Csak a verseny és a tudatos fogyasztók vihetik le az árakat

Drágák a magyar biztosítások

2012. szeptember 21. Évről évre egyre több jutalékot fizetnek ki a biztosítók a beszedett díjakból, és az üzletszerzésre fordított egyéb költségek aránya is nő. A magas költségek miatt nemzetközi összehasonlításban drágák a magyar nem-életbiztosítások. Egyedül a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás rúg labdába nemzetközi szinten az erős piaci versenynek köszönhetően - állapítja meg a PSZÁF egyik tanulmánya. Ez a verseny azonban - véleményünk szerint - csökkenni fog.

Akkor olcsó egy biztosítás, ha a befizetett díjaknak minél nagyobb hányadát fordítják kárkifizetésre, azaz minél nagyobb részt kapnak vissza belőle az ügyfelek. Az EU-tagországok közül Hollandia áll az első helyen (itt a biztosítási díjak közel 90 százalékát fizetik ki az ügyfeleknek szolgáltatásként a károkra), hazánk azonban csak a huszonkettedik a nem-életbiztosítások esetében (ide tartozik minden, ami nem életbiztosítás). Magyarországon ugyanis a befizetett díjakból nem egészen 60 százalék kerül csak vissza az ügyfelekhez. Ezek alapján a magyar biztosítási piac nem-élet termékei drágák. A fejlettebb országokban nagyobb a verseny és tudatosabbak a fogyasztók, ami lejjebb viszi a biztosítások költségszintjét és feljebb a kárhányadokat. Nálunk magas a költségek aránya, a díjbevételhez képest pedig évről évre emelkedik a jutalék és az egyéb szerzési költségek aránya - állapítja meg Banyár József (a PSZÁF elnöki főtanácsadója) tanulmánya. 

Mint korábban megírtuk, tavaly 105 milliárd forint jutalékot fizettek ki a biztosítók, az ügyfelek „megszerzésére” fordított költségek pedig összesen (jutalékkal együtt) 147 milliárd forintot tettek ki. Ebből a nem-életbiztosítások után mintegy 50 milliárd forint jutalékot fizettek ki.

Butaságunk ára


A tanulmányból az is kiderül, hogy a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás esetén a díjbevételből jóval kisebb a jutalékok kifizetése. Mindez leginkább a versenynek köszönhető, de más oka is lehet. A jutalék ugyanis három tevékenységet díjaz: meg kell győzni az ügyfelet arról, hogy egyáltalán kössön biztosítást; meg kell győzni arról, hogy egy adott biztosító termékét vásárolja meg; ellentételezi a biztosítások kötésével kapcsolatos költségeket. A kgfb esetében azonban nem kell győzködni az ügyfeleket a biztosítás fontosságáról, hiszen az kötelező.

Az "ingyenes tanácsadás" ára tehát benne van a jutalékban, aminek fontos része - a kgfb kivételével -, hogy arról győzze meg az ügyfelet: neki épp erre a biztosítási termékre van szüksége. Az ügynökök jutalékéhsége az oka annak, hogy sokszor olyan biztosítást tukmálnak rá az ügyfélre, amire semmi szüksége. A "kötelező" ára azonban - véleményünk szerint - egyértelműen a versenynek köszönhetően csökken évről évre. Az őszi kampány idején ugyanis minden biztosító egyszerre hirdeti meg a következő évi tarifáit, és a fokozott figyelemnek köszönhetően az autósok döntő része össze is hasonlítja ezeket a különböző honlapokon. (Független tarifáló kalkulátorunkat itt találja.)

Itt is csökkenhet a verseny? 


Tavaly mintegy egymillió autós váltott a kgfb-kampány idején, közülük 288 ezer a régi biztosítójánál kötötte meg az új, olcsóbb
Várható törvénymódosítás

Ha elfogadják a javaslatot, akkor a biztosítók évente többször is hirdethetnek kgfb-díjakat. Míg eddig két országos napilapban kellett megjelennie a díjaknak, a jövőben elég a biztosító, valamint a PSZÁF és a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) honlapján meghirdetni az árakat.
 szerződését. Idén már csak az autósok nagyjából felét érdekelheti majd a kampány, ugyanis a 2010-ben életbe lépett törvény szerint a 2010. január 1-je után vásárolt gépkocsiknál a szerződés évfordulója a megkötés dátuma lett. Így egyre többen vannak, akik nem december 31-vel válthatnak biztosítót. Ráadásul egy új, tervezett törvénymódosítás szerint a biztosítók év közben is változtathatnak a tarifákon. (Lásd a keretes írást.)

A kgfb-kampánynak tehát egyre csökken majd a jelentősége, így eltűnik majd az autósok életéből a figyelmeztetés, hogy ideje összehasonlítani a biztosítók díjait. Eltűnik majd a médiafelhajtás is, ami eddig jelentősen rásegített arra, hogy a kedvezőbb árért váltsanak az autósok. Úgy véljük, hogy emiatt el fog tűnni az erős verseny is, ami a kgfb-piacot jellemezte az elmúlt években. A fogyasztók ugyanis nem eléggé tudatosak ahhoz, hogy számon tartsák a biztosítási évfordulókat, és maguktól összehasonlítsák az árakat. Ha ugyanis azok lennének, a többi biztosítás ára nemzetközi összehasonlításban nem lenne drága.


Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok