A nyugdíjasok 40 százalékát erőteljesebben sújtja az élelmiszerek drágulása

Alacsony infláció? Mást mutathatnak a bolti árak

Fotó: Azénpénzem
2019. július 10. A viszonylag alapvető élelmiszerekből összeállított kosárért – derült ki az Azénpénzem.hu gyűjtéséből – a vevők 26 százalékkal fizethettek többet az idén júniusban az egy évvel ezelőttinél. Sokan nem véletlenül panaszolják, hogy a közzétett infláció mértéke egyáltalán nem tükrözi, hogy mennyivel drágult az életük.

Az idén júniusban a fogyasztói árak átlagosan 3,4 százalékkal magasabbak voltak az egy évvel korábbinál – tette közzé a KSH. A hivatalos statisztika szerint az egy évvel korábbihoz viszonyítva az élelmiszerek ára 5,8 százalékkal nőtt, ezen belül az idényáras élelmiszereké (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 17,7, a sertéshúsé 12,1, a liszté 11,4, a péksüteményeké 8,6, a kenyéré 8,0 százalékkal lett magasabb. Közben a tej ára 5,7, a kávéé 4,3, a tojásé 2,6 százalékkal esett.
A hivatalos adatok szerint az idén az első félévben a fogyasztói árak átlagosan 3,5 százalékkal nőttek.
Nem titkoljuk, hogy a változásokra is figyelve állítottunk össze egy kosarat, hogy megnézzük: a „szerencsétlenül” vásárlókat mekkora áremelkedés sújthatja. Megjegyezzük – mint az a mellékelt táblázatból is megítélhető – ez a kosár meglehetősen alapvető élelmiszerekből áll, az így kialakított mix cseppet sem életszerűtlen. Ráadásul tartalmaz olyan termékeket is, amelyeknek az ára csökkent.
 
Júniusi árak
 2018.2019.
Finomliszt 1 kg139156
Félbarna kenyér 1 kg247282
Margarin 250 g279295
Sertéscomb 1 kg1 2001 350
Tojás 10 db403391
Tej 2,8%247238
Trappista sajt 10 dkg165176
Krumpli 3 kg5911 002
Vöröshagyma 1 kg190431
Fejes káposzta 1 kg253359
Összesen3 7144 680
Változás (%) 26,0
Forrás: KSH-adatokból Azénpénzem.hu gyűjtés és számítás

Korábban már pedzegettük (mi és olvasóink is), hogy a statisztikában ráadásul akadnak olyan árak, amelyekkel nem mindenütt találkozhatnak a fogyasztók. Erre magyarázat, hogy az árak alakulását részben csak megfigyeléssel (árfelírás) követi a KSH. Az adatbázisba ráadásul csak a városi, nagy forgalmú üzletek kerülnek, a kisebb települések üzleteiről nincsenek információk. (Korábban több olyan tényezőt is csokorba szedtünk, amelyek legalábbis árnyalhatják a statisztikákat).

Nem mellékes, miként néz ki a család kosara


Az árak között nézelődve akadnak még kétszámjegyű megugrások. A gázpalack ára több mint 13 százalékkal emelkedett, de közel 10 százalékkal többet kérnek el például az öblítőért vagy éppen az autóvezetői tanfolyamért. Nyilvánvaló, hogy ezek a mértékek azokat érintik erőteljesebben, akik éppen ilyesmire költenek.

A fogyasztói ár statisztikája jelenleg mintegy 1000 reprezentáns (árucikk és szolgáltatás) megfigyelésén alapul, amelyeket 140 – ez 2012. előtt 141 volt, de kivették a lakások bérleti díját – árucsoportra összegezve építenek be az árváltozási számításba. Azt pedig, hogy végül mennyi a kimutatott infláció, a KSH az úgynevezett fogyasztói kosár alapján kalkulálja. Ez az átlagos költést mutatja.

Az átlagot azonban ezen a téren is (mint az igaz például a bérekre, de szinte minden másra is) eltérő fogyasztási szerkezetek adják ki. A KSH egy főre jutó kiadásokat részletező statisztikájából (ez itt található) kiszámoltuk, hogy az alacsonyabb nyugdíjat kapók összes pénzük mintegy harmadát – ilyen arány ötből két idősebbre, tehát a nyugdíjasok 40 százalékára igaz – fordítják élelmiszerre. Ez az aktív, de szegényebb háztartások esetén is meghaladja a 30 százalékot, a legfelső jövedelmi ötödbe esők mintegy 20 százalékával szemben. Az élelmiszerek mostanában rendre az átlagot jelentősen meghaladó drágulása tehát az alacsonyabb jövedelműeket fokozottan sújtja.
 
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!


Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok

Most okozzák a kátyúk a legtöbb balesetet
2020. január 23. A kátyú okozta károk 60-70 százaléka jellemzően az első negyedévben történik a kátyúbiztosítást kínáló társaságok tapasztalatai szerint. Az ilyen jellegű balesetek minden autósnak potenciális kockázatot jelentenek, ezért a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint érdemes biztosítással felkészülni a váratlan esetekre.


A téli fagyok súlyosan meg tudják rongálni a közutakat, ezért most kezdődik csak az igazi „kátyúszezon”. Az úthibák javítása általában tavasszal kezdődik meg, gyakran nyár elejéig is elhúzódik, addig viszont számtalan autót tesznek tönkre minden évben.

A kátyúk okozta leggyakoribb kár a defekt, illetve a felni sérülése, de előfordul futómű-károsodás is sőt, akár balesetet, személyi sérülést is okozhat a kátyú. Az átlagos kárösszeg pár tízezer forint, azonban a futóműben okozott kár akár a többszázezret is elérheti – áll a MABISZ közleményében.

Bizonyíték kell

Fontos tudni, hogy bár az utak állapotáért az út fenntartója felel, azonban a káreseményt mindig a kárt szenvedett autósnak kell bizonyítania. A kátyús balesetekhez akkor is érdemes rendőrt hívni, ha nem történt személyi sérülés, mivel a hatósági jegyzőkönyv fontos dokumentum lehet a bizonyítási eljárás során. Az esetet mindig alaposan dokumentáljuk: készüljön több irányból is fénykép a kátyúról, az autóról, a helyszínről és jól láthatóan a keletkezett sérülésről. Ha a balesetet más is látta, érdemes feljegyezni a tanú vagy tanúk elérhetőségét.

A bejelentéssel a károsultnak a közút fenntartójához kell fordulnia. A bejelentésnél közölni kell az esemény idejét, pontos helyét, valamint, hogy milyen körülmények között történt a baleset. A bejelentéshez csatolni kell a helyszínen készült hatósági jegyzőkönyvet, valamint a fényképfelvételeket, tanúnyilatkozatokat, továbbá – amennyiben rendelkezik vele – a kár összegét igazoló javítási számlát. A kár pontos összegének tanúsításához feltétlenül kérjünk számlát a gépjármű javítási munkálatairól, és őrizzük is meg a procedúra befejezéséig, továbbá érdemes lehet az esetlegesen kicserélt alkatrészeket is megtartani.

Ha több gépjármű is károsodott, azokat külön-külön is be kell jelenteni, az autók sérüléseit ugyanis egyenként számolják el. Személyi sérülés esetén az orvosi dokumentációt is be kell mutatni. A bejelentéshez ne felejtsük el csatolni a forgalmi engedélyről készített másolatot! Szükség esetén hiánypótlásra is felszólíthatják a bejelentőt, ezért érdemes e-mail címünket is megadni.

A biztosítónak is kell a bizonyíték

Kátyúkár biztosítás esetén nem az útkezelő, hanem a saját biztosítónk felé jelenthetjük be a kárt. A biztosító kifizeti a kártérítést, majd utólag rendezi azt az illetékes közútkezelővel. Itt is rendkívül fontos a részletes dokumentáció, ennek hiányában ugyanis a biztosító sem tud fizetni. Mint ahogy akkor sem, ha a megengedettnél gyorsabban hajtott az autós, vagy figyelmeztető tábla jelezte az úthibát.

Kátyúbiztosítást jelenleg önállóan, illetve kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy casco mellé kiegészítő biztosításként köthetnek az autósok, akár évi 2-3 ezer forintért. A kátyúkár biztosítást az hívta életre, hogy az ilyen károk átlagos összege 20 ezer forint körüli, a casco biztosítások önrésze pedig ettől jellemzően magasabb.

ÚtszakaszKezelőBejelentés

Településeket összekötő utak, autópályákMagyar Közút Zrt.elektronikusan (https://internet.kozut.hu/ugyfelszolgalat/karigeny-bejelentes/gepjarmu-kar/); postai úton (Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kárigénykezelő osztály, 1024 Budapest, Fényes Elek u. 7-13.); e-mailen: karigenykezeles@kozut.hu
Lakott területen belüli útszakaszokilletékes önkormányzatszemélyesen; e-mailen
Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalaiBudapest Közút Zrt.személyesen az ügyfélszolgálaton (Budapest, XI. kerület, Bánk bán utca 8-12.); e-mailen a karrendezes@budapestkozut.hu címen, kitöltött "Kátyúkár bejelentő lap" csatolásával
Egyes biztosítóknál létezik olyan szolgáltatás is, amely a kár – meghatározott limitig történő – megtérítése mellett egyfajta jogsegély-szolgáltatást is nyújt, eljár az út kezelőjénél a biztosítási limitet meghaladó kártérítés megfizetése ügyében.