Hosszú kálvária után egyéni megoldás

Hitelkártya: trükközd ki a rendszert!

Fotó: Azénpénzem
2017. augusztus 8. A nyaralók közül mind többen szembesülnek azzal, hogy szállásfoglaláskor vagy autóbérlés esetében elvárás a hitelkártya. Miközben azonban a bankok vadul ajánlgatják ezeket a plasztikokat, könnyen hoppon maradhat, aki ilyenkor újonnan szeretne igényelni.

Olvasónk az Amerikai Egyesült Államokba készült nyáron, az autót előre kibérelték, betéti kártyával ki is fizették. Az autókökcsönző azonban felhívta a figyelmet arra, hogy fizetni ugyan lehet betéti kártyával, de annak, aki vezetni fogja, hitekártyával kell rendelkeznie. Jó előre – 10 héttel az utazás előtt(!) – elindította bankjánál a hitelkártya igénylését. Csakhogy a kisadózó vállalkozások tételes adóját (kata) választóként a tanácsadó nem is tudta felvinni a rendszerbe, majd heteken keresztül folyt a hitegetés. Végül mérges hangú levélben közölte tanácsadójával: máshol fog próbálkozni.

Meglepetésére az volt a válasz, hogy jobb, ha azt teszi. A tanácsadó egyértelműen jelezte, hogy az a baj, hogy katás, és így nem kap fizetést valahonnan, csak a saját cégétől utal magának minden hónapban. Olvasónk ezt egyszerűen nem akarta elhinni, hiszen hosszú  évek óta vállalkozóként és magánszemélyként is a bank ügyfele, sohasem került semmilyen hátralékba, ráadásul többmillió forintos megtakarítást tart tartós befektetési számlán (tbsz). Mégis elutasították.

Ezután másik banknál is próbálkozott, ahonnan elég gyorsan megérkezett a nemleges válasz. Az elutasítás okát azonban nem osztották meg vele. Hasonló eljárást más (nem katás) is jelzett. A szabályok szerint a banknak nem kötelessége megindokolni, hogy kit miért utasít el.

A megoldás végül mindkét esetben az lett,hogy olvasónknak az egyébként jóval kevesebb havi jövedelemmel (de munkabérrel) rendelkező párja igényelt hitelkártyát a saját számlavezető bankjánál, és ahhoz kapcsoltak társkártyát. Állítólag egyébként van bank, ahol nem utasítják el eleve a katásokat (nekünk még nem sikerült ilyenre rábukkannunk). A hitelkeret nagyságának megállapításához az adóhatósági jövedelemigazoláson (ezt be kell szerezni) szereplő éves bevétel 12-ed részét veszik figyelembe havi jövedelemként. A NAV viszont az éves árbevételből eleve levon 40 százalékot, így csak a maradék 60 százalék szerepel a jövedelemigazoláson.

Ha nem kell, tuszkolják, ha kell...


Fontos azonban, hogy senki ne vegye félvállról a hitelkártya elvárását. Találkoztunk olyan esettel, amikor az utazni szándékozó kapkodva kivette kápéban a pénzt a számlájáról, hogy megkönnyítse a helyzetét. Valójában azonban semmi sem vált simábbá, sőt a szolgáltató „itt kérem nincs pénztár” felkiáltással mereven elzárkózott a bankók átvételétől. Ahogy láttuk, a kényszerhelyzetbe került kártyabirtokosok azután szinte számolatlanul adják ki a pénzt, hogy valahogy sikerüljön a felmerült problémákat megoldaniuk. Olyan eset is akadt, amikor az előre átutalt autóbérlési díjat teljes egészében bukta valaki, mert a kocsit „nem megfelelő” kártyával akarta átvenni.
Sokaknak nehezen érthető, hogy miért ragaszkodnak a szolgáltatók a hitelkártyához. Bármilyen meglepő, ez a konfliktusok elkerülését szolgálhatja. Autóbérlés, szobafoglalás esetében a fizetés elmulasztása ellen, illetve az esetlegesen okozott károk megtérítése érdekében zárolnak pénzt a kártyán. Előfordul azonban, hogy ezt a „letétet” a fizetés után csak hosszabb idő elteltével oldják fel. Az ebből fakadó gondok (egyetlen szolgáltató sem szeret hosszasan a reklamációkkal foglalkozni) könnyen kivédhetők akkor, ha a zárolás egy hitelkeretből történik. Jó eséllyel észre sem lehet venni ugyanis a dolgot (a zárolásnak külön költsége nincs, hiszen nem tényleges hitelfelvételről van szó).
Úgy érzékeljük egyébként, hogy a bankok azokat szeretik, akiket maguk keresnek meg hitelkártyát kínálva. Valahogy egyből gyanús lesz, aki magától kér ilyent. Persze a pénzintézeti ajánlatot sem kell feltétlenül komolyan venni. Nem egy olyan történetről hallottunk, hogy valakit sikerült meggyőzni arról, hogy milyen jó dolog a hitelkártya, a bank azonban végül megtagadta, hogy adjon neki. Hasonló eset előfordult a hitelkeret (szintén kínált) emelésekor is. Érdeklődésünkre több banknál is azt mondták: az ilyen történetek oka, hogy „nem az értékesítők végzik a hitelbírálatot”.

Itt tesztelheti, vágynak-e Önre a bankok

Nézze meg a cikkhez készült karikatúránkat is!

A hitelkártyák költségeit, a vásárlási kedvezményeket itt szedtük össze

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok