Felfüggesztették a Kérdezd Bongót!

Egyelőre nem lehet több pénzt lenyúlni a gyerekektől

2020. április 1. A GVH ideiglenesen felfüggesztette a Kérdezd Bongót! emelt díjas szolgáltatást és annak reklámozását. A Versenyhivatal azt tanácsolja a szülőknek, hogy korlátozzák az emelt díjas szolgáltatások használatát a gyerekek telefonján.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ideiglenes intézkedésével felfüggesztette a jellemzően kamaszok és kiskamaszok által használt, „Kérdezd Bongót!” (AskBongo) elnevezésű szolgáltatást és annak reklámozását. Emellett a már közzétett, de még elérhető reklámok hozzáférhetőségének haladéktalan megszüntetésére és a szolgáltatás honlapjának módosítására kötelezte üzemeltetőjét, a Global AQA Pty Ltd.-t. A hatóság továbbá a szolgáltatás, illetve a hirdetések felfüggesztésére kötelezett több olyan vállalkozást, amely valamilyen módon részt vett a reklámok és a szolgáltatás közzétételében, így közreműködésük indokolt a beavatkozás hatékonyságának biztosítására – írja közleményében a GVH.

Gyerekeket húztak csőbe

A GVH még februárban indított versenyfelügyeleti eljárást az alapvetően gyermekeket és fiatalkorúakat célzó szolgáltatás reklámjai miatt, amelyek megsérthették a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát.

A versenyhatóság valószínűsítette, hogy a Középsuli című websorozatban olyan tartalom jelenik meg a Bongo emelt díjas SMS-szolgáltatásáról, amiről valószínűsíthető, hogy közzétételéért ellenszolgáltatást nyújtottak, azonban ez nem tűnik fel egyértelműen a fogyasztóknak. Az influenszerek arra buzdították a gyerekeket, hogy sms-ben kérdezzenek, amire sms-ben kaphatnak választ. Minden kérdés-felelek 400 forint plusz áfa, azaz 508 forintba került a gyerekeknek, akik nem feltétlenül – gyaníthatóan egyáltalán nem – voltak tisztában azzal, hogy a jópofának tűnő játék mennyibe kerül.  

A magatartás megítélésekor lényeges szempont volt, hogy a reklámok célcsoportjába kiskorúak tartoznak, továbbá, hogy a szolgáltatás a reklámokban szereplő telefonos elérhetőségen minden további tájékozódás nélkül igénybe vehető.

Ez csak az első lépés

A beavatkozás halaszthatatlanságát, azaz, az ideiglenes intézkedést az indokolja, hogy a digitális tanrend és a kijárás korlátozása következtében a gyerekek a szokásosnál is több időt tölthetnek okostelefonok és számítógépek előtt, így nagyobb eséllyel találkoznak veszélyes, valószínűsíthetően jogsértő – döntéseik torzítására, azaz adatvédelmi kockázatokat hordozó, illetve nehezebben észlelhető vagy értelmezhető ellenértékű szolgáltatások használatának ösztönzésére alkalmas – tartalmakkal. Az ideiglenes intézkedés célja, hogy további károk ne keletkezzenek.

A kötelezettek között a Kérdezd Bongót! szolgáltatás üzemeltetője, az eljárás alá vont Global AQA Pty Ltd. mellett a Középsuli websorozatot kiadó Globoport Média Holding Kft., három, influencer marketinget közvetítő ügynökség (P4R Digital Agency Kft., Social Guru Magyarország Kft., Star Network MCN Kft.), valamint a Google Ireland Ltd. és a Facebook Ireland Ltd., továbbá három hazai mobilszolgáltató (Magyar Telekom Nyrt., Telenor Magyarország Zrt., Vodafone Magyarország Zrt.) szerepel.

A szülők is tehetnek a lehúzás ellen

A GVH felhívja egyúttal a fogyasztók, de különösen a szülők, gondviselők figyelmét annak megfontolására, hogy korlátozzák a gyermekek által használt telefonokon az emelt díjas szolgáltatások használatát, és ezzel együtt tekintsék át a különböző alkalmazások adatvédelmi beállításait a felesleges kiadások, illetve egyéb sérelmek megelőzése érdekében.

Szerző: Azénpénzem/GVH
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok