt. Minden uniós tagállamban biztosítani kell, hogy a károsultak számára könnyen érthető módon álljanak rendelkezésre a kártérítés igénylésére vonatkozó lényeges információk (például, hogy melyik szervezethez kell fordulniuk).

Magyarországon nagyon nagy változást hozhat, hogy a személyi sérülések esetén a biztosítási fedezet legkisebb összegét úgy kell kiszámítani, hogy minden súlyos sérülést szenvedő személy teljes és méltányos kártérítésben részesüljön. A jövőben a legkisebb biztosítási fedezet meghatározására referenciaértékként az Eurostat által közzétett harmonizált fogyasztói árindexet kell majd alkalmazni.

A személyi sérülésekre fizetett, úgynevezett sérelemdíj magyar gyakorlatára a nagyon tragikus veronai buszbaleset miatt vetült nagy figyelem. (Az olaszországi Verona közelében 2017. január 20-án éjjel 17-en vesztették életüket, mikor a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium diákjait és tanárait szállító busz balesetet szenvedett.) Az autóbusz üzembentartójának gépjármű-felelősségbiztosítási szerződését a Groupama Biztosító kezelte. A biztosító végül a magyar bírói gyakorlatban általánosnak tekinthető összeg többszörösét térítette sérelemdíjként, a károsultaknak közel kétmilliárd forintot fizettek ki. Mindez azonban évekig húzódó folyamat volt.

Határokon átnyúló autós biztosítások


Az unió kiemelten kezeli még a járművek biztosításának tagállamok általi kontrollálását – különös tekintettel arra, hogy nincs ellenőrzés a határokon. Az új technológiai fejlesztések, mint például az automatikus rendszámfelismerés, lehetővé teszik a járművek biztosításának rögzítését azok megállítása nélkül. Az új irányelv szerint az országok az ügyfelek rendszámai alapján megvizsgálhatják, hogy van-e biztosítása a hozzájuk érkező járműveknek, ám ezeket az adatokat azonosítás után törölni kell.

A felülvizsgálat szerint a biztosítottak kártörténeti igazolásainak új biztosító általi felhasználása szintén megújításra szorult. Új biztosítási szerződés kötése esetén a biztosítottak korábbi kártörténeteinek hitelesítését egyszerű módon szükséges biztosítani. Az egyszerűség érdekében alapvető elvárás, hogy a kártörténeti igazolások tartalma és formátuma azonos legyen a tagállamokban. További fontos elvárás, hogy a biztosítási díj megállapításánál a kártörténeti igazolásokat az adott tagállam ugyanilyen belföldi dokumentumaival egyenértékűként kell kezelni, a biztosító nem tehet különbséget állampolgárság, vagy a biztosított korábbi lakóhelye szerinti tagállam alapján. Ez azt is jelenti, hogy minden olyan kedvezményt alkalmazni kell, amelyre egyébként az azonos feltételekkel rendelkező másik belföldi ügyfél jogosult lenne.
 
Az előbbiek érvényesülése érdekében egységes feltételekre van szükség a tagországokban. Ezért a kártörténeti igazolás formájára és tartalmára az EU Bizottság külön végrehajtási rendeletet dolgoz majd ki. A kártörténeti igazolás megújulására tehát még várni kell, de az egyéb pontoknak elég gyorsan a tagállami szabályok részéve szükséges válniuk. Az új elvárások nemzeti jogszabályokban elfogadásáról főszabály szerint 2023. december 23-ig kell gondoskodniuk. Egyes rendelkezések viszont már 2023. június 23-ig hatályossá válhatnak.

Szerző: B.Varga Judit
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok