A PSZÁF kivonta a KÖBE biztosítását

Idén 800 ezren váltottak kötelezőt

2011. december 3. A tavalyinál harmadával kevesebb, a becslések szerint mintegy 800 ezer autós mondta fel a kötelező felelősségbiztosítását és kötött újat. A kampány idén nagy botrányoktól mentesen zajlott, bár a PSZÁF mától felfüggesztette a KÖBE "Lassíts" termékét.

Lassan indult az idei kgfb-kampány, sokan az utolsó pillanatra hagyták korábbi biztosításuk felmondását. Ugyanakkor várható volt, hogy a tavalyi 1,2 millió autósnál kevesebben választanak maguknak új biztosítót, hiszen többszázezer autós szerződésének évfordulója már nem az év végére esik.

"A végére erős lett a kgfb-kampány, a Netrisknél 2 millió ügyfél összesen 3,8 millió kalkulációt végzett. Az utolsó napokban napi 25 ezren mondták fel korábbi szerződésüket, így összesen 300 ezren kötötték át nálunk a biztosítást" - mondta portálunknak Ertl Pál, az egyik legnagyobb on-line alkuszcég vezérigazgatója. A cég piaci részesedése alapján a szakember úgy becsli, hogy összesen 800 ezren válthattak idén biztosítót.

Ezt a számot erősítette meg több piaci szereplő is. Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) elnöke az előzetes számok alapján úgy véli, hogy a tavalyihoz képest idén mintegy 30 százalékkal kevesebben kerestek új biztosítást, és hasonló adatokról számolt be Fodor Zoltán, a Bázisnet Kft. (portálunk stratégiai partnere) ügyvezető igazgatója is.

Az idei kampány tanulsága, hogy bár nagyon sokan kalkuláltak, ehhez képest kevesen váltottak. Ennek fő oka az lehet, hogy már az elmúlt években drasztikusan csökkentek az átlagdíjak, így már sokaknak nem érte meg váltani, néhány ezer forintos különbségért már nem akarták a procedúrát végigjátszani. Pedig a 2011-es tarifákhoz képest átlagosan 20-25 százalékkal csökkentek a jövő évi díjak, így a váltók legalább a 30 százalékos baleseti adó egy részét megspórolhatták.

Az idei éves átlagdíj 13 ezer forint alá csökkent (a Netrisk adatai szerint 12.700 forint), ez pedig elbizonytalanította az autósok egy részét - mondta Papp Lajos. Sokan ugyanis kételkedtek abban, hogy ezért megfelelő szolgáltatást adnak-e a biztosítók. Ertl Pál szerint "a piac most nagyobbat mondott, mint kellett volna", így a szakember szerint talán nem kellett volna ekkora árengedményt tenni.

Csökkenő kárkifizetés

Érdemes ugyanakkor megnézni, hogy a MABISZ adatai szerint a biztosítási szektor egészében az elmúlt években jelentősen csökkent a kgfb kárráfordítás, tehát a csökkenő kiadásoknak köszönhetően a díjakat is lejjebb engedhették a biztosítók. Ez talán annak is köszönhető, hogy - főként a jogszabályi szigorítások miatt (például magasabb büntetés a gyorshajtásért) - javult a közlekedési morál, ráadásul a folyamatosan növekvő benzinárak miatt egyre többen teszik le autójukat.

A megkérdezett szakértők szerint a kampány nyertese egyértelműen az Uniqa Biztosító lett, a kampány lezártával ennél a cégnél nőtt a legjobban az ügyfelek száma. (Itt a legkedvezőbb a felmondott biztosítások és az új szerződések egyenlege.) Idén egyébként egyértelműen az internetes szerződések taroltak, azaz sokan választottak olyan terméket, amelyiknél a biztosító már nem levelet küld ki az ügyfélnek, hanem csak e-mailben tájékoztat, az ügyfél pedig átutalással fizet.

A korábbi évekhez képest erősebb volt az érdeklődés a casco biztosítások iránt is - mondta Papp Lajos. A kötelező és casco biztosítás együttkötése esetében ugyanis jóval kedvezőbb casco díjat kaphatnak az ügyfelek. Az idei szerződésekben 42 ezer forintos átlagdíjat érhettek el az ügyfelek - hangsúlyozta Ertl Pál. Ugyanakkor hozzátette: ha valakinek nem az év végén van a korábbi casco szerződésének az évfordulója, és ennek ellenére felmondja a régit vagy nem fizeti tovább, nem lehet biztos abban, hogy a biztosító nem hajtja be rajta az évfordulóig elmaradt díjat. A kgfb-kampány alatt egyébként sok kiegészítő szolgáltatásra is kötöttek biztosítást az autósok, és sikeres volt a teljeskörű casco-hoz képest csökkentett szolgáltatást nyújtó úgynevezett minicasco is.

"Lassíts" törölve

Az idei kampány nagy botrányoktól mentesen zajlott, ugyanakkor a PSZÁF mától felfüggesztette a KÖBE "Lassíts" termékének terjesztését. A biztosítás lényege az volt, hogy enyhe mértékű sebességtúllépés esetén megtérítette volna a legenyhébb (30 ezer forintos) kiszabott bírságot akkor, ha az ügyfél sikeresen részt vesz egy elsősorban online közlekedésbiztonsági tréningen. Csakhogy a felügyelet szerint a termék jóerkölcsbe ütközik, ezért a konstrukció jogszabálysértő. Ugyanis a bírság "a társadalomra veszélyes magatartásoktól való tartózkodásra ösztönöz", és a biztosító terméke aláássa ennek szerepét. A KÖBE nem csak nem adhat el több ilyen biztosítást, hanem át is kell dolgozni a terméket a megkötött szerződésekre. Ez a becslések szerint néhány ezer embert érinthet, a Netrisknél ugyanis mindössze ezer ilyen szerződést kötöttek az ügyfelek.

Kapcsolódó anyagok