Elmeszelte a GVH a terminálokon beállított borravalót

2019. november 20. A Gazdasági és Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a HelloPay Zrt. megengedhetetlen pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra a 10 százalékos borravaló- és adománymérték alapbeállításként alkalmazásával. Húszmillió forintos bírságot kaptak.

A HelloPay termináljaival 2016-tól főleg fesztiválokon, vásárokon és vendéglátóhelyeken lehet találkozni. A terminál a különböző szolgáltatásokért fizetendő díjhoz automatikusan adja hozzá az összeg 10 százalékának megfelelő borravalót, amennyiben azt az ügyfél aktívan nem módosítja vagy nem törli a fizetési folyamat vége előtt megjelenő „borravaló-csúszka” segítségével.

A GVH úgy véli, hogy a terminál működési módja jelentősen korlátozhatja a fogyasztói döntést a 10 százalékos borravaló automatikus, elvárásként történő megjelenítésével, különösen a fesztiválokon és a vendéglátóhelyeken jellemző fizetési körülmények (kommunikációs nehézségek, időnyomás, zaj, tömeg) között. A gép ilyen beállítása döntést hoz a vásárló helyett a borravaló fizetésének szándékáról, és meghatározza annak mértékét is. A GVH ezért eltiltotta a jogsértő magatartástól a vállalkozást, amelynek így módosítania kell a termináljain látható tájékoztatást: a fejlesztéseket követő átállás után nem alkalmazhatja alapbeállításként a 10 százalékos mértéket.

A GVH a bírság mértékét növelő körülményként vette figyelembe, hogy a szolgáltatás újszerű, a gyakorlat pedig széles fogyasztói kört érinthetett éveken keresztül. Enyhítő körülmény volt azonban, hogy a vállalkozás már intézkedéseket tett vizsgált gyakorlatának átfogó módosítására, valamint hogy egyes rendezvényeken kiegészítő tájékoztatásokat tett közzé a terminál működéséről – bár ezek hatékonysága nem ismeretes.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok