A minisztérium csak most vette észre a júliusi brutális áremelést

Fotó: NGM
2024. augusztus 28. Nem telt bele egy hónap sem, hogy a kormányzati propaganda gépezet rájöjjön: valamit tenni kellene az alapélelmiszerek árának júliusi brutális emelése miatt. A GVH a minisztérium erről szóló közleményét követően gyorsan jelezte: panaszeljárás keretében megvizsgálja az NGM által feltárt és jelzett árképzési gyakorlatot.

A KSH három hete közzétett adataiból már kiderült, hogy robbant az élelmiszerek ára. A keddi, az alapkamatot végül nem csökkentő jegybanki döntést követő tájékoztatón Virág Barnabás alelnök külön kitért arra, hogy amikor lehetőség nyílik, gyorsan emelik az árakat a cégek. Arról is beszélt: a júliusi megugrott inflációban meghatározó szerepe volt, hogy július 1-jétől kivezették a kötelező akciókat, illetve az egyes alapélelmiszereknél a beszerzési árhoz kötött fogyasztói árakat.

Úgy tűnik, mindez végül csak eljutott a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz (NGM) – vagy talán helyesebb lenne arra gondolni, hogy a propaganda gépezet irányítóihoz. Az NGM közleményben kelt ki a jelenség ellen. Mint leírták, az „online árfigyelő rendszerben napi szinten frissülő áradatok alapján” egyértelművé vált, hogy a kötelező akciózás kivezetését követően többek között a finomliszt, a 2,8%-os UHT tej és a cukor fogyasztói árát a legnagyobb kiskereskedelmi láncok egyidejűleg és jelentősen megemelték. (Csak halkan jegyezzük meg, hogy talán a minisztérium sem hisz a KSH-nak, ezért kellett előszedniük az árfigyelős adatokat.)
Az NGM közleményéhez ugyan valószínűleg egy CBA-ban készült kép az illusztráció, de arról nem tudni, hogy a magyar üzletláncok miként változtattak áraikon. Ezt ugyanis egyetlen kormányzati (beleértve a GVH-t is) szerv sem figyeli, vagy ellenőrzi. Nekik persze az árfigyelőbe sem kell adatot szolgáltatniuk.
Az NGM taglalta, hogy a gyártói márkás finomliszt árát átlagosan közel 80 százalékkal emelték a legnagyobb kiskereskedelmi láncok, de egyes üzleteknél valamely lisztek esetében több mint 100 százalékos áremelés is volt. Az ugyancsak gyártói márkás tej árát átlagosan mintegy 45 százalékkal növelték, míg a gyártói márkás kristálycukrot átlagosan több mint 25 százalékkal drágították. Továbbá a saját márkás termékek árait is – bár kisebb mértékben – ugyancsak jelentősen, mindhárom terméktípus esetében átlagosan 30 százalékkal emelték.

A közlemény szerint fogyasztóvédelmi szempontból megvizsgálták a helyzetet, majd megállapították, hogy az érintett kiskereskedelmi láncok magatartása aggályos, az áremelések túlzók. Meg is rendelték a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatát. A GVH erre szinte azonnal jelezte: panaszeljárás keretében megvizsgálja az NGM által feltárt és jelzett árképzési gyakorlatot, az azt alátámasztó bizonyítékokat és megteszi a szükséges intézkedéseket.

Szerző: BVJ
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok