Akad ügyfél, aki nem érti, és zaklatásnak veszi a tájékoztatást

Ismét jön az igazság a banki díjakról

2021. december 20. Rövidesen már harmadszor (éves szinten másodszor) láthatják az ügyfelek, tételesen mennyibe kerül bankszámlájuk. Az Azénpénzem.hu által megkérdezett bankok nem érzékelik, hogy ez a tájékoztatás tudatosabbá tenne bárkit is. Előfordul, hogy inkább mintha zaklatásnak élnék meg a kimutatás kiküldését.

Tavaly január végéig mintegy hatmillió ügyfél kapta meg levélben vagy elektronikusan bankjától azt a levelet, amely öt hónap, a 2019. augusztustól december végéig tartó időszak bankköltségeit tartalmazta. Ez egy uniós irányelvnek köszönhető előírás. Az első egész éves kimutatást az idén januárban kellett kiküldeniük a bankoknak. A következő levél a következő hónapban érkezik.

Ez a tájékoztatás bankszektor szinten egységes, így – elvileg - könnyebben össze lehet hasonlítani a költségeket. A díjkimutatásból az persze nem derül ki, hogy drága-e a bankszámlánk. A költségeket a bankolási szokásaink és a számlacsomag határozza meg. Mindenesetre a díjkimutatást megéri összehasonlítani más számlacsomagok kondícióival, és olcsóbbra váltani, ha találunk jobb ajánlatot.
A jegybank témavizsgálata kimutatta: a bankok többsége a díjkimutatásokat (minden év január 31-ig kell áttekinthetően összesíteni a fizetési számlákhoz kapcsolódó előző évi tranzakcióik éves összesítését és azok díjait) nem küldte meg határidőre. Akadt számos egyéb tájékoztatási hiányosság is.
A Magyar Nemzeti bank (MNB) arra számított, hogy éppen a kimutatás teheti tudatosabbá a fogyasztókat, sőt akár többeket bankváltásra is sarkallhat. A Raiffeisen szerint nem elképzelhetetlen egy ilyen hatás, de – mint érzékeltették – nem is túl valószínű.  Az OTP tapasztalatai szerint az ügyfelek  jellemzően egy számlát tartanak fent a hitelintézeteknél, és főleg hitelek miatt váltanak a bankok között.

A Budapest Bank az Azénpénzem.hu érdeklődésére arról számolt be, hogy a legelső díjkimutatás kiküldésekor volt még érezhető reakció, de azóta ez eltűnt. Visszaállt a korábbi, nem túl magas szintre a bankváltási hajlandóság. Az MKB Banknál a díjkimutatás kapcsán nem tapasztaltak érdemi reakciót: sem megugró kérdéseket, sem a szokásostól eltérő számlazárási mértéket.

Teljesen eltérő tapasztalat is akad


A Takarékbank szakértői szerint a díjkimutatásokkal kapcsolatos visszajelzések általában érdeklődő vagy reklamáció jellegűek. Ilyen például, hogy az ügyfél nem érti, miért kapott kimutatást, van-e vele dolga. Előfordul, hogy az ügyfél nem tudja, pontosan milyen díjak szerepelnek a listában. Van, aki azt jelezte, hogy címváltozás miatt nem kapta meg a kimutatást. Nem jellemző olyan reakció – nyomatékosították a takarékszövetkezeteket magába olvasztó pénzintézetnél –, hogy az ügyfél a túl sok megfizetett díj miatt panaszkodna, és aminek az eredménye a bankelhagyás lenne.

Egészen más tapasztalatokról számoltak be viszont kérdésünkre az Unicreditnél. Ők úgy látják, hogy a fogyasztók valóban tudatosabbá váltak. Bár a bankváltások száma szerintük sem pörgött fel, de – tették hozzá – általánosságban az elmondható, hogy akik belevágnak, jellemzően tisztában vannak az egyes pénzintézetek díjaival. Váltáskor ezek a magánszemélyek figyelembe veszik, hogy számukra melyik bank számlacsomagja a kedvező, és kifejezetten azt kérik.

Nézze meg karikatúránkat is!

Itt kalkulálhatja könnyedén, a használati szokások alapján tipizálva, a most nyitható folyószámlák, kártyák költségeit

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát!

Szerző: B.Varga Judit
Címkék:  , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok