Felfüggesztették a Kérdezd Bongót!
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ideiglenes intézkedésével felfüggesztette a jellemzően kamaszok és kiskamaszok által használt, „Kérdezd Bongót!” (AskBongo) elnevezésű szolgáltatást és annak reklámozását. Emellett a már közzétett, de még elérhető reklámok hozzáférhetőségének haladéktalan megszüntetésére és a szolgáltatás honlapjának módosítására kötelezte üzemeltetőjét, a Global AQA Pty Ltd.-t. A hatóság továbbá a szolgáltatás, illetve a hirdetések felfüggesztésére kötelezett több olyan vállalkozást, amely valamilyen módon részt vett a reklámok és a szolgáltatás közzétételében, így közreműködésük indokolt a beavatkozás hatékonyságának biztosítására – írja közleményében a GVH.
A versenyhatóság valószínűsítette, hogy a Középsuli című websorozatban olyan tartalom jelenik meg a Bongo emelt díjas SMS-szolgáltatásáról, amiről valószínűsíthető, hogy közzétételéért ellenszolgáltatást nyújtottak, azonban ez nem tűnik fel egyértelműen a fogyasztóknak. Az influenszerek arra buzdították a gyerekeket, hogy sms-ben kérdezzenek, amire sms-ben kaphatnak választ. Minden kérdés-felelek 400 forint plusz áfa, azaz 508 forintba került a gyerekeknek, akik nem feltétlenül – gyaníthatóan egyáltalán nem – voltak tisztában azzal, hogy a jópofának tűnő játék mennyibe kerül.
A magatartás megítélésekor lényeges szempont volt, hogy a reklámok célcsoportjába kiskorúak tartoznak, továbbá, hogy a szolgáltatás a reklámokban szereplő telefonos elérhetőségen minden további tájékozódás nélkül igénybe vehető.
A kötelezettek között a Kérdezd Bongót! szolgáltatás üzemeltetője, az eljárás alá vont Global AQA Pty Ltd. mellett a Középsuli websorozatot kiadó Globoport Média Holding Kft., három, influencer marketinget közvetítő ügynökség (P4R Digital Agency Kft., Social Guru Magyarország Kft., Star Network MCN Kft.), valamint a Google Ireland Ltd. és a Facebook Ireland Ltd., továbbá három hazai mobilszolgáltató (Magyar Telekom Nyrt., Telenor Magyarország Zrt., Vodafone Magyarország Zrt.) szerepel.
Szerző: Azénpénzem/GVH
Címkék: Gazdasági Versenyhivatal, GVH, Ask Bongo, Kérdezd Bongót!, sms, felfüggesztés
Egyelőre nem lehet több pénzt lenyúlni a gyerekektől
2020. április 1. A GVH ideiglenesen felfüggesztette a Kérdezd Bongót! emelt díjas szolgáltatást és annak reklámozását. A Versenyhivatal azt tanácsolja a szülőknek, hogy korlátozzák az emelt díjas szolgáltatások használatát a gyerekek telefonján.A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ideiglenes intézkedésével felfüggesztette a jellemzően kamaszok és kiskamaszok által használt, „Kérdezd Bongót!” (AskBongo) elnevezésű szolgáltatást és annak reklámozását. Emellett a már közzétett, de még elérhető reklámok hozzáférhetőségének haladéktalan megszüntetésére és a szolgáltatás honlapjának módosítására kötelezte üzemeltetőjét, a Global AQA Pty Ltd.-t. A hatóság továbbá a szolgáltatás, illetve a hirdetések felfüggesztésére kötelezett több olyan vállalkozást, amely valamilyen módon részt vett a reklámok és a szolgáltatás közzétételében, így közreműködésük indokolt a beavatkozás hatékonyságának biztosítására – írja közleményében a GVH.
Gyerekeket húztak csőbe
A GVH még februárban indított versenyfelügyeleti eljárást az alapvetően gyermekeket és fiatalkorúakat célzó szolgáltatás reklámjai miatt, amelyek megsérthették a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát.A versenyhatóság valószínűsítette, hogy a Középsuli című websorozatban olyan tartalom jelenik meg a Bongo emelt díjas SMS-szolgáltatásáról, amiről valószínűsíthető, hogy közzétételéért ellenszolgáltatást nyújtottak, azonban ez nem tűnik fel egyértelműen a fogyasztóknak. Az influenszerek arra buzdították a gyerekeket, hogy sms-ben kérdezzenek, amire sms-ben kaphatnak választ. Minden kérdés-felelek 400 forint plusz áfa, azaz 508 forintba került a gyerekeknek, akik nem feltétlenül – gyaníthatóan egyáltalán nem – voltak tisztában azzal, hogy a jópofának tűnő játék mennyibe kerül.
A magatartás megítélésekor lényeges szempont volt, hogy a reklámok célcsoportjába kiskorúak tartoznak, továbbá, hogy a szolgáltatás a reklámokban szereplő telefonos elérhetőségen minden további tájékozódás nélkül igénybe vehető.
Ez csak az első lépés
A beavatkozás halaszthatatlanságát, azaz, az ideiglenes intézkedést az indokolja, hogy a digitális tanrend és a kijárás korlátozása következtében a gyerekek a szokásosnál is több időt tölthetnek okostelefonok és számítógépek előtt, így nagyobb eséllyel találkoznak veszélyes, valószínűsíthetően jogsértő – döntéseik torzítására, azaz adatvédelmi kockázatokat hordozó, illetve nehezebben észlelhető vagy értelmezhető ellenértékű szolgáltatások használatának ösztönzésére alkalmas – tartalmakkal. Az ideiglenes intézkedés célja, hogy további károk ne keletkezzenek.A kötelezettek között a Kérdezd Bongót! szolgáltatás üzemeltetője, az eljárás alá vont Global AQA Pty Ltd. mellett a Középsuli websorozatot kiadó Globoport Média Holding Kft., három, influencer marketinget közvetítő ügynökség (P4R Digital Agency Kft., Social Guru Magyarország Kft., Star Network MCN Kft.), valamint a Google Ireland Ltd. és a Facebook Ireland Ltd., továbbá három hazai mobilszolgáltató (Magyar Telekom Nyrt., Telenor Magyarország Zrt., Vodafone Magyarország Zrt.) szerepel.
A szülők is tehetnek a lehúzás ellen
A GVH felhívja egyúttal a fogyasztók, de különösen a szülők, gondviselők figyelmét annak megfontolására, hogy korlátozzák a gyermekek által használt telefonokon az emelt díjas szolgáltatások használatát, és ezzel együtt tekintsék át a különböző alkalmazások adatvédelmi beállításait a felesleges kiadások, illetve egyéb sérelmek megelőzése érdekében.Szerző: Azénpénzem/GVH
Címkék: Gazdasági Versenyhivatal, GVH, Ask Bongo, Kérdezd Bongót!, sms, felfüggesztés
Kapcsolódó anyagok
- 2022.08.18 - Csak 190 millióba került a DIGI-nek az ügyfelek megtévesztése
- 2021.05.26 - 350 milliós bírságot kapott a gyerekeket átverő cég
- 2021.02.13 - Megtévesztő volt a fogászati szolgáltató reklámja?
- 2020.08.17 - Gigabírságot szabtak ki az átverős társkeresőre
- 2020.08.05 - Szerelmi jóslatokkal foglalkozik a GVH
- 2020.07.28 - Tilos a C-peptid termékek reklámozása
- 2020.07.23 - Ötvenmilliós bírságot ért a Marslakócskák reklámja
- 2020.07.20 - Többmilliós bírság Berki Renátára bujtatott reklám miatt
- 2020.05.05 - Túlságosan sietteti a fogyasztókat az Alza?
- 2020.03.18 - Már tényleg bekebelezheti a DIGI az Invitelt
- 2020.02.19 - Átverés volt a telekomos ingyenmobil
- 2020.02.09 - Ismét gyerekeket célzó reklámra csapott le a GVH
- 2020.01.28 - Kártalaníthatja ügyfeleit a Telekom
- 2020.01.17 - Végre léptek a fűtő „csodakütyü” ellen
- 2020.01.10 - Még jobban megbüntették az időseket célzó biztosítót
- 2019.12.21 - Gigabírságot kapott a Vodafone után a Telenor is
- 2019.12.14 - Több mint egy milliárd forintos bírságot kapott a Vodafone
- 2019.12.12 - A GVH engedélyezte a Netrisk és a Biztosítás.hu egyesülését
- 2019.12.06 - Díjmentes a Facebook? Kacagni kell!
- 2019.12.05 - Szemétmutyira csapott le a GVH
- 2019.12.04 - Félmilliárd feletti bírság a riasztósoknak
- 2019.11.29 - Bírsággal díjazták a gyógyszercég gyerekeket célzó reklámját
További kapcsolódó anyagok