Ezt tervezi az MNB a biztosítókkal

2018. február 8. Egymillió új ügyfélnek kellene a következő tíz évben elkezdenie az öngondoskodást az MNB elképzelései szerint. A vízió a biztosítási szektorban élénk piaci verseny mellett duplázódó piacmérettel is számol.

Számszerűsített, elérhető célokat, valamit prudenciális és fogyasztóvédelmi elvárásokat is megfogalmazott a Magyar Nemzeti Bank (MNB) tegnap bemutatott, A biztosítási szektor 10 éves jövőképe 7 pontban – öngondoskodási kitekintéssel című kiadványában. Az MNB elérhető célnak tartja, hogy 2026-ig egymillió új ügyfél lépjen a rendszeres öngondoskodási megtakarítások piacára. Legalábbis ezt tartja kívánatosnak. (Az MNB itt nemcsak a megtakarítási célú rendszeres díjas életbiztosításokra, hanem az önkéntes nyugdíjpénztári tagságságra is gondol.)

Jeleneg alacsony - 2016-ban mindössze 54 százalék – az öngondoskodási szerződések száma az aktív lakosság számára vetítve, miközben 10-15 évvel ezelőtt 20-30 százalékponttal magasabb volt. Az életbiztosítási és nyugdíjpénztári lefedettség aránya ideális esetben elérheti a korábbi szinteket, és meghaladhatja a 80 százalékot - mondta Kandrács Csaba, az MNB pénzügyi szervezetek felügyeletéért felelős ügyvezető igazgatója.

Jobban kellene öngondoskodnunk

A felügyeleti hatóság úgy számol, hogy a Nyugat-Európához való felzárkózás, gyarapodó szerződésszám révén a következő 10 évben megduplázódhat az öngondoskodási megtakarítások állománya, amely így meghaladhatja a GDP 10 százalékát. A következő tíz évben a 2016-os 3000 milliárd forintról mintegy 5500-6000 milliárdra nőhet ez az állomány. A cél teljesüléséhez a mai öngondoskodási hajlandóság növelése – egyéni szinten a rendszeres havi jövedelem 3-9 százalékának megtakarítása szükséges.

Duplázódó díjbevétel?

A gazdasági gyarapodással az MNB szerint a biztosítási piac bruttó díjbevétele dinamikusan bővülhet, a hazai piac méretének növekedése révén Magyarország visszakerülhet a közép-európai élmezőnybe. Tíz éven belül a díjbevételek értéke is duplázódhat, arányuk elérheti a GDP 3 százalékát, amihez a biztosítási piac 8 százalékos átlagos éves bővülése szükséges. A jelenlegi bő 6 százalékos növekedés és a tartósan kedvező makrogazdasági körülmények mellett ez teljesíthető kihívás a piaci szereplőknek – áll a kiadványban.

Az MNB víziója szerint a gazdasági növekedéssel párhuzamosan a piaci verseny tovább erősödhet, a következő tíz évben az öt legnagyobb hazai biztosító piaci részesedése a mai 60-ról 55 százalék alá csökkenhet. Jelenleg 27 szereplő működik a piacon. A jegybank szerint a jövőben konszolidáció várható, az  egészségesebb, modernebb, a termékek értékesítésében modern csatornákat felhasználó társaságok maradnak a piacon.

Innovatív eladások, fair jövedelmezőség

Az innovatív eladási csatornák (bankbiztosítás, online és direkt közvetítés) aránya a 2016 végi 37-ről a következő évtizedben 50 százalék fölé nőhet a hagyományos ügynöki értékesítés rovására.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok