Becsali módon mutatott ki árelőnyt az Auchan

2015. május 22. Sokan találkozhattak az Auchan reklámjaiban az árak áruházaknak kedvező összehasonlításával. Mint most a versenyhivatal (GVH) megállapította: még a saját (megjegyezzük, később felállított) szabályaikat is megszegték. A dolgot 56 millió forintos bírsággal „díjazták”.

Az Auchan több, összehasonlításokat tartalmazó reklámja jogsértő volt, mert nem tárgyilagosan tüntették fel az árkülönbségeket – állapította meg a GVH. A hatóság szerint az áruházakban kihelyezett összehasonlításokkal a kereskedelmi lánc tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot is folytatott, mert megsértette a szakmai gondosság követelményét.  

A GVH tájékoztatása részletesen is tartalmazza, hogyan manipulálták az összehasonlítást. A példaként vett termékkosarak – egyebek között – eltérő darabszámú terméket tartalmaztak, az összehasonlított termékek nem voltak igazolhatóan azonosak, a kosárban az egyik termék akciós, míg a másik alapáras volt. Az Auchan ráadásul mintha teljesen esetlegesen végezte volna az egész árösszevetést. A GVH szerint ugyanis nem dolgozta ki sem az árak összehasonlítására vonatkozó stratégiáját, sem az ellenőrzési vagy igazolási mechanizmusokat, „valamint nem tartotta be még a saját maga által a későbbiekben felállított rendszert sem a kihelyezett tábláival.”

Megsértették a tárgyilagos összehasonlítás követelményét a 2013 novemberétől 2014 júliusáig közzétett ár-, illetve árszínvonal-összehasonlítást tartalmazó televíziós és rádiós reklámjaikban is, mert a GVH állítása szerint a fogyasztók nem kaptak objektív képet az árszínvonalak különbségéről az összehasonlításokat megalapozó felmérések aggályos módszertana miatt.

 A GVH a kereskedelmi láncra 56 millió forintos bírságot szabott ki. Mint írják: a bírság kiszabásakor az összehasonlító bevásárlókosár megjelenítése, valamint a tévé- és rádióreklámok költségeire alapoztak. Súlyosító körülményként értékelték többek között, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat hosszú ideig tartott, az intenzív és kiterjedt kommunikáció széles fogyasztói kört ért el. Enyhítő körülményként vette figyelembe a GVH, hogy az Auchan feltárta a hiányosságok egy részét nyilatkozataiban, és igyekezett javítani a hibákon a vizsgált időszakban kialakított belső rendszerével, a reklámok pedig alkalmasak lehettek árverseny generálására az érintett piacon, a reklámokkal szemben támasztott kifogások ellenére.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok