Biztosított hitel? Átverték az ügyfeleket, büntetett az MNB

2025. május 13. Kilenc biztosítóra szabott ki összesen 103 millió forint bírságot a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a hitelfedezeti biztosítások gyakorlata miatt. Mint kiderült, a társaságok gond esetén alig fizettek, az ezeket értékesítő bankoknál magas jutalékot adtak, de nem foglalkoztak a káros összeférhetetlenséggel.

A személyi kölcsönökhöz, a hitelkártyákhoz, a babaváró hitelhez, illetve az ingatlanhitelekhez kapcsolt törlesztési biztosításokat ellenőrizte az MNB. Kilenc biztosítónál – CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító, CIG Pannónia Életbiztosító, Generali Biztosító, Groupama Biztosító, K&H Biztosító, NN Biztosító, Signal Iduna Biztosító, Union Vienna Insurance Group Biztosító, Uniqa Biztosító – végeztek témavizsgálatokat.

Mint az MNB megállapította: a piaci szereplők döntően gyenge ár-értékarányú termékeket kínálnak, és – az Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság (EIOPA) figyelmeztetése ellenére – elégtelen intézkedéseket tettek ennek megváltoztatására. A vizsgált hitelfedezeti biztosítások kárhányada alacsony (átlagosan 11,5 százalék), azaz portfóliószinten az ügyfelek a befizetett díjak tizedét kapják vissza. Az alacsony szolgáltatási szint mellett magas, egyes piaci szereplőknél 40 százalék feletti az elutasított károk aránya.

A biztosítók többsége felületesen határozta meg a hitelfedezeti biztosításai célpiacát. E folyamat nem volt kellően dokumentált, és nem vette figyelembe a termékek jellemzőit (kínált fedezetek, kizárások, limitek és egyéb korlátozások vagy feltételek) valamint az ügyfelek pénzügyi tájékozottságát. Utólag sem végeztek megfelelő elemzést a termékfelülvizsgálat során, és nem ellenőrizték azt, hogy a konstrukciókat a megfelelő célpiacon értékesítik-e. Hiányoztak a megfelelő értékesítési stratégiák is, ezek megfelelőségét sem értékelték a felülvizsgálatok során, és elégtelennek minősült nyomon követésük is.

Bár a hitelbiztosítások közvetítőknek (jellemzően bankoknak) adott jutalékhányada magas (akár a díj 40-70 százaléka), a biztosítók mégsem elemezték az emiatt potenciálisan felmerülő káros összeférhetetlenséget. Mindössze formálisan értékelték azt is, hogy összetett, nehezen átlátható termékekről van szó, és ennek során nem vették figyelembe a konstrukciók jellemzőit (pl. a fedezetek, biztosítottak különbözőségét). Több biztosító esetében megállapítást nyert, hogy elégtelenül mérték fel az értékesítés során a vizsgált termékekkel kapcsolatos ügyféligényeket, szükségleteket, továbbá számos esetben a biztosítási termékismertető biztosított részére történő átadásáról sem gondoskodtak.

A feltárt problémák miatt az MNB összesen 103 millió forint bírságot szabott ki a vizsgált biztosítókra és 2026. március 31-i határidővel kötelezte őket a hiányosságok kijavításáról való írásbeli beszámolásra.

Szerző: BVJ
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok