Hasfájós a baba? Ne ugorjon be ennek a reklámnak!

2019. július 9. A Colief cseppek hazai forgalmazóját 10 millió forintos bírsággal sújtotta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mert a reklámokban azt ígérték: a termék hatásosan csökkenti a csecsemők hasfájás miatti sírását. Ezt az állítást az Európai Bizottság korábban szakvélemény alapján minősítette megalapozatlannak.

Tájékoztatása szerint jogsértő kereskedelmi gyakorlat miatt marasztalta el a GVH a Brand Up Pharma Kft.-t, a Colief cseppek speciális gyógyászati célra szánt tápszer hazai forgalmazóját. A versenyhatóság megállapította ugyanis, hogy az ágazatra vonatkozó szabályok alapján jogszerűtlenek a reklámokban szereplő ígéretek, melyek szerint a szer többek között enyhíti, illetve segít elkerülni a csecsemőkori hasfájás (kólika) tüneteit, így hatékonyan csökkenti a sírásos órák számát, a fájdalmat és egyéb panaszokat.

Az európai uniós szabályozás szerint – hangsúlyozta a GVH – az élelmiszerekkel kapcsolatos, egészségre vonatkozó állítások csak akkor tehetők, ha azokat az Európai Bizottság (EB) engedélyezte. Ugyan gyártói kérelemre az EB foglalkozott a kérdéssel, de tudományos szakvélemények alapján még 2016-ban elutasította azt. (A kérelemben az volt, hogy vegyék fel az engedélyezett állítások uniós listájára: „a Colief laktázenzim csökkenti a laktóz mennyiségét a csecsemők táplálékában, és a táplálékuk teljes laktóztartalmának hatékony megemésztésére nem képes, hascsikarásos csecsemőknél mérsékli a laktóz nem megfelelő emésztésének következményeit”.)
Az uniós ágazati szabályozás a versenyhatóság figyelmeztetése szerint mára ennél is szigorúbbá vált: a 2019 februárjától alkalmazandó normák szerint speciális gyógyászati célra szánt élelmiszerekkel kapcsolatban egyáltalán nem lehet tápanyag-összetételre és egészségre vonatkozó állításokat tenni (a csecsemők táplálkozási igényeinek kielégítésére szolgáló, speciális gyógyászati célra szánt élelmiszerek esetén 2020 februárjától lép életbe a szigorúbb szabályozás).
A Colief cseppek hazai forgalmazóját 10 millió forintos bírsággal sújtották. A GVH a Brand Up Pharma magatartásának megítélésekor súlyosító körülményként vette figyelembe az érintett célcsoport, azaz a kólikától szenvedő csecsemők szüleinek sérülékenységét és speciális érzékenységét. A hatóság ugyanakkor enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a vállalkozás még a versenyfelügyeleti eljárás előtt önként változtatott kifogásolt magatartásán, illetve vezetője célzott, a magatartás versenyfelügyeleti megítélésével kapcsolatos képzésen vett részt. A Hivatal így 10 millió forint bírságot szabott ki a cégre.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok