Tisztességtelen tájékoztatás miatt büntetett az MNB

Elhallgatták, hogy mindenét elvesztheti a befektető

2020. április 23. Az eBrókerház az általa kínált rendkívül kockázatos termékeket remek „pénzcsinálási” lehetőségnek állította be, de egyéb tisztességtelenséget is elkövettek. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 28 millió forintos bírságot szabott ki.

Az MNB az ügyfelek tájékoztatásának és kockázatkezelésének hiányosságai miatt 28 millió forintos bírságot szabott ki az eBrókerház Befektetési Szolgáltató Zrt-re átfogó – mint közleményében írja, korlátozott terjedelmű és mélységű, nem teljes körű – vizsgálata során tapasztaltak miatt.

A felügyeleti hatóság kiemelt súlyú jogszabálysértésként értékelte, hogy a társaság ügyfélkapcsolatainak létesítésekor többször – elsősorban szóban, telefonon – megtévesztő, pontatlan, kiegyensúlyozatlan és így összességében tisztességtelen tájékoztatást adott leendő ügyfeleinek befektetési szolgáltatásairól. Megtévesztő volt például a „pénzkereseti”, „pénzcsinálási” lehetőségek kifejezés visszatérő használata a kínált, rendkívül kockázatos termékekkel kapcsolatban.

Az eBrókerház többek között elferdítve tájékoztatott a tőkeáttételes CFD-kereskedésnek arról a jellemzőjéről, hogy akár a befektetett tőke teljes összegének elvesztésével járó, bizonytalan kimenetelű befektetés, illetve nem a súlyának megfelelően ismertette a megfelelősségi teszt jelentőségét, szerepét. A társaság így azt sugallta, hogy az ilyen termékkel való sikeres kereskedés módszerei kezdő ügyfelek számára is könnyen elsajátíthatók. Reklámtevékenysége során továbbá bizonyos esetekben az általa értékesített tőzsdén kívüli CFD-termékeket súlyosan megtévesztő módon tőzsdei befektetésként mutatta be.
Intenzív ügyfélszerzésre buzdították ügynökeiket
Az MNB amiatt is elmarasztalta az eBrókerházat, hogy az értékesítő közvetítők javadalmazásának meghatározásakor döntően mennyiségi szempontokat vett figyelembe, ezzel felerősítve az ügynökök és az ügyfelek közötti érdekkonfliktus lehetőségét. Az ügynöki és alügynöki szerződések számos olyan javadalmazási elemet tartalmaztak, amelyek kifejezetten intenzív ügyfélszerzésre és az ügyfelek általi többszöri, illetve magasabb összegű befizetések elérésére ösztönözték az ügynököket.

A jegybanki vizsgálat szerint emellett hiányosságokat voltak a társaság költségekről és a díjakról, valamint az etikátlan kereskedési gyakorlatok esetén alkalmazható korlátozó intézkedésekről szóló ügyfél-tájékoztatásban. Az MNB ezért 60-90 napos határidővel kötelezte a társaságot, a feltárt hiányosságok megszüntetésére. Erről – a vezető testületei által is megtárgyalt, jóváhagyott belső ellenőri jelentés megküldésével –be kell számolnia a jegybanknak.

A felügyeleti hatóság a bírságösszeg meghatározásakor figyelembe vette jogsértések ismétlődő jellegét, magas, illetve jelentős kockázati besorolásukat és a társaság intézményi hatásbesorolását. Enyhítő körülményként értékelte ugyanakkor, hogy az eBrókerház Zrt. az MNB eljárása során mindvégig együttműködő magatartást tanúsított.

Szerző: LG
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok