Megugrottak a kárigények, de nem mindenütt
2021. május 26.
Akad bank, ahol a hitel mellé kötött haláleseti biztosítási szolgáltatás a Covid-járvány idején 80 százalékkal nőtt. Az elutasított igények száma közben ötödével lett magasabb. Az Azénpénzem.hu érdeklődésére több pénzintézet is beszélt arról, hogy az ilyen konstrukciókat az ügyfelek nem mindig értik pontosan.
A jövedelempótló biztosítás iránt a Covid-járvány első hullámában a megszokottnál nagyobb keresletet érzékeltek a Budapest Bankban (BB). Mint a hitelintézettől megtudtuk, az elmúlt időszakban már csillapodott ez az érdeklődés. Az OTP ügyfélkörében az elmúlt egy évben egyértelműen nőtt a hitelfedezeti, illetve a jövedelempótló biztosítások iránti kereslet, a szerződéskötések száma. Az MKB és az Unicredit tapasztalata viszont az, hogy a járvány – a bizonytalanabb gazdasági körülmények mellett, illetve ellenére – egyáltalán nem éreztette hatását a hitelfedezeti biztosításokra.
Nem mindenki volt azért ennyire elzárkózó. Mint a BB-nél elmondták: a gazdasági nehézségek miatt sokan vesztették el munkájukat, kerültek kórházba vagy kényszerültek hosszabb táppénzre. Az ilyen típusú károk száma tehát értelemszerűen növekedett. Az OTP-nél jellemzően a munkanélküliségi kárkifizetések emelkedtek az elmúlt időszakban. A CIB-nél ugyanakkor a keresőképtelenség és munkanélküliség miatt benyújtott biztosítási igény az előző évekhez képest nem változott, de a haláleseti szolgáltatás 80 százalékkal nőtt.
A BB azt hangsúlyozta, munkanélküliségnél figyelemmel kell lenni arra a szabályra, hogy a biztosítás megkötését követő 90 napban bekövetkező munkanélküliségre jellemzően még nem térít a biztosító. Ha valaki tehát már tudja, hogy pár héten belül elveszíti a munkáját, hiába köt munkanélküliségi fedezetet is tartalmazó biztosítást, a biztosító nem fog téríteni. Az OTP-nél is arról beszéltek, hogy tévednek, akik azt hiszik, hogy a biztosítást utólag (például a munkahely elvesztését követően) is érdemes megkötni.
A K&H tapasztalata az, hogy sokan – a költségek csökkentése érdekében – vagy nem választanak megfelelően magas haláleseti biztosítási összeget (például csak a hitel összegének egy töredékére kötik), vagy esetleg nem gondolnak minden eshetőségre, azaz nem választanak elég kiegészítő biztosítást. Az Unicredit azt érzékeli, hogy ügyfelei gyakran a hitelfedezeti biztosítás esetében is a kockázati életbiztosításra gondolnak. Hangsúlyozták viszont, hogy a különbség jelentős: a hitelfedezeti biztosítások mindig az adott hiteltartozásra nyújtanak fedezetet, amikor a szerződésben meghatározott események bekövetkeznek. Ezzel szemben a kockázati életbiztosítások egy előre meghatározott összeget térítenek a káresemény bekövetkeztekor, amit szabadon felhasználhat a kedvezményezett.
Szerző: Azénpénzem
Címkék: koronavírus, járvány, biztosítás, hitel, hitelfedezeti biztosítás, munkanélküliség, Budapest Bank, CIB, K&H, MKB, Raiffeisen, OTP, Unicredit, Takarékbank
Hitelbiztosítás: sokan érezhetik becsapva magukat
Fontos a jó felvilágosítás
Fotó: Erste
Fotó: Erste
A jövedelempótló biztosítás iránt a Covid-járvány első hullámában a megszokottnál nagyobb keresletet érzékeltek a Budapest Bankban (BB). Mint a hitelintézettől megtudtuk, az elmúlt időszakban már csillapodott ez az érdeklődés. Az OTP ügyfélkörében az elmúlt egy évben egyértelműen nőtt a hitelfedezeti, illetve a jövedelempótló biztosítások iránti kereslet, a szerződéskötések száma. Az MKB és az Unicredit tapasztalata viszont az, hogy a járvány – a bizonytalanabb gazdasági körülmények mellett, illetve ellenére – egyáltalán nem éreztette hatását a hitelfedezeti biztosításokra.
Hitelfedezeti biztosítást szinte minden kölcsönre lehet kötni, a lehetőségek pedig egyre bővülnek. Mint megtudtuk, a Raiffeisen rövidesen a babaváró mellé is ajánl ilyen konstrukciót. A Takarékbanknál most folyik a csoportos hitelfedezeti életbiztosítás kidolgozása (személyi kölcsön, babaváró és jelzáloghitelek mellé), amely tartalmazni fog jövedelempótló elemet is.
Alig akad bank, amely beszélne arról, hogy a kifizetett térítések mennyire nőttek meg a járvány alatt. A Raiffeisennél csak annyit válaszoltak, hogy erről a biztosítók illetékesek nyilatkozni. Ez valóban így lehet, de miután banki termékekhez kapcsolódó védelemről van szó, a pénzintézetnek is tudnia kell, mi is történik.Nem mindenki volt azért ennyire elzárkózó. Mint a BB-nél elmondták: a gazdasági nehézségek miatt sokan vesztették el munkájukat, kerültek kórházba vagy kényszerültek hosszabb táppénzre. Az ilyen típusú károk száma tehát értelemszerűen növekedett. Az OTP-nél jellemzően a munkanélküliségi kárkifizetések emelkedtek az elmúlt időszakban. A CIB-nél ugyanakkor a keresőképtelenség és munkanélküliség miatt benyújtott biztosítási igény az előző évekhez képest nem változott, de a haláleseti szolgáltatás 80 százalékkal nőtt.
Félreérthetik a konstrukciókat az ügyfelek
Az elutasított vagy nem valódi károk számossága közben – tudtuk meg – 20 százalékkal emelkedett. Több pénzintézetnél is beszéltek arról, hogy az ilyen konstrukciókat az ügyfelek nem mindig értik pontosan. A CIB-nél azt gondolják, hogy jellemzően nem veszik figyelembe, illetve „átsiklanak" a tájékoztatás során a legfontosabb kérdéseken, a kizárásokon, mentesüléseken (például meglévő betegségek kizárása), és az önrész, várakozási idő előírásán.A BB azt hangsúlyozta, munkanélküliségnél figyelemmel kell lenni arra a szabályra, hogy a biztosítás megkötését követő 90 napban bekövetkező munkanélküliségre jellemzően még nem térít a biztosító. Ha valaki tehát már tudja, hogy pár héten belül elveszíti a munkáját, hiába köt munkanélküliségi fedezetet is tartalmazó biztosítást, a biztosító nem fog téríteni. Az OTP-nél is arról beszéltek, hogy tévednek, akik azt hiszik, hogy a biztosítást utólag (például a munkahely elvesztését követően) is érdemes megkötni.
A K&H tapasztalata az, hogy sokan – a költségek csökkentése érdekében – vagy nem választanak megfelelően magas haláleseti biztosítási összeget (például csak a hitel összegének egy töredékére kötik), vagy esetleg nem gondolnak minden eshetőségre, azaz nem választanak elég kiegészítő biztosítást. Az Unicredit azt érzékeli, hogy ügyfelei gyakran a hitelfedezeti biztosítás esetében is a kockázati életbiztosításra gondolnak. Hangsúlyozták viszont, hogy a különbség jelentős: a hitelfedezeti biztosítások mindig az adott hiteltartozásra nyújtanak fedezetet, amikor a szerződésben meghatározott események bekövetkeznek. Ezzel szemben a kockázati életbiztosítások egy előre meghatározott összeget térítenek a káresemény bekövetkeztekor, amit szabadon felhasználhat a kedvezményezett.
Szerző: Azénpénzem
Címkék: koronavírus, járvány, biztosítás, hitel, hitelfedezeti biztosítás, munkanélküliség, Budapest Bank, CIB, K&H, MKB, Raiffeisen, OTP, Unicredit, Takarékbank