A tehetősebbek is veszik az olcsóbbat

2016. július 12. Ismét emelkedett a saját márkák részaránya a kereskedelemben – állapította meg a GfK. A piackutató szerint a magasabb jövedelemmel rendelkezők is ugyanúgy keresik az ilyen olcsóbb termékeket, mint a többiek, jelentős különbség lakóhely szerint van.

A kereskedelmi márkás termékek a GfK szerint 2015-ben a napi fogyasztási cikkek forgalmának mintegy negyedét – 24 százalékot – adták. Ez az arány a 2014. évi forgalomhoz képest mindössze egy százalékpontos térnyerést jelez, amit az tehet jelentősebbé, hogy ezen a téren 2011. óta folyamatos volt a stagnálás.

A kutatás eredményei szerint 2015-ben minden háztartás legalább egyszer vásárolt kereskedelmi márkát: egy év alatt átlagosan 117 alkalommal, vásárlásonként 1050 forintért.
A GfK Kereskedelmi Márkák Analízisének adatai azt mutatják, hogy a több éves trend folytatódott 2015-ben: elsősorban a drogériákban és a diszkontokban tudott növekedni a kereskedelmi márkák piacrésze. Mindazonáltal a diszkont az a csatorna, amely a saját márkák legfőbb bázisa a drogériák és a szupermarketek mellett. A saját márkák a legnagyobb mérvű erősödést – 3 százalékpont – 2015-ben a drogériákban érték el.

A fagyasztott és konzerv élelmiszerek, valamint állateledelek piacán igen jelentős a kereskedelmi márkák súlya, és egyre erősödnek a kényelmi élelmiszerek között is. Ezzel szemben a vegyi áru, valamint a nagy gyártói márkák által uralt kategóriák védettebbek a kereskedelmi márkákkal szemben. Legnagyobb arányban a vatta, nedves tisztítókendő, kutyaeledel, sűrített tej és multipack jégkrém kategóriákban részesednek a kereskedelmi láncok saját márkái. Az áztatószer és hajszínező kategóriákat viszont 100 százalékosan a gyártói márkák uralják.

A vásárló háztartások jellemzőit és körülményeit figyelembe véve egyetlen specifikus csoport sem kiemelhető a sajátmárkák iránti kereslete alapján. Másként fogalmazva az, hogy egy háztartás milyen jövedelemmel rendelkezik, mekkora a mérete, mely régióban él, nagycsaládos-e vagy sem, közömbös a kereskedelmi márkák fogyasztásában. Egyedül a lakóhelyül szolgáló település mérete az, ahol különbség mutatkozik a kereskedelmi márkák vásárlásának intenzitásában: a falusi lakosság ugyanis kevésbé fér hozzá, kevésbé tud sajátmárkás termékekhez hozzájutni, mint a városi népesség.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok