Friss kutatás szerint a világ legpesszimistább népe vagyunk

2023. június 14. Világviszonylatban is a magyarok látják a legpesszimistábban a saját pénzügyi helyzetüket és az ország gazdaságának sorsát, derül ki a GWI globális fogyasztói magatartáskutató először publikált magyarországi adataiból. A magyarok 44 százaléka számít arra, hogy rosszabb lesz a következő 6 hónapban a saját pénzügyi helyzete, illetve a megkérdezettek 72 százaléka szerint az ország gazdasági helyzete is romlani fog.

A világ egyik legnagyobb fogyasztói szokásokat feltérképező kutatócége a GWI 52 ország 2,7 milliárd fogyasztóját profilozza 2009 óta. Az idén először magyar fogyasztókra vonatkozó adatok is bekerültek az elemzésükbe. A kutatáshoz való csatlakozás lehetővé teszi Magyarország összehasonlítását 51 másik ország eredményeivel, olyan fontos területek mentén, mint internetezési- és médiafogyasztási szokások, fenntarthatóság, kereskedelem, technológia vagy épp gazdasági és anyagi helyzet megítélése.

A felmérés szerint világviszonylatban a legrosszabb a mutatónk a jövőre vonatkozó kilátások terén: a magyarok 44 százaléka számít arra, hogy rosszabb lesz a következő 6 hónapban a saját pénzügyi helyzete, illetve 72 százaléka szerint az ország gazdasági helyzete. Mint a kutatásról kiadott közleményben leírták: ez összhangban van azzal, hogy Magyarország Európában az első helyen áll az inflációs ráta tekintetében. 

A magyarok pénzügyi tudatossága EU-s szinten mérve is az egyik legalacsonyabb. Nálunk kevesebben használják mobiljukat pénzügyeik és költéseik követésére, tudatos tervezésre. A magyar 33 százalékos aránnyal szemben áll például a csehországi 50 és a lengyelországi 39 százalék. 

Egyfajta kettősség sejlik fel abban, hogy a kutatás szerint magas a magyarok technológia iránti érdeklődése (összevetve más érdeklődési körökkel, mint például történelem, politika vagy színház) mégis régiós összehasonlításban továbbra is jelentős itthon a hagyományos média fogyasztása, szemben a modernebbnek tartott online vagy streaming csatornákéval. Például a TV kiemelkedően erős (72 százalék), még a fiatalok körében is (59 százalék). A magyarok az európai átlaghoz képest szívesebben használják a barátokkal és családdal való kapcsolattartásra a közösségi média csatornákat (93 százalék, EU: 65 százalék). Itthon a platformok közül a Facebook áll az élen, 74 százalék használja naponta, ami jóval magasabb, mint az európai átlag (45 százalék).

Szerző: BVJ
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok