Csaknem mindent teljesített a Tesco, de azért kapott 7 milliós bírságot

2023. augusztus 17. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a vállalási határidők lejártával ellenőrizte a Tesco online bevásárlórendszerével, illetve webáruházával kapcsolatos kötelezettségvállalásait. A vizsgálat alapján az előírtak alapvetően teljesültek, a kisebb hiányosságokért azonban a GVH 7 millió forintos bírságot szabott ki - adta hírül a hatóság.

A koronavírus-járvány miatti „bezárkózási időszakban”, 2020 őszén a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), eljárást folytatott a Tesco-Global Áruházak Zrt.-vel szemben, mert a vállalkozás nem tette egyértelművé, hogy honlapja valójában nem webáruház, hanem online bevásárlás szolgáltatást nyújt. A kettő között lényeges különbség van, az üzletlánc ugyanis nem tudott garanciát vállalni az általa kínált termékek kiszállítására az ország minden területére. Erre azonban elmulasztotta megfelelően felhívni a figyelmet, miközben a rendelések igen jelentős arányában fordult elő legalább egy helyettesített vagy hiányzó termék, mellyel a fogyasztó csak átvételkor szembesült.

Mint akkor megírtuk, az eljárás eredményeként a Tesco vállalta, hogy nem csupán korrigálja a hiányosságokat, de ezzel párhuzamosan valódi, immár országosan elérhető webáruházat fejleszt ki. Az élelmiszer-kiszállítás lehetőségeinek bővülése hatékony segítséget jelentett a lakosság számára az érintkezések minimalizálását megkívánó járványügyi helyzetben.

A Tesco teljesített

A kötelezettség-csomag utolsó határidejének lejártával a GVH szakértői utóvizsgálat keretében értékelték az előírtak végrehajtását. A vizsgálat alapján a Tesco megfelelően végrehajtotta a vállalások lényegét: létrehozott és a vállalt ideig (sőt, azt meghaladóan) fenntartott egy minden hazai vásárló számára elérhető webáruházat, a határozatban előírt kínálattal, amelyet a szolgáltatások különbségeit hangsúlyosan bemutató kommunikációval népszerűsített. A GVH eljáró versenytanácsa tehát megállapította, hogy a Tesco alapvetően összhangba hozta magatartását az alkalmazandó jogszabályi rendelkezésekkel, a kötelezettségvállalása és így a közérdek hatékony védelmének biztosítása döntően megvalósult – írja közleményében a GVH.

Volt egy kis gond

Kiderült azonban az is, hogy a vállalások nem teljesültek maradéktalanul. A cég ugyanis a kezdeti (online bevásárlási) szolgáltatásainak fejlesztésekor a vállaltakkal ellentétben nem az eredetileg rendelt, illetve a helyettesítőként kiszállított termékek egységáráról, hanem azok darabáráról tájékoztatta a fogyasztókat. Ez az eltérő kiszerelések miatt megnehezíthette a termékek összehasonlítását, így annak eldöntését, hogy megfelel-e számukra a helyettesítő áru. A Tesco emellett elmulasztotta egyes igazolási kötelezettségek határidejét a GVH felé – amely akkor is mulasztásnak minősül, ha az utóvizsgálat során pótolt adatokból megállapítható volt, hogy egyébként megfelelő teljesítést igazoltak volna.

A GVH Versenytanácsa – lévén, hogy a 407 millió forintos minimum-értékű kötelezettségvállalások lényegi elemei teljes egészben teljesültek – a kisebb súlyú mulasztásokért 7 millió forintos bírságot szabott ki a Tesco-Global Áruházak Zrt.-re, tekintettel többek között arra, hogy a cég az utóvizsgálat során feltétel nélkül elismerte a mulasztások egy részét – írja közleményében a versenyhivatal.

Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok