A biztosítót váltó autósoknak kell intézkedniük

Gondok a bonus-malus igazolással

2012. február 1. Több tízezer biztosítót váltó autós kaphat levelet amiatt, hogy nem találják a rendszerben a kártörténeti igazolását. Aki nem intézkedik, azt A0-ba sorolják, és az annak megfelelő díjat kell fizetnie. A kötelező biztosítás befizetésének határideje február vége, így maradt még idő az adatok egyeztetésére.

Az előzetes becslések szerint mintegy 850 ezer autós váltott biztosítót tavaly a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampányban. Közülük legalább 40-50 ezren kaphatnak levelet az új biztosítójuktól arról, hogy nem találják őket a rendszerben - mondta portálunknak Cselovszki Zsolt, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) gépjármű szekciójának elnöke.
Egy tavaly hatályba lépett rendelet szerint ugyanis a bónusz besorolásról az igazolást nem a korábbi biztosító állítja ki, hanem egy központi kárnyilvántartó rendszerből kell lekérdezni. A rendszerbe maguk a biztosítók töltötték fel az adatokat, és az előzetes hírek szerint ezek között sok hiányos és pontatlan. Az autósok lakcímkártyáján megtalálható személyes adatok ugyanis nem minden esetben egyeznek meg a nyilvántartottakkal. Az ügyfél új biztosítójának 30 napja van arra, hogy lekérdezze a besorolást, és ha nem találja, újabb 15 napja van, hogy erről értesítse az autóst.

A biztosítók már elkezdték kipostázni a levelet azoknak, akiket nem találtak a rendszerben, február közepéig pedig minden ilyen értesítést ki kell küldeni - mondta Cselovszki. Annak az autósnak, aki ilyen levelet kap, vagy az alkusz segítségét kell kérnie, vagy ha közvetlenül kötött új biztosítást, akkor a korábbi biztosítóját kell megkeresnie az adatok pontosításáért. Ellenkező esetben A0-ba sorolják, és az annak megfelelő díjat kell fizetnie. Ez már csak azért sem mindegy, hiszen a 30 százalékos baleseti adót a kgfb éves díjára vetik ki. Tehát egy alacsonyabb díjú biztosítás adója is kevesebb.
AZ FBAMSZ becslése szerint legalább 100 ezer olyan autós lehet, akinek az adatai nem pontosak a rendszerben, de ez a probléma közülük most csak azokat érinti, akik biztosítót váltottak.
Fontos tudni, hogy a korábbi biztosítótól kapott tájékoztató a szerződés megszűnéséről tartalmazza ugyan a bonus-malus besorolást, ez azonban nem az az igazolás, amire az új biztosítónak szüksége van. Neki a kárnyilvántartó rendszerből kell lekérnie az adatot.
Miközben jogszabály nem ír elő határidőt az adatok javítására, ha az ügyfél 60 napon belül nem fizeti meg a biztosítást (ez most február 29-re esik), akkor azt díjnemfizetés miatt törlik. A megszűnt és újra megkötött szerződés közti időtartamra pedig fedezetlenségi díjat kell fizetni, ami többszöröse (akár 15-szöröse is lehet) a normál tarifának a gépkocsi teljesítménye alapján kivetett fix napidíjak miatt.

Probléma a csekkekkel

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díj idei első befizetési határideje február 29. Egyelőre tehát nem kell izgulni, ha valaki nem kapta meg a csekket. Azonban ha február közepéig sem érkezik meg, érdemes akár személyesen is felkeresni a biztosítót és helyben befizetni a díjat.

A januártól bevezetett 30 százalékos baleseti adó problémát okozhat azoknak, akik nem a kampányban váltottak biztosítót, mert vagy 2010-ben vagy tavaly év közben vettek autót. Közülük többen egy összegben fizették ki előre a díjat, januártól azonban őket is terheli az új adó. Fontos azonban azzal tisztában lenni, hogy az adó elsőbbséget élvez a biztosítási díjjal szemben, így ha valaki díjat már fizetett, de adót még nem (hiszen nem is volt még adó, amikor szerződést kötött), akkor a befizetett pénzből az államot illető részt továbbutalják. Ekkor azonban nem marad elég pénz a biztosításra, ami díjnemfizetés miatt meg is szűnhet. Az autós tehát magával szúr ki, ha nem figyel arra, hogy az adót időben kiegyenlítse.