Bankok, biztosítók: hol nem jó ügyfélnek lenni

2012. október 28. Kigyűjtöttük, az idén mely bankokkal és biztosítókkal voltak a legelégedetlenebbek az ügyfelek a pénzügyi felügyelethez (PSZÁF) érkezett panaszok alapján. A kifogások száma egyébként az idei harmadik negyedévben az előző negyedévhez, de az egy évvel korábbihoz képest is jelentősen visszaesett. Ez azonban nem minden szolgáltatásra igaz.

A PSZÁF statisztikája szerint a pénzügyi szektorra érkező fogyasztói panaszok 2012 harmadik negyedévében az egy évvel korábbihoz képest majdnem 60 százalékkal csökkentek. A számokat részletesen áttekintve azonban az látszik, hogy a visszaesés hátterében elsősorban a magánnyugdíjpénztári nagy visszaléptetési „roham” lezárulása áll. Emellett a végtörlesztés lezárulása is mérséklően hatott. Az elégedetlenség nőtt viszont a pénzforgalmi szolgáltatásoknál (átutalás, beszedés), az áruhiteleknél és a személyi kölcsönöknél. A biztosítóknál alapvetően csökkent a panaszok száma, de – nyilván a szolgáltatás terjedésének következményeként – megugrott (több mint megkétszereződött) az egészségbiztosítási kifogás.

Az idei első kilenc hónap alatt a bankok közül a legtöbben az OTP-re panaszkodtak. A legnagyobb magyar bank piacrészesedéséhez képest azonban a kifogások száma egyáltalán nem sok. Sőt, így számítva az OTP határozottan a jobbak közé tartozik. Nem ez viszont a helyzet az AXA-nál. A bank a fogyasztói problémák terén ötször akkora súlyt képvisel, mint amennyit a piacrészesedése indokolna. Az FHB-nál ez az arány három és félszeres. Ez egyébként egybecseng a pénzügyi békéltető eljárásainál tapasztalttal. A végtörlesztés teljes kifutása – mint arra a harmadik negyedév adatai már utalnak – után a bank vélhetően valamit javít majd.

Átlagosak is akadnak


Piaci nagyságánál (amit a PSZÁF a szerződése száma szerint mér) nagyobb volt az elégedetlenség a CIB és a Budapest Bank szolgáltatásaival kapcsolatban is. Az Erste hozta az átlagot (nagyjából annyi panasz érkezett rá, amekkora piaci súlya).

A biztosítóknál a legtöbb panasz az Allianzra érkezett 2012 első három negyedévében. Itt ráadásul a társaság nagyságát figyelembe véve sem szépül a kép. A biztosító piaci részesedésénél öt százalékponttal nagyobb arányban „gyűjtött” be kifogásokat. A második helyezett Generalinál is hasonló a helyzet. A Groupama ilyen összevetésben az Erstével egyezően teljesített. A számok alapján azonban ügyfélnek igazán nem jó lenne a Közlekedési Biztosító Egyesületnél. Míg ugyanis a társaság a szerződések mindössze két százalékát birtokolja, a panaszok 4,7 százaléka ellene érkezett.


Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok