Pótfedezetet vagy előtörlesztést is kérhetnének

Így fenyeget a bank

2012. szeptember 28. A piacon egyedüliként pótfedezet bevonását vagy előtörlesztést kért az AXA Bank jelzáloghiteles ügyfelei egy részétől. Közülük volt, aki a felügyelethez fordult, más perre menne, többen pedig előtörlesztenek. Az AXA visszakozik, portálunknak azt nyilatkozta: nem készül a szerződések felmondására.

Kifejezetten támadó, a szerződés felmondását előkészítő lépésként értékelte az AXA Bank levelét a pénzintézet egyik ügyfele, aki – a felügyeleti tapasztalat szerint – ezzel nem volt egyedül. Tamást – aki egyébként rendben fizeti a havi részleteket - arról értesítette az AXA Bank, hogy a forint kedvezőtlen árfolyam-alakulása és a hazai ingatlanárak csökkenése miatt a jelzáloghitele fedezeteként bevont ingatlan értéke már nem elegendő biztosíték. A helyzetet ezért úgy oldhatja meg, hogy további ingatlant ajánl fel biztosítékként, vagy előtörleszt mintegy 6 millió forintot. Erre 75 napja van, de nyilatkoznia 30 napon belül kell, különben a bank úgy tekinti, hogy nem kíván eleget tenni a kötelezettségeinek.

Noha a levél hangvétele udvarias, Tamás tisztában van vele, hogy a banknak joga van a szerződést felmondani, ha az ügyfél nem tesz eleget a pótfedezet bevonási vagy az előtörlesztési kötelezettségének. Igaz, erre nem tért ki a bank. Egy ilyen levél erősíti az ügyfelek bankkal szembeni fellépési szándékát – mondta portálunknak Fortolóczki István ügyvéd. Hiszen ha a levél nem is tartalmazza, a szerződés szerint előáll a felmondási helyzet. Így nem marad más lehetősége az ügyfélnek, mint a jogi felülvizsgálat.

Más ügyfél is felháborodott a levélen, volt, aki a felügyelethez fordult. A PSZÁF a közelmúltban fogyasztóvédelmi megkeresést kapott az AXA bank levelével kapcsolatban, jelenleg áttekinti a lehetséges további lépéseket – mondta portálunknak Binder István szóvivő. Kérdésünkre hozzátette: jelenleg még folyik a célvizsgálat a kamatemelésekkel kapcsolatban, ennek még nincs végeredménye. (A felügyelet több bank, köztük az AXA emelését is vizsgálja.)


Az AXA nem akar bedönteni


Kérdésünkre az AXA Bank azt válaszolta: azért küldött tájékoztató levelet mintegy 800 jelzáloghiteles ügyfelének, mert - más bankokhoz hasonlóan - szeretne tisztán látni a jelzáloghitelek mögött lévő biztosítékok értékével és a bank előtt álló lehetőségekkel kapcsolatban. Ezekről, ha az ügylet megkívánja, az ügyfeleit is tájékoztatni kívánja.

A tájékoztató levelet az AXA Bank a teljes jelzáloghitel-portfólióból kevesebb, mint 2 százalékot képviselő ügyfélnek küldte ki, olyanoknak, akiknél a legalacsonyabb a hitel fedezettségi mutatója. A megkeresésekre több ügyfél is azt válaszolta, hogy képes előtörleszteni vagy pótfedezetet nyújtani, ami mind a banknak, mind az ügyfélnek érdeke lehet, hiszen a bank most jelentős költségeket enged el ezek vonatkozásában. Az előtörlesztést választó ügyfeleknek így nem kell előtörlesztési díjat fizetniük, míg pótfedezet bevonása esetén a hitelintézet az összes banki ügyintézési költséget elengedi.(Ugyanakkor az értékbecslési és közjegyzői díj, valamint a jelzálogbejegyzéssel kapcsolatos költségek az ügyfelet terhelik – a szerk.) A bank hangsúlyozta, hogy megérti, hogy az ügyfelek többsége előtörlesztésre, vagy pótfedezet nyújtására nem képes, erre való tekintettel sem helyezett kilátásba semmilyen szankciót jelenlegi tájékoztató levelében.

Az AXA Bank hangsúlyozta: nem akarja ellehetetleníteni az érintett hiteleseit, csupán egyértelművé kívánja tenni ügyfelei számára az őket érintő lehetséges kockázatokat, és az ebből adódó kötelezettségeket. Az AXA Bank is tisztán látja azt, hogy a jelenlegi piaci környezetben irreális lenne minden esetben a szerződés betűje szerint eljárni.


Sok a fedezetlen hitel


Az ügyfeleknek küldött levélből azonban nem derül ki, hogy nem lesz következménye a kérés elutasításának. Az mindesetre tény, hogy a hazai piacon általános jelenség, hogy a jelzálogfedezet értéke a fennálló tartozás alá csökkent. Az MNB számaiból arra lehet következtetni, hogy a deviza lakáshiteles ügyfelek harmadánál szükség lenne pótfedezet bevonására. A többi bank azonban – információink szerint – ezt nem kéri.

Ezt erősítette meg néhány pénzintézet körkérdésünkre adott válasza is. Az Erste, a Raiffeisen, az Unicredit és a Budapest Bank egyértelműen azt nyilatkozta, hogy nem kér pótfedezete, a K&H pedig arról tájékoztatott, hogy jellemzően nem kér. Az Unicredit a jól teljesítő ügyfeleknél ezt nem tartja indokoltnak, a törlesztésükben átmeneti nehézségekkel küzdők esetében pedig abban érdekelt, hogy az egyeztetés és együttműködés eredményeként az ügyféllel megtalálják a megoldást a törlesztőképesség hosszú távú fenntartására. A Budapest Bank azt hangsúlyozta, hogy azért nem kért és jelenleg sem kér ügyfeleitől pótfedezetet vagy előtörlesztést, mert az elmúlt években jellemzően nem finanszírozott magas (80 százalék feletti) arányban az ingatlan forgalmi értékéhez képest.

A válság kitörése után nem sokkal, 2008-2009 fordulóján, néhány bank próbálkozott pótfedezet bekérésével, az ügy azonban „elhalt”, miután a szereplők ráébredtek (vagy ráébresztették őket), hogy ez a lépés önmagában képes bedönteni a hitelt. Ha pedig tömegesen élnének a bankok a szerződés adta jogukkal, akkor az a jelenleg is teljesen befagyott ingatlan- és jelzáloghitel piacon dominószerű összeomláshoz vezetne.


Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok