Versenypiacon meghalna a Magyar Posta?

Értékelték az online vevők tapasztalatait

2014. október 20. Hiába bír jelentős szállítási kapacitással a Magyar Posta, az online áruházaktól leginkább a futárszolgálatot igénylik a vevők. A GKI Digital 250 online bolt válaszai alapján ennek a jelenségnek az okát igyekezett megtudni.

 A GKI szerint a mostani felmérés eredménye is mutatja, hogy mit várhatunk majd egy olyan állami „közszolgáltatótól”, amely a lakossági „rezsi” piacon egyedüliként szolgáltat. A piackutató azt is felvetette, hogy vajon mi történne a levélforgalomban, ha ott is megjelenhetne a verseny, amit eddig sikerrel blokkolt a Magyar Posta. Mennyivel csökkennének a díjak, s mennyivel javulna a szolgáltatás minősége? Szerintük ezek a kérdések az online boltok tapasztalatai alapján könnyen megválaszolhatóak.
A netes áruházak 88 százaléka biztosítja kézbesítési módként a futárszolgálatot, a személyes átvétel lehetséges aránya 63 százalék, átadópontot 56 százaléknál lehet választani. Postai kézbesítést több mint minden harmadik online bolt tesz lehetővé – összegezte a GKI Digital. Mint megállapították: az egyes kiszállítási, átvételi megoldások tranzakciókból való részesedése alapján számolt súlyát tekintve a sorrend nem változik jelentősen, de feltűnő a postai kiszállítás igen alacsony (mindössze két százalékos) részesedése.

A piackutató fontosnak tartotta kiemelni, hogy a Magyar Posta szállítási kapacitása ennél jóval nagyobb szerepet indokolna. Felmérésükben 250 online bolt válaszai alapján megvizsgálták, hogy a jelenség hátterében milyen tényezők állhatnak. A klasszikus postai kézbesítést biztosító válaszadóikat arra kérték, hogy értékeljék a postai szolgáltatást az ár, a gyorsaság, a minőség és a szervezettség tekintetében.

A felhasználók kissé drágállták a Magyar Posta szolgáltatását, a gyorsasággal pedig csak kissé voltak elégedetlenek. Ugyanakkor a postai szolgáltatás minőségével rendkívül elégedetlenek voltak a piaci szereplők, s hasonlóan lesújtó véleményük volt a Magyar Posta szervezettségéről is. Mint a GKI megjegyezte: mindez olyan piac véleményét tükrözi, ahol nem érvényesül a Magyar Posta monopóliuma, ahol a szolgáltatások igénybe vevői válogathatnak a szolgáltatók közül.

Megnézték azt is, hogy a lakosság mennyire elégedett a kiszállításokkal. A 2014 szeptemberében zajlott lakossági felmérés során összesen 2300, az adott hónapban interneten vásárló felnőtt véleményét kérdezték meg az egyes kiszállítási lehetőségekkel kapcsolatban. Ezek alapján az online vásárlók háromszor nagyobb arányban voltak elégedetlenek a postai szolgáltatásokkal, illetve jóval kisebb arányban voltak elégedettek, mint az egyéb szállítási módot kérők.

A Magyar Posta igyekezett tételesen cáfolni a megállapításokat, amiről részleteket itt olvashat


Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok