Katasztrofális volt az utolsó negyedév

Elérte a gödör alját a Tesla?

Fotó: Tesla.com
2023. január 17. Hatalmas veszteséggel zárták a 2022-es évet a Tesla részvényesei, és az új évben is vegyesek a cégről szóló információk. Pereskedés, dolgozói elégedetlenség, óriás árcsökkentés - szinte minden napra jut egy szaftos hír. Merre mehet az árfolyam a következő hónapokban?

Ritka rossz évet zártak a Tesla részvényesei, hiszen míg az áprilisi csúcson még 385 dollárt ért egy részvény, december végére ez lement egészen 110 dollárra, azaz egy meredek 70 százalékos esést voltak kénytelenek elkönyvelni. Az idei év első két hete során kis emelkedés következett be ugyan, de az elmúlt 12 hónapban a veszteség így is 65 százalékos volt. Megfigyelhetjük, hogy az év nagy részében a cég részvényei egyformán mozogtak a technológiai szektor többi résztvevőjével, azaz eleinte nem a Teslával kapcsolatos egyéni okok miatt esett az árfolyam. Október elejétől azonban élesen elvált egymástól a Nasdaq 100 index, azaz a 100 legnagyobb technológiai céget tömörítő részvényindex és a Tesla árfolyama. Míg a piac egésze lényegében az év végéig megőrizte az október eleji szintet, addig az elektromos autókat gyártó cég 3 hónap alatt további 40 százalék mínuszt hozott össze. Mi történt a Teslával és mi várható a továbbiakban? 

A Tesla részvényárfolyam (feketéve) és a Nasdaq 100 index (sárgával) százalékos változása az egy évvel korábbi állapothoz képest 

Forrás: barchart.com

Gondot okozott a részvényeladás

Mint korábban megírtuk, tavaly tavasszal a világ akkori leggazdagabb embere, a Tesla főtulajdonosa, Elon Musk úgy döntött, hogy megvásárolja az egyik legígéretesebb közösségi médiát, a Twittert. Bár voltak olyan pillanatok, amikor ki akart táncolni a felvásárlási ajánlatából, végül októberre mindenki számára egyértelművé vált, hogy valóban megveszi a céget és ad érte 44 milliárd dollárt a korábbi részvényeseknek. Ennek az összegnek durván a harmadát állták külső befektetők, a többit Musk saját vagyonából biztosította, azaz több lépcsőben több milliárd dollár értékben kellett eladnia a tulajdonában álló Tesla részvényekből is. A Forbes összeállítása szerint áprilisban 8,5 milliárd dollárért, augusztusban 6,9 milliárd dollárért, novemberben 3,95 milliárdért és még decemberben is 3,6 milliárd dollárért értékesített a papírokból. Az elmúlt évben tehát a Tesla fő tulajdonosa 22,9 milliárd dollárért adott el a cég részvényeiből. Egy ilyen típusú eladói nyomás természetesen nem marad következmények nélkül, a részvényárfolyamok ezt szükségszerűen tükrözik.

Ráadásul Musk augusztusban egy Twitter bejegyzésben azt sugallta, hogy nem fog több részvényt eladni, azonban ezek után még kétszer értékesített belőlük, így a feldühödött befektetők már nem hisznek neki.

A Musk dilemma

A befektetők elfordulása a Teslától annak is köszönhető, hogy a tranzakció október végi lezárása óta Elon Musk energiáit leginkább a Twitter vezetése és átalakítása kötötte le, az autógyártó ügyeivel a hírek szerint kevesebbet tudott foglalkozni. Vegyük még azt is hozzá, hogy több esetben a Teslától vitt szoftvermérnök csapatokat, hogy a megoldják a Twitternél felmerült problémákat. Éppen emiatt kéri több befektetői csoport is, hogy a cég nevezzen ki egy profi (és csak az autógyártó ügyeivel foglalkozó) vezérigazgatót, aki minden idejét és erejét az általa vezetett vállalatnak szenteli.

A gond ezzel az, hogy a Tesla vásárlók egy jelentős része - legalábbis Amerikában - azért vásárol a cég termékeiből, mert maga is része akar lenni annak a világnak és életérzésnek, amit a zseniálisnak és látnoknak gondolt Musk teremt meg. Azaz, ha Elon Musk hátrébb lép és profi vezetés váltja őt a cég élén, az éppen ezt a „varázst” szünteti meg. Ez a Musk-dilemma jelentkezik majd a Twitter esetében is: a cég többek között azért is érdekes, mert a világ a néha fantaszta és kapkodó multimilliárdos termékére és szolgáltatására kíváncsi, de ugyanakkor a cég értéke azért csökken, mert a céget egy fantaszta és kapkodó multimilliárdos vezeti. 

Per, dolgozók, beszállítók, vásárlók

Közben akármerre nézünk, érdekes híreket látunk az autógyártóról. Például ma kezdődik az a per, amelyben Tesla részvényesek Elon Muskon azt kérik számon, hogy 2018-ban szerintük hamis információt publikált a Twitteren, amikor azt állította, hogy megvan a finanszírozása ahhoz, hogy kivezesse a Tesla részvényeket a tőzsdéről. A hír kacsának bizonyult, talán még Musk sem gondolta komolyan, mindenesetre a bejelentés jelentős árfolyammozgásokat indított el, amelyek végén a befektetők egy csoportja úgy érezte, hogy becsapták őket, ezért most kártérítést követelnek. A per kimenetele önmagában bizonytalan, de az biztos, hogy a Tesla továbbra is a hírekben fog szerepelni a következő hetekben. A végén még az is elképzelhető, hogy Musk végre belátja, hogy nem mondhat bármikor bármit, és egy profibb működés felé kényszerítik a milliárdos vezérigazgatót.

Mindeközben a Reuters beszámolója szerint a nagyhatalmú német szakszervezet, az IG Metall komoly aggodalmát fejezte ki a Tesla berlini gyárában tapasztalt állapotok miatt. A szakszervezet szerint a dolgozók számára vállalhatatlanul sok plusz órát írnak elő, és a vezetőség olyan légkört teremtett, hogy a beosztottak nem merik a véleményüket szabadon elmondani. Ráadásul kiderült, a Tesla állásokat kínáló weboldalán egy „biztonsági hírszerzési nyomozó" pozíciót hirdetnek. Az új kolléga feladata a jogi és humánerőforrás-osztályokkal együttműködve az lesz, hogy "helyszíni információgyűjtést végez a Tesla falain belül és kívül, hogy megvédje a vállalatot a fenyegetésektől".

A kínai gyárakban másfajta problémák jelentkeznek. A hosszú Covid-lezárások után a korlátozások meglepetésszerű lazítása nem segített a Teslának abban, hogy kiszámítható módon tudja kontrollálni a beszállítói hálózatát, így fennakadásokról számoltak be a gyárakban.

Ha mindez nem volna elég, a Teslának azzal kell szembesülnie, hogy a hazai piacán is egyre több autógyár jelenik meg elektromos autó kínálatával, és a vásárlók ma már nem automatikusan csak a Teslát választják, amikor ilyen kocsit vásárolnak. Mind a luxus kategóriában, mind az elérhetőbb árú autók piacán megjelentek a versenytársak: előbbinél a szokásos három német prémium gyártó mellett a Polestar vagy a Lucid jelent kihívást, utóbbi kategóriában a Kia EV6 vagy a Chevy Bolt az, amelyik az amerikai piacon növelni akarja részesedését a piacvezető Tesla kárára. 

Váratlan húzás Musktól

A Tesla árfolyamvesztesége egyben azt is jelentette, hogy Elon Musk immáron nem a világ leggazdagabb embere, a francia luxustermékeket kínáló konglomerátum, az LVMH tulajdonosa Bernard Arnault a büszke cím tulajdonosa. De Musk a jelek szerint kezd lassan visszatalálni korábbi önmagához, és ez bizalommal töltheti el a híveit.

Egyrészt nemrég bejelentette a Twitternél, hogy mostantól csak akkor tud a közösségi média cégnél bármilyen megbeszélést folytatni, ha aznapra már befejezte a Teslával kapcsolatos munkáját. Ez azt vetíti előre, hogy újra az autógyártó cégét fogja előtérbe helyezni. Másrészt múlt pénteken váratlanul bejelentette, hogy a Tesla igen jelentős és azonnali árcsökkentést hajt végre; az amerikai piacon 20 százalékkal olcsóbbak lesznek az autók. A bejelentés természetesen annak tudható be, hogy a megerősödött konkurencia ellen így akarják felvenni a harcot, a meglevő piaci részesedést kívánják védeni. Nagyon érdekes lesz majd megfigyelni a következő néhány hónapban, hogyan változnak a piaci részesedések az amerikai autópiacon, és hogy mennyire jön majd be Musk váratlan húzása.

A lépés nyilván csökkenti az egy autóra jutó nyereséget, ugyanakkor olyan tartományba löki a legolcsóbb Teslák árát, hogy már azokra is elérhető a legújabb amerikai kormányzati támogatási program, amelynek mértéke 7500 dollár is lehet. Ezért elképzelhető, hogy a radikális árcsökkentés ellenére oly mértékben megnő az értékesített autók száma, hogy a Tesla végül jól jön majd ki az akcióból.

Bár korábban még Musk is azt állította, hogy a Tesla egy „szoftver vállalat”, mostanra egyértelművé vált, hogy autógyártó céggel állunk szemben – még ha komoly szoftver fejlesztéseket is kellett végezni ahhoz, hogy sikeres autókat tudjon létrehozni. A cég értéke ezt az új valóságot tükrözheti, hiszen míg 2021 végén egy teljesen abszurd 190-es PE mutatóval rendelkezett (azaz a cég részvénye 190-szer drágább volt, mint az előző évi egy részvényre jutó profit), mostanra ez a vállalatértékelési mutató a sokkal elfogadhatóbb 35 körüli értékre süllyedt. Ez még mindig magas a többi autógyártóhoz képest, de már jóval reálisabbnak tekinthető. Lehet, hogy a Teslának végül az lesz a jó, ha normál autógyárnak fogjuk tekinteni?

Szerző: Szepesi László
Címkék:  , , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok