Egyre népszerűbb ez a befektetés

2019. december 3. Az elmúlt évtizedben világszerte rohamosan növekedett a befektetési alapok népszerűsége. Idén év elején az alapkezelők mintegy 46,7 billió dollárt kezeltek. Ebből az EU országaira 16,5 billió esett.

Amióta a betéti kamatok szinte láthatatlan méretűre zsugorodtak, rohamosan növekszik a befektetési alapok népszerűsége. Ezt a sajátos befektetési formát eredetileg azok számára találták ki, akik többet akarnak – és engedhetnek meg maguknak – az egyszerű bankbetétnél, de nem akarnak vagy tudnak elmélyedni a befektetések részleteiben. Kissé leegyszerűsítve arról van szó, hogy több ember összeadja a pénzét, és hozzáértő szakemberekre bízza kezelését. Nekik így még az az előnyük is megvan, hogy nagy összegek kerülnek a kezükbe, amit így hatékonyabban tudnak befektetni.

Az idők folyamán a befektetési alapoknak egyre több fajtájuk alakult ki. Egy szakértő csak kapásból mintegy vázlatosan 14 fajtát sorolt fel, megjegyezve, hogy bizonyára kifelejtett néhányat. Az alapok befektetési politikája széles skálán mozog – az alapkezelők igyekeznek megfelelni a különféle igényeknek: a tőkét biztonságosan elhelyező tőkevédett alapoktól (amelyeknél, ha egy meghatározott ideig nem vesszük ki a pénzt, nem fenyeget veszteség) a fedezeti alapokig, (amelyek nevük ellenére a legkockázatosabb tranzakciókat hajtják végre) különböző kockázatokat rejtenek. (A cikk a Befektetési alapok rovat része.)



Fontos megjegyezni, hogy közülük még a legbiztonságosabbak mögött sem áll olyan védelem, mint nálunk a bankbetétek mögött az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA). De - épp a befektetők pénzének védelmében – az ilyen alapok alapítását, pénzük kezelését, befektetési politikájukat is szigorúan szabályozták. A szabályok persze országonként különbözőek, de alapvetően mindenütt azt igyekeznek biztosítani, hogy az eszközkezelők a befektetők érdekeit képviseljék, illetve hogy ne részesítsék előnybe egyiküket a másikukkal szemben.

Ahhoz, hogy egy befektetési alap jegyeit az egész Európai Unióban forgalmazhassák, csak egy tagállamban kell regisztrálni. Így nálunk is piacra dobhatók például az Írországban az ír pénzügyi szolgáltatási szabályozó hatóság, az Ír Központi Bank által regisztráltak, és Írországban azok, amelyeket a Magyar Nemzeti Banknál vettek nyilvántartásba. Mindkét szabályozó hatóság tagja az  Európai Értékpapír-piaci Felügyeleti Hatóságnak (ESMA), amely az EU-országok szabályait koordinálja.

Az amerikai befektetési alapokat képviselő társulás, az Investment Company Institute (ICI) adatai szerint 2018-ban 118 978 nyíltvégű befektetési alap működött a világon. Nettó árbevételük az elmúlt 10 évben mintegy 12,7 billió dollár, 2018-ban 78 milliárd dollárt volt. Az idei év elején nettó eszközállományuk 46,7 billió dollárra rúgott.

A világ legnagyobb tőkepiaca az Egyesült Államokban van, így nem meglepő, hogy a legtöbb befektetési alap is itt található. 2018-ban ott 9599 alap mintegy 21,1 billió dollárt kezelt, ami a világ összes befektetési alapja nettó eszközértékének 45 százalékát jelenti. Ezek 41 százaléka belföldi részvényalap volt, amit a kötvényalapok követtek 22 százalékos részesedéssel. Az amerikai családok megtakarításaik átlagosan 21 százalékát át helyezik el ilyen konstrukciókba.

Az európai alapok 16,5 billió dollárt, vagyis 35 százalékot birtokoltak. Az ázsiai-csendes-óceáni térség teljes nettó eszközállománya 6,4 billió dollár, a világ többi részén bejegyzett alapok 2,7 billió dollárt kezeltek.

Magyarországon 2019. október végén a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetsége (BAMOSZ) tagjai összesen 6190 milliárd forintot kezeltek (kb. 20 milliárd dollár).

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok

Most okozzák a kátyúk a legtöbb balesetet
2020. január 23. A kátyú okozta károk 60-70 százaléka jellemzően az első negyedévben történik a kátyúbiztosítást kínáló társaságok tapasztalatai szerint. Az ilyen jellegű balesetek minden autósnak potenciális kockázatot jelentenek, ezért a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint érdemes biztosítással felkészülni a váratlan esetekre.


A téli fagyok súlyosan meg tudják rongálni a közutakat, ezért most kezdődik csak az igazi „kátyúszezon”. Az úthibák javítása általában tavasszal kezdődik meg, gyakran nyár elejéig is elhúzódik, addig viszont számtalan autót tesznek tönkre minden évben.

A kátyúk okozta leggyakoribb kár a defekt, illetve a felni sérülése, de előfordul futómű-károsodás is sőt, akár balesetet, személyi sérülést is okozhat a kátyú. Az átlagos kárösszeg pár tízezer forint, azonban a futóműben okozott kár akár a többszázezret is elérheti – áll a MABISZ közleményében.

Bizonyíték kell

Fontos tudni, hogy bár az utak állapotáért az út fenntartója felel, azonban a káreseményt mindig a kárt szenvedett autósnak kell bizonyítania. A kátyús balesetekhez akkor is érdemes rendőrt hívni, ha nem történt személyi sérülés, mivel a hatósági jegyzőkönyv fontos dokumentum lehet a bizonyítási eljárás során. Az esetet mindig alaposan dokumentáljuk: készüljön több irányból is fénykép a kátyúról, az autóról, a helyszínről és jól láthatóan a keletkezett sérülésről. Ha a balesetet más is látta, érdemes feljegyezni a tanú vagy tanúk elérhetőségét.

A bejelentéssel a károsultnak a közút fenntartójához kell fordulnia. A bejelentésnél közölni kell az esemény idejét, pontos helyét, valamint, hogy milyen körülmények között történt a baleset. A bejelentéshez csatolni kell a helyszínen készült hatósági jegyzőkönyvet, valamint a fényképfelvételeket, tanúnyilatkozatokat, továbbá – amennyiben rendelkezik vele – a kár összegét igazoló javítási számlát. A kár pontos összegének tanúsításához feltétlenül kérjünk számlát a gépjármű javítási munkálatairól, és őrizzük is meg a procedúra befejezéséig, továbbá érdemes lehet az esetlegesen kicserélt alkatrészeket is megtartani.

Ha több gépjármű is károsodott, azokat külön-külön is be kell jelenteni, az autók sérüléseit ugyanis egyenként számolják el. Személyi sérülés esetén az orvosi dokumentációt is be kell mutatni. A bejelentéshez ne felejtsük el csatolni a forgalmi engedélyről készített másolatot! Szükség esetén hiánypótlásra is felszólíthatják a bejelentőt, ezért érdemes e-mail címünket is megadni.

A biztosítónak is kell a bizonyíték

Kátyúkár biztosítás esetén nem az útkezelő, hanem a saját biztosítónk felé jelenthetjük be a kárt. A biztosító kifizeti a kártérítést, majd utólag rendezi azt az illetékes közútkezelővel. Itt is rendkívül fontos a részletes dokumentáció, ennek hiányában ugyanis a biztosító sem tud fizetni. Mint ahogy akkor sem, ha a megengedettnél gyorsabban hajtott az autós, vagy figyelmeztető tábla jelezte az úthibát.

Kátyúbiztosítást jelenleg önállóan, illetve kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy casco mellé kiegészítő biztosításként köthetnek az autósok, akár évi 2-3 ezer forintért. A kátyúkár biztosítást az hívta életre, hogy az ilyen károk átlagos összege 20 ezer forint körüli, a casco biztosítások önrésze pedig ettől jellemzően magasabb.

ÚtszakaszKezelőBejelentés

Településeket összekötő utak, autópályákMagyar Közút Zrt.elektronikusan (https://internet.kozut.hu/ugyfelszolgalat/karigeny-bejelentes/gepjarmu-kar/); postai úton (Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kárigénykezelő osztály, 1024 Budapest, Fényes Elek u. 7-13.); e-mailen: karigenykezeles@kozut.hu
Lakott területen belüli útszakaszokilletékes önkormányzatszemélyesen; e-mailen
Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalaiBudapest Közút Zrt.személyesen az ügyfélszolgálaton (Budapest, XI. kerület, Bánk bán utca 8-12.); e-mailen a karrendezes@budapestkozut.hu címen, kitöltött "Kátyúkár bejelentő lap" csatolásával
Egyes biztosítóknál létezik olyan szolgáltatás is, amely a kár – meghatározott limitig történő – megtérítése mellett egyfajta jogsegély-szolgáltatást is nyújt, eljár az út kezelőjénél a biztosítási limitet meghaladó kártérítés megfizetése ügyében.