Jön a 30 milliós garancia a biztosításokra is

Forradalmi változás a baleseti kárbejelentőnél

MABISZ E-kárbejelentő
2018. november 23. Egységes garanciarendszer bevezetését szeretné az MNB a biztosítóknál is, így az ügyfelek pénze ugyanúgy 30 millió forintig védett lehetne, mint az OBA-nál – derült ki a biztosítók tegnapi konferenciáján. Januártól jön a kék-sárga papíralapú baleseti bejelentő mellett az okostelefonos app, amivel digitálisan intézhetik az autósok a kárbejelentést.

Januártól a MABISZ E-kárbejelentő applikációjával is intézhetik az autósok a baleseti bejelentést az eddigi papíralapú kék-sárga nyomtatvány helyett – jelentette be Pandurics Anett, a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) elnöke a szektor tegnapi konferenciáján. Mint elmondta, a forgalomban lévő gépjárművek száma hazánkban a kétezres évek óta folyamatosan, 2013. óta pedig gyorsulva növekszik. A közúti balesetek száma a megnövekedett forgalom miatt 2013. óta enyhén emelkedik, ami a biztosítókhoz bejelentett kgfb-károk számában és az egy kárra jutó kárfelhasználásban is megfigyelhető.

Jelenleg közel 5 millió kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződés van, évente több mint 160 ezer kár keletkezik – hangsúlyozta a MABISZ elnöke. Ez legalább 320 ezer ügyfelet jelent évente. A lakosság közel 80 százaléka internetfelhasználó, 65 százalék okostelefont használ; a baleseteknél már most is azonnal előveszik az autósok az okostelefont fényképek készítéséhez. 

Gyorsabb ügyintézés

Az okostelefonos applikáció és a honlap gyorsabb és átláthatóbb kárbejelentési folyamatot tesz majd lehetővé. Az alkalmazás egy könnyen használható szerkesztő modult is tartalmaz, aminek a segítségével a felhasználók könnyen és jól feldolgozhatóan készíthetik el a baleseti ábrát. A baleset típusának kiválasztása és a lokáció GPS-es meghatározása szintén hozzájárul a gyors és egyszerű adatfelvételhez.

A bejelentés során a rendszer e-mailben is értesítést küld minden érintettnek, mellékelve a kitöltött pdf formátumú kárbejelentőt. Az érintett biztosítók ezután belső folyamataiknak megfelelően felveszik a kapcsolatot a bejelentőkkel, illetve tájékoztatják az ügyfelet, hogy megérkezett a bejelentés.

Jelenleg a szakma teszteli a béta verziót, élesben januártól indul az app és a honlap. Most kétszereplős balesetre működik, de már a továbbfejlesztést tervezik. Ennek keretében a többszereplős baleseteknél is használható lenne, és azt is szeretnék, ha majd a baleseti gócpontokat, a tipikus baleseteket és kritikus időpontokat is jelezné a rendszer – hangsúlyozta Pandurics. Az új applikáció mellett megmarad a kék-sárga papíralapú bejelentő, így továbbra is lehetőség van a papíralapú kárbejelentésre.

A Mabisz elnöke elmondta: az ügyfelek, különösen a fiatalabb generáció részéről is elvárás, hogy a biztosítók digitalizáljanak. Egy idei 8000 fős globális felmérés szerint a 18-34 évesek mintegy 62 százaléka kifejezetten örülne, ha személyre szabottabb szolgáltatást és árazást nyújtanának a biztosítók, amihez közösségi médiában is használt adataikat, illetve IoT adataikat is rendelkezésre bocsátanák. A húszéves korosztály nagyobb biztonságban érzi magát, ha chatbotokkal beszélget, mint amikor emberrel. És ennek az az oka, hogy a chatbot nem nézi őket butának – legalábbis ezt válaszolták a fiatalok.

Nagyobb biztonság az ügyfeleknek

Az OBA-hoz (Országos Betétbiztosítási Alap) és a BEVA-hoz (Befektető-védelmi Alap) hasonló védelem bevezetését látja szükségesnek a Magyar Nemzeti Bank a biztosítási termékek esetében is, a meglévő kgfb-garancialapon felül – mondta Kandrács Csaba, az MNB ügyvezető igazgatója a konferencián. Az életbiztosítások és a lakossági nem-életbiztosítások esetében is szektorsemlegesen 30 millió forintos (100 ezer eurós) ügyfelenkénti limitet látnak szükségesnek (akárcsak az OBA-nál és BEVA-nál). 

Windisch László, az MNB alelnöke még az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ)  konferenciáján jelentette be, hogy a bizalom erősítése érdekében szükséges elgondolkodni egy biztosítási és pénztári garanciaalap létrehozásán. Kandrács most hangsúlyozta: a garanciaalapnak köszönhetően az ügyfelek nagyobb biztonságban éreznék magukat, és ez egy olyan plusz biztosítékot jelentene, ami jobban ösztönözné a fogyasztókat a biztosítási termékek megvásárlásra.

Helyenként gyenge a verseny

Az MNB szerint a lakossági vagyon- és hitelfedezeti termékek versenye gyenge, nem biztos, hogy a díjak és szolgáltatások összhangban vannak, amit az alacsony kárhányadok is mutatnak. A lakásbiztosítás esetében 39 százalék a kárhányad. Vagyis ha 100 egységet befizet valaki, a közösség 39-et lát, az összes többi elmegy a költségekre és a profitra. Az MNB szerint ez egy elborzasztó adat, sokkal magasabb hányadnak kellene a közösséghez visszajutnia.

A csoportos hitelfedezeti biztosítások kárhányada csak 20 százalék. Tehát 100 forintból csak 20 jut vissza a szerződőknek. Ez biztos, hogy kezelendő. Az MNB azon gondolkodik, hogyan lehetne úgy hozzányúlni, hogy célt érjenek el, és ne avatkozzanak károsan a piacba. A piacon van már fogyasztóbarát hiteltermék, ami jól működik. Ezenkívül volt olyan ajánlás, ami szintén célra vezetett. Így lehet, hogy ezek kombinációját kell alkalmazni ahhoz, hogy ezen a területen is valóban versengő piac jelenjen meg – tette hozzá Kandrács. Két évvel ezelőtt, ugyancsak a MABISZ konferenciáján az MNB alelnöke már felvetette a fogyasztóbarát védjegy ötletét.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok