A Telekom és Kasza Tibor megúszta, de nem lesz mindig így
2019. április 4. Teljesítette vállalásait a Telekom és Kasza Tibor cége, a GoldenEye is, ezért – jelentette be a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) – megszüntették az első, véleményvezér számára előírt kötelezettségvállalás utóvizsgálatát. Vészjóslóan jelzik azonban, hogy a bújtatott reklámok ellen nem feltétlenül lesznek mindig ilyen elnézőek.Nagyon finoman és körülírva fogalmaz (és fogalmazott korábban is) a GVH. Az általa 2016 végén indított három, kiemelkedő számú követővel rendelkező véleményvezér közösségi médiatevékenységének vizsgálatának lényege az, ami a szólásban szerepel: van pénz, amiért korpásodik valaki haja. Az úgynevezett influencerek ajándékok, vagy egyenesen pénz ellenében írnak nagyon kedvezően bizonyos cégekről, illetve termékekről.
A GVH eljárásai minden esetben kötelezettségvállalás elfogadásával zárultak 2017-ben. A hatóság megfogalmazása szerint a fő cél az volt, hogy az érintett piac szereplői – büntetés nélkül – iránymutatást kapjanak az elvárásokról és kötelezettségekről a közösségi médiában folytatott reklámozással kapcsolatban. A GVH azt várja el, hogy a véleményvezér egyértelműen, közérthetően és jól észlelhetően hozza követői tudomására, ha a posztot ellenszolgáltatásért tette közzé. A reklám megjelölésének elmaradásáért – hangsúlyozzák –felelősséggel tartozik a poszt közzétevője és a termék értékesítője is.
Most arról tájékoztattak, hogy Kasza Tibor véleményvezér cége, a GoldenEye és a Telekom is annyira jól teljesítette az elvárásokat, hogy a GVH megszüntette a kötelezettségvállalás utóvizsgálatát. A továbbiakban azonban vészjóslóan jelzik, hogy a bújtatott reklámok ellen a továbbiakban nem feltétlenül lesznek mindig ilyen elnézőek.
Mint írják, bár az első eljárások ezen a piacon kötelezettségvállalások elfogadásával zárultak, nem feltétlenül várható, hogy a további ügyekben is így járnak majd el. Az iránymutató döntéseket és tájékoztató háttéranyagot figyelmen kívül hagyó gyakorlatok ugyanis szigorúbb fellépést is indokolttá tehetnek – zárul a GVH közleménye.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: GVH, véleményvezér, influencer, vizsgálat, kötelezettségvállalás
Kapcsolódó anyagok
- 2022.05.17 - Véleményvezéreket büntettek gyerekek átverése miatt
- 2020.07.20 - Többmilliós bírság Berki Renátára bujtatott reklám miatt
- 2019.10.11 - Decembertől több száz településen árat csökkent a Telekom
- 2019.07.31 - Fizet a pórul járt utasoknak a WizzAir
- 2019.07.15 - Bőrkímélő a szoli? Aligha!
- 2019.07.09 - Hasfájós a baba? Ne ugorjon be ennek a reklámnak!
- 2019.06.14 - PayPal árfolyamok: lépett a GVH
- 2019.05.20 - Gardenát vett? Vehetett volna olcsóbban is!
- 2019.05.17 - Rájár a rúd az ingatlanközvetítő portálokra
- 2019.05.06 - GVH: becsapta a hirdetőket az ingatlan.com
- 2019.04.01 - Füllentett iPhone reklámjaiban a Telekom
- 2019.02.28 - Minden harmadik webshop kamuakciózik
- 2019.01.16 - Rokkantakra sóztak használhatatlan eszközöket
- 2019.01.10 - Megtévesztő volt az eMAG feketepénteki akciója?
- 2018.12.18 - Visszafizetteti az elveszett egyenlegeket a vodásoknak a GVH
További kapcsolódó anyagok