Sokat számít a kivetett adó

Drága az autóbiztosítás? Kerül majd még többe is!

Ha ide kell jönni, már emelkedik is a díj
Fotó: Vándor Géza
2018. március 9. A biztosítók szerint a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításon (kgfb) alig, a cascón pedig egyáltalán nem tudnak nyereséget elérni. Utóbbi területen ez részben a versenynek, részben azonban az állami elvonásnak a következménye.

Az autóbiztosítások további drágulására számítanak a biztosítók és az alkuszok is – derült ki a Portfolio.hu biztosítási konferenciájának utolsó szekcióján. A jó hír az, hogy a díjszint növekedésének üteme a várakozások szerint az eddiginél mérsékeltebb lehet. Van éppen miből visszavenni, hiszen az év végi váltós időszakban például a Bizositas.hu átlagosan 26 százalékkal emelkedő díjakról számolt be. Szabályos számháborúba kezdtek az alkuszok a kgfb-tarifálás kapcsán.

Így inkább mi magunk hasonlítottuk össze, hogy az előző évihez képest konkrét esetekben miként alakultak a kgfb díjai. Például egy hosszú idő óta balesetmentes, idősebb autót vezető fővárosi nőnek a korábbihoz képest 20 százalékkal többet kell 2018-ban fizetnie, de ennél kedvezőbb ajánlatot más biztosítónál sem talál. A különböző biztosítók által közzétett tarifák azonban igen eltérően alakultak. Ez azt jelenti, hogy a díjak nagyot nőttek, jelentősen csökkentek, sőt változatlanul is maradtak (mindez együtt, csak éppen biztosítónként eltérően volt tapasztalható).

Ezt mondják a biztosítók


A díjemelkedést – mondta Almássy Gabriella, az Union igazgatósági tagja a konferencia panelbeszélgetésén – továbbra is hajtja az alkatrészárak emelkedése és a munkaerőhiány. Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese arra hívta fel a figyelmet, hogy 2017-ben megállt a kárgyakoriság előző két évben mért jelentős emelkedése, de a károk átlagösszege megnőtt. Mint hozzátette: az alacsony hozamkörnyezet is sújtja a biztosítókat. A kgfb-tartalékokon a K&H Biztosítónál 2017-ben csak 4 százalék alatti hozamot tudnak elérni, pusztán ezért 400 millió forinttal lett kevesebb a nyereségük.
A CLB alkusz értékesítési és kommunikációs igazgatója, Németh Péter szerint nagyon erős az autókereskedők szerepe a piacon, ebben a szegmensben kevésbé árérzékeny az értékesítés. Az autók minőségi változása pedig eleve felfelé hajtja az árakat.
Rácz István a Biztositas.hu ügyvezetője is a díjnövekedés lassulásáról beszélt. Mint elmondta: vannak olyan társaságok, amelyek már tavaly év végén csökkentettek a díjaikon. A piacszerzési próbálkozásoknak azonban nem volt számottevő hatásuk, így többen is felhagytak ezzel, ismét növelve a díjakat.

A casco valami egészen más


A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) szekcióelnöke, Papp Lajos a Magyar Nemzeti Bank biztosítókkal kapcsolatos „víziójának” egyik pontjára tért ki. (Akit ilyen mélységben érdekel, az a rengeteg ábrát és számot tartalmazó kiadványt itt nézheti meg.) Az MNB kombinált hányadra vonatkozó elvárásával kapcsolatban hangsúlyozta: minden szereplőt megillet a tisztességes profit. Az MNB hosszú távon 85-90 százalékos kombinált hányadot és 30 százalék körüli költséghányadot vár el a nem-életbiztosítási piactól. A két szám különbségét jelentő 60 százalékos kárhányad Kaszab Attila és Almássy Gabriella szerint is megvalósítható.

Almássy úgy látja, hogy a casco területén a 85 százalékos kombinált hányad a 15 százalékos biztosítási adóval már nyereség nélküli tevékenységet jelent. Kaszab is azt gondolja, hogy alig van olyan biztosító, amely a cascón profitot tudna termelni a jelenlegi biztosítási adó mellett. Szerinte egyébként a cascóban mindig jóval nagyobb volt a verseny, mint a kgfb-ben, csak „kevesen vették észre”. Németh Péter (CLB) a casco területén a biztosítók között zajló kemény versenyről és az ügyféltudatosságról (illetve annak hiányosságairól) is hasonlóan gondolkodik.

Arról, hogy miként lehetnének olcsóbbak az autóbiztosítások, itt írtunk részletesebben

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok

Most okozzák a kátyúk a legtöbb balesetet
2020. január 23. A kátyú okozta károk 60-70 százaléka jellemzően az első negyedévben történik a kátyúbiztosítást kínáló társaságok tapasztalatai szerint. Az ilyen jellegű balesetek minden autósnak potenciális kockázatot jelentenek, ezért a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint érdemes biztosítással felkészülni a váratlan esetekre.


A téli fagyok súlyosan meg tudják rongálni a közutakat, ezért most kezdődik csak az igazi „kátyúszezon”. Az úthibák javítása általában tavasszal kezdődik meg, gyakran nyár elejéig is elhúzódik, addig viszont számtalan autót tesznek tönkre minden évben.

A kátyúk okozta leggyakoribb kár a defekt, illetve a felni sérülése, de előfordul futómű-károsodás is sőt, akár balesetet, személyi sérülést is okozhat a kátyú. Az átlagos kárösszeg pár tízezer forint, azonban a futóműben okozott kár akár a többszázezret is elérheti – áll a MABISZ közleményében.

Bizonyíték kell

Fontos tudni, hogy bár az utak állapotáért az út fenntartója felel, azonban a káreseményt mindig a kárt szenvedett autósnak kell bizonyítania. A kátyús balesetekhez akkor is érdemes rendőrt hívni, ha nem történt személyi sérülés, mivel a hatósági jegyzőkönyv fontos dokumentum lehet a bizonyítási eljárás során. Az esetet mindig alaposan dokumentáljuk: készüljön több irányból is fénykép a kátyúról, az autóról, a helyszínről és jól láthatóan a keletkezett sérülésről. Ha a balesetet más is látta, érdemes feljegyezni a tanú vagy tanúk elérhetőségét.

A bejelentéssel a károsultnak a közút fenntartójához kell fordulnia. A bejelentésnél közölni kell az esemény idejét, pontos helyét, valamint, hogy milyen körülmények között történt a baleset. A bejelentéshez csatolni kell a helyszínen készült hatósági jegyzőkönyvet, valamint a fényképfelvételeket, tanúnyilatkozatokat, továbbá – amennyiben rendelkezik vele – a kár összegét igazoló javítási számlát. A kár pontos összegének tanúsításához feltétlenül kérjünk számlát a gépjármű javítási munkálatairól, és őrizzük is meg a procedúra befejezéséig, továbbá érdemes lehet az esetlegesen kicserélt alkatrészeket is megtartani.

Ha több gépjármű is károsodott, azokat külön-külön is be kell jelenteni, az autók sérüléseit ugyanis egyenként számolják el. Személyi sérülés esetén az orvosi dokumentációt is be kell mutatni. A bejelentéshez ne felejtsük el csatolni a forgalmi engedélyről készített másolatot! Szükség esetén hiánypótlásra is felszólíthatják a bejelentőt, ezért érdemes e-mail címünket is megadni.

A biztosítónak is kell a bizonyíték

Kátyúkár biztosítás esetén nem az útkezelő, hanem a saját biztosítónk felé jelenthetjük be a kárt. A biztosító kifizeti a kártérítést, majd utólag rendezi azt az illetékes közútkezelővel. Itt is rendkívül fontos a részletes dokumentáció, ennek hiányában ugyanis a biztosító sem tud fizetni. Mint ahogy akkor sem, ha a megengedettnél gyorsabban hajtott az autós, vagy figyelmeztető tábla jelezte az úthibát.

Kátyúbiztosítást jelenleg önállóan, illetve kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy casco mellé kiegészítő biztosításként köthetnek az autósok, akár évi 2-3 ezer forintért. A kátyúkár biztosítást az hívta életre, hogy az ilyen károk átlagos összege 20 ezer forint körüli, a casco biztosítások önrésze pedig ettől jellemzően magasabb.

ÚtszakaszKezelőBejelentés

Településeket összekötő utak, autópályákMagyar Közút Zrt.elektronikusan (https://internet.kozut.hu/ugyfelszolgalat/karigeny-bejelentes/gepjarmu-kar/); postai úton (Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kárigénykezelő osztály, 1024 Budapest, Fényes Elek u. 7-13.); e-mailen: karigenykezeles@kozut.hu
Lakott területen belüli útszakaszokilletékes önkormányzatszemélyesen; e-mailen
Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalaiBudapest Közút Zrt.személyesen az ügyfélszolgálaton (Budapest, XI. kerület, Bánk bán utca 8-12.); e-mailen a karrendezes@budapestkozut.hu címen, kitöltött "Kátyúkár bejelentő lap" csatolásával
Egyes biztosítóknál létezik olyan szolgáltatás is, amely a kár – meghatározott limitig történő – megtérítése mellett egyfajta jogsegély-szolgáltatást is nyújt, eljár az út kezelőjénél a biztosítási limitet meghaladó kártérítés megfizetése ügyében.