Már kétharmad nézi alaposan meg, mit mennyiért vesz

Drámaian romlott a lakosság helyzete

2022. október 20. Egyre többen mondanak le nagyobb beruházásaikról és növekszik azok száma is, akik kénytelenek hozzányúlni megtakarításaikhoz – derült ki a Cetelem friss felméréséből. Tavasz óta drasztikusan romló helyzetet mutat a kutatás.

A Cetelem májusi felmérése azt mutatta, hogy a magyar háztartások ötöde lemondott valamilyen nagyobb vásárlásról. Ez az arány a mostani kutatásban már a korábbi duplája, 41 százalék lett. Tavasszal még csupán százból tizenöt magyart érintett rendkívül negatívan a drágulás, és alig tizedük mondta, hogy egyáltalán nem, vagy alig befolyásolja életüket az árak emelkedése. Utóbbi mostani 3 százalék alá csökkent. A megkérdezettek bő 10 százaléka már májusra kénytelen volt megtakarításaihoz hozzányúlni. Ez az arány szeptember közepére szintén kétszeresére, 20 százalékra nőtt.
A Cetelem felméréséből kiolvasható az is, hogy a válaszadók jelentős része elhúzódó válságra, illetve válságtünetekre készül.
A kutatás egyértelműen átalakuló vásárlási szokásokat tükröz: a válaszadók majdnem kétharmada ár szerint választja meg, mit és hol vásárol, fele pedig kevesebb nélkülözhetőnek ítélt cikket (például kozmetikumot) vesz le a boltok polcairól, mint korábban. A megkérdezettek csaknem fele kevesebbet jár vendéglátóhelyre, míg nagyjából minden hatodik tartva a nehezebb időktől, felhalmozott tartós élelmiszerből (például lisztből, cukorból). A drágulás szinte mindenkit érint, alig vannak a megkérdezettek között, akik szerint a változások alig befolyásolják a mindennapi életet, a döntő többség negatív hatásokat tapasztal.
 
A válaszadók több mint harmada (38 százalék) számára az élelmiszer-árak emelkedése jelenti a legfőbb problémát, 23 százalék nevezte meg a rezsit a legnagyobb anyagi teherként. 100-ból 27 ember e két költség együttesét értékeli a legnagyobb kihívásnak, míg 5 százaléknak az üzemanyag drágulása a legnagyobb probléma. A válaszadók jelentős része lélekben már készül a benzin és gázolaj hatósági árának kivezetésére. Ha ez bekövetkezik, akkor 28 százalék rakja le kocsiját, illetve csak akkor ül autóba, ha az elengedhetetlenül fontos. Autóhasználati szokásaihoz az ártól függetlenül 12 százalék ragaszkodik.

Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok