Akad ügyfél, aki nem érti, és zaklatásnak veszi a tájékoztatást
2021. december 20.
Rövidesen már harmadszor (éves szinten másodszor) láthatják az ügyfelek, tételesen mennyibe kerül bankszámlájuk. Az Azénpénzem.hu által megkérdezett bankok nem érzékelik, hogy ez a tájékoztatás tudatosabbá tenne bárkit is. Előfordul, hogy inkább mintha zaklatásnak élnék meg a kimutatás kiküldését.
Tavaly január végéig mintegy hatmillió ügyfél kapta meg levélben vagy elektronikusan bankjától azt a levelet, amely öt hónap, a 2019. augusztustól december végéig tartó időszak bankköltségeit tartalmazta. Ez egy uniós irányelvnek köszönhető előírás. Az első egész éves kimutatást az idén januárban kellett kiküldeniük a bankoknak. A következő levél a következő hónapban érkezik.
Ez a tájékoztatás bankszektor szinten egységes, így – elvileg - könnyebben össze lehet hasonlítani a költségeket. A díjkimutatásból az persze nem derül ki, hogy drága-e a bankszámlánk. A költségeket a bankolási szokásaink és a számlacsomag határozza meg. Mindenesetre a díjkimutatást megéri összehasonlítani más számlacsomagok kondícióival, és olcsóbbra váltani, ha találunk jobb ajánlatot.
A Budapest Bank az Azénpénzem.hu érdeklődésére arról számolt be, hogy a legelső díjkimutatás kiküldésekor volt még érezhető reakció, de azóta ez eltűnt. Visszaállt a korábbi, nem túl magas szintre a bankváltási hajlandóság. Az MKB Banknál a díjkimutatás kapcsán nem tapasztaltak érdemi reakciót: sem megugró kérdéseket, sem a szokásostól eltérő számlazárási mértéket.
A Takarékbank szakértői szerint a díjkimutatásokkal kapcsolatos visszajelzések általában érdeklődő vagy reklamáció jellegűek. Ilyen például, hogy az ügyfél nem érti, miért kapott kimutatást, van-e vele dolga. Előfordul, hogy az ügyfél nem tudja, pontosan milyen díjak szerepelnek a listában. Van, aki azt jelezte, hogy címváltozás miatt nem kapta meg a kimutatást. Nem jellemző olyan reakció – nyomatékosították a takarékszövetkezeteket magába olvasztó pénzintézetnél –, hogy az ügyfél a túl sok megfizetett díj miatt panaszkodna, és aminek az eredménye a bankelhagyás lenne.
Egészen más tapasztalatokról számoltak be viszont kérdésünkre az Unicreditnél. Ők úgy látják, hogy a fogyasztók valóban tudatosabbá váltak. Bár a bankváltások száma szerintük sem pörgött fel, de – tették hozzá – általánosságban az elmondható, hogy akik belevágnak, jellemzően tisztában vannak az egyes pénzintézetek díjaival. Váltáskor ezek a magánszemélyek figyelembe veszik, hogy számukra melyik bank számlacsomagja a kedvező, és kifejezetten azt kérik.
Szerző: B.Varga Judit
Címkék: bankszámla, bankváltás, számladíjak, díjkimutatás, Budapest Bank, MKB, Takarékbank, OTP, Unicredit
Ismét jön az igazság a banki díjakról
Tavaly január végéig mintegy hatmillió ügyfél kapta meg levélben vagy elektronikusan bankjától azt a levelet, amely öt hónap, a 2019. augusztustól december végéig tartó időszak bankköltségeit tartalmazta. Ez egy uniós irányelvnek köszönhető előírás. Az első egész éves kimutatást az idén januárban kellett kiküldeniük a bankoknak. A következő levél a következő hónapban érkezik.
Ez a tájékoztatás bankszektor szinten egységes, így – elvileg - könnyebben össze lehet hasonlítani a költségeket. A díjkimutatásból az persze nem derül ki, hogy drága-e a bankszámlánk. A költségeket a bankolási szokásaink és a számlacsomag határozza meg. Mindenesetre a díjkimutatást megéri összehasonlítani más számlacsomagok kondícióival, és olcsóbbra váltani, ha találunk jobb ajánlatot.
A jegybank témavizsgálata kimutatta: a bankok többsége a díjkimutatásokat (minden év január 31-ig kell áttekinthetően összesíteni a fizetési számlákhoz kapcsolódó előző évi tranzakcióik éves összesítését és azok díjait) nem küldte meg határidőre. Akadt számos egyéb tájékoztatási hiányosság is.
A Magyar Nemzeti bank (MNB) arra számított, hogy éppen a kimutatás teheti tudatosabbá a fogyasztókat, sőt akár többeket bankváltásra is sarkallhat. A Raiffeisen szerint nem elképzelhetetlen egy ilyen hatás, de – mint érzékeltették – nem is túl valószínű. Az OTP tapasztalatai szerint az ügyfelek jellemzően egy számlát tartanak fent a hitelintézeteknél, és főleg hitelek miatt váltanak a bankok között.A Budapest Bank az Azénpénzem.hu érdeklődésére arról számolt be, hogy a legelső díjkimutatás kiküldésekor volt még érezhető reakció, de azóta ez eltűnt. Visszaállt a korábbi, nem túl magas szintre a bankváltási hajlandóság. Az MKB Banknál a díjkimutatás kapcsán nem tapasztaltak érdemi reakciót: sem megugró kérdéseket, sem a szokásostól eltérő számlazárási mértéket.
Teljesen eltérő tapasztalat is akad
A Takarékbank szakértői szerint a díjkimutatásokkal kapcsolatos visszajelzések általában érdeklődő vagy reklamáció jellegűek. Ilyen például, hogy az ügyfél nem érti, miért kapott kimutatást, van-e vele dolga. Előfordul, hogy az ügyfél nem tudja, pontosan milyen díjak szerepelnek a listában. Van, aki azt jelezte, hogy címváltozás miatt nem kapta meg a kimutatást. Nem jellemző olyan reakció – nyomatékosították a takarékszövetkezeteket magába olvasztó pénzintézetnél –, hogy az ügyfél a túl sok megfizetett díj miatt panaszkodna, és aminek az eredménye a bankelhagyás lenne.
Egészen más tapasztalatokról számoltak be viszont kérdésünkre az Unicreditnél. Ők úgy látják, hogy a fogyasztók valóban tudatosabbá váltak. Bár a bankváltások száma szerintük sem pörgött fel, de – tették hozzá – általánosságban az elmondható, hogy akik belevágnak, jellemzően tisztában vannak az egyes pénzintézetek díjaival. Váltáskor ezek a magánszemélyek figyelembe veszik, hogy számukra melyik bank számlacsomagja a kedvező, és kifejezetten azt kérik.
Nézze meg karikatúránkat is!
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát!Szerző: B.Varga Judit
Címkék: bankszámla, bankváltás, számladíjak, díjkimutatás, Budapest Bank, MKB, Takarékbank, OTP, Unicredit
Kapcsolódó anyagok
- 2022.04.05 - Ráült az ügyfelek pénzére a Takarékbank
- 2022.03.16 - Lecsap az infláció a számladíjakra is
- 2022.01.31 - Hány nap alatt szabadulhatsz a banktól?
- 2022.01.18 - Pokolian megdrágul az alapszámla
- 2022.01.11 - Röghöz köthet a moratórium
- 2021.12.02 - Egyetlen bank sem tájékoztatja megfelelően ügyfeleit
- 2021.09.29 - Bank lett a Revolut, védett lett a magyarok pénze
- 2021.09.06 - Egyre drágábban juthat a saját pénzéhez
- 2021.01.18 - Bankszámlák: közel az igazság pillanata a díjakról
- 2020.02.27 - Naponta öten hagyják el bankjukat
További kapcsolódó anyagok