Így szabadulhat a rossz ajándéktól

Ezt tavaly kapták az ünnep után le
Fotó: Czeglédi Zsolt, MTI
2015. december 27. Már holnap ellephetik az üzleteket az ajándékaiktól megszabadulni akarók. Ilyenkor rendre sorok kígyóznak az ügyfélszolgálatok előtt. Nem árt áttekinteni, mik is ilyenkor a szabályok, amit a tapasztalat szerint sokan még most sem ismernek. Összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat, az általános tévedéseket.

Az üzletekben Karácsony előtt a vásárlás, az ünnepek után pedig a nem kívánt (például azért, mert két rokon is ugyanazt adta) meglepetések cseréje okozhat kígyózó sorokat az ügyfélszolgálatok előtt. A tapasztalat pedig az, hogy sokan nincsenek tisztában azzal, hogy ilyenkor mik is a lehetőségeik.  A boltokban kifüggesztett vagy ott elhangzó tájékoztatásra pedig nem minden esetben érdemes alapozni (a tipikus félrevezető tájékoztatásokról, tévhitekről lásd táblázatunkat).

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) viszont évek óta rendre figyelmezteti a fogyasztókat: tévhit, hogy a hibátlan termékeket is köteles nyolc vagy három napon belül visszavenni vagy kicserélni a kereskedő. (Egykor volt ilyen jogszabály, és bár már 17 éve nincs hatályban, úgy tűnik, örök életre az rögzült.) A három nap viszont ma is fontos időtartam, de csak arra, ha a termék meghibásodik, illetve eleve rossz volt. Az ilyen cuccok cseréje iránti igényt lehet három munkanapon belül érvényesíteni.

Fontos viszont (ami nem annyira régen került be a szabályozásba), hogy a felelősségvállalás csak a tízezer forintnál többe kerülő termékekre kötelező.  A régebbi beidegződéseket (például, hogy egy kenyérpirító ártól függetlenül garanciát élvez) tehát el kell felejteni. Még újabb előírás, és egyben az értékhatárt tekintve kivétel, hogy a szőrmeruházati termékekre 50 ezer forintban szabták meg az értékhatárt.

Jöhetnek a kellemetlen meglepetések


Most okozhat kellemetlen meglepetést, ha az ajándékozó beugrott a 9999 forintos akciós árnak. Más is visszaüthet. A három munkanap szempontjából ugyanis nem az számít, hogy valaki mikor vette át szeretteitől az ajándékot, hanem az az időpont az irányadó, amikor azt vásárolták. Online vásárolt termék esetében a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül lehet élni a speciális, az értékesítés módjából eredő indoklás nélküli elállási joggal. A neten rendelt cikkeknél tehát még minőségi kifogásnak sem kell lennie (a Black Friday keretében rendelt termékek viszont már nem férnek bele ebbe a határidőbe).

Fontos még, hogy ha túl nagy vagy túl kicsi a pulcsi, illetve nem tetszik a színe, akkor legfeljebb családon belül lehet simán elcserélni. A kereskedő a hibátlan terméket nem köteles visszavenni. A tapasztalat azonban az, hogy – amennyiben ez lehetséges, tehát van megfelelő áru – sok üzletben gond nélkül teljesítik a cserére vonatkozó kérést. Az alkalmi vásárokon, névtelenül kitelepülőktől vett ajándékokkal azonban ezen, de a jótállás és a garancia terén is sokkal nehezebb (esetenként lehetetlen) a helyzet.

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!


Tipikus félrevezető tájékoztatások
LeírásSzabály
„Akciós terméket nem cserélünk”A hatályos jogszabályok alapján, ha egy termék meghibásodik, a kereskedőnek akkor is foglalkoznia kell a fogyasztó panaszával, ha áru le volt értékelve. Kivételt csak az jelent, ha a vevő olyan hiba miatt reklamál, amiért a terméket leértékelték - és erről őt az eladó tájékoztatta.
„Készpénzt nem adunk vissza, de üzletünkben levásárolhatja”A vásárló a hibás termék árát is visszakérheti, nem köteles levásárolni, másikat választani helyette.
„Reklamációt három napig fogadunk el” A vásárlóknak joguk van ott reklamálni, ahol vásároltak, tehát az üzletben - és erre nem csak három napig, hanem a szavatossági, jótállási idő teljes időtartama alatt, tehát nem igaz, hogy 3 (munka)nap után már csak a jótállási jegyen feltüntetett szervizhez vagy a gyártóhoz lehet fordulni minőségi kifogásokkal.
„Csere csak, ha eredeti a csomagolás”A jogszabályok szerint nem kötheti a bolt a minőségi kifogás intézését a termék eredeti csomagolásához, illetve a doboz meglétéhez.
„Jótállás csak számla/nyugta ellenében”A jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel vagy a nyugtával is érvényesíthetőek, a kereskedő nem követelheti meg mindkettő egyidejű felmutatását.
„Nincs mit tenni, erre nincs garancia"A garancia (másképp jótállás) hiánya nem jelenti a szavatosság hiányát is. A hibás termékért értékhatár nélkül hat hónapig felel a kereskedő, ezidő alatt neki kell bizonyítania, hogy a termék jó volt


Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok