A piperecikkek összességében alig drágultak

Csúcsra ugrott áprilisban a tusfürdő és a fogkrém ára

Fotó: Azénpénzem
2025. május 12. Az idén áprilisban – derítette ki az Azénpénzem – körülbelül ötven termék, illetve szolgáltatás ára futott mindenkori csúcsára. Köztük olyan cikkek is akadnak, amelyekre új árrésstopot hirdetett a kormány. Ezzel együtt számításaink szerint a friss intézkedés érzékelhetetlen mértékben lehet képest csökkenteni az inflációt. Ha egyáltalán...

Hiába avatkozott be a kormány az árrésstoppal, az infláció így is meghaladta a várakozásokat (erről szóló cikkünket itt találja). A fogyasztói árak az idén áprilisban 4,3 százalékkal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban, márciushoz viszonyítva pedig 0,2 százalékkal nőttek. Szokás szerint megnéztük, hogy milyen árak emelkedtek az idén áprilisban mindenkori csúcsukra. Ezúttal mintegy ötven reprezentáns esetén következett ez be. Már meg sem lepődhetünk azon, hogy a temetés, a jogsi és a fodrász is ide tartozik (legutóbb ezekkel itt foglalkoztunk).

Néhány árrekord (2025. április)
TermékFtÉves vált. (%)TermékFtÉves vált. (%)
Pontyszelet kg4 5707,8Tusfürdő 250 ml1 0407,7
Fejeskáposzta kg53525,3Fogkrém 75 ml9305,9
Őrölt kávé 200–250 g1 85040,2Hagyományos temetés486 73011,0
Mogyorós csoki 90-100g67623,1Férfi hajvágás4 00013,6
Ásványvíz 1,5 l20011,1Női haj mosás, vágás, szárítás7 53010,6
Karikagyűrű48 68020,2Autóvezetői tanfolyam369 0005,7
Forrás: Azénpénzem gyűjtés a KSH termékadataikból

Mint a tucatnyi terméket kigyűjtő táblázatunkból is látszik, a legújabb árrésstop célpontjai között is akadnak rekorderek. Sohasem került ennyire sokba a tusfürdő, a fogkrém, vagy a folyékony szappan. Ebből azt gondolhatnánk, hogy az Országos Kereskedelmi Szövetség bírálata ellenére mégis épeszű lépés a háztartási cikkek árrésének korlátozása. Aminek persze akadnak kellemetlen következményei, elsőként a Rossmann be is jelentette, hogy módosítja általános szerződési feltételeit. Május 19-étől, tehát az újabb árrésstop hatályba lépésének időpontjától a drogérialánc korlátozza a vásárlások mennyiségét és az érvényesíthető kedvezményeket is.

Sehogy sem jön ki a matek


Innen kezdve szép kihívás kiszámolni, hogy valójában miként hat a piperés kormányzati lépés az inflációra (kérdés ugyanis, hogy milyen arányban mekkora kedvezményektől esnek majd el a hűséges vevők). A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) hangsúlyozta, hogy az intézkedés a háztartási cikkek több mint 40 százalékát értékesítő – újabb bizonytalanságot okozhat, hogy a 60 százalék miként alakítja árait – drogériákra vonatkozik. A tárca azzal kalkulál, hogy átlagosan 16-18 százalék körüli árcsökkenés söpör majd végig ezeken a termékkategóriákon az érintett szereplőknél (láthatóan a többiekről ők sem mertek becslést adni). Amennyiben a termékek teljes forgalmába átgyűrűzik az árcsökkenés – írta le az NGM –, úgy az inflációt további 0,4 százalékponttal csökkentheti a kibővített intézkedés.

Korábbi, a piperékre előre jelzett kormányzati intézkedésről készített cikkünk megjelenését követően a KSH  jelezte: az adott hónapokra nyersen kiszámított átlagárak nem szűrik ki a reprezentánsok megfigyelésében és megfigyelhetőségében bekövetkező időbeli változásokat (például a minőségi változást, az összeíróhely-váltást, a reprezentáns módosítását). A torzító hatásokat nem tartalmazó tényleges árváltozást mérő indexek külön táblázatban találhatóak. Így most azt a bizonyos táblát vettük alapul, bár egyéni szinten szerintünk ez is torzíthat, hiszen a fogyasztók vásárlásaikban aligha követik azonnal a statisztikai módosításokat.
Amennyiben a KSH a korábbinál nagyobb arányban venné figyelembe az árrésstop hatálya alá tartozó cikkeket, az ezeket árusító üzletláncok eladásait, akkor persze a kimutatott árcsökkenés is nagyobb lehetne (akár az NGM számához is közelítve). Ne is gonduljunk azonban arra,, hogy a statisztikusok ilyen „kozmetikázásra” vetemednének!
A KSH által ajánlott adatok szerint az idén áprilisban az egy évvel korábbihoz képest a mosó- és tisztítószerek mindössze 0,7 százalékkal drágultak. A testápolási termékek áremelkedése 2,8 százalék, a háztartási fogyóanyagoké 1,3 százalék volt. Az említett cikkek súlya pedig a fogyasztói kosárban jelenleg nem éri el a 2,8 százalékot. Ezzel, valamint azzal kalkulálva, hogy nem mindenütt érvényesül az árcsökkentés, az akciók pedig gyérülnek, az inflációs előny máris a felénél csekélyebbre olvad. Ez pedig annyi sincs, mint amennyit az NGM tévedett az áprilisi infláció árrésstop hatására bekövetkező esésével kapcsolatban.

Szerző: B.Varga Judit
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok