Nem maradnak hoppon a korábbi tartozásukat megegyezéssel rendezők

Itt vannak a babaváró és az autótámogatás fontos módosításai!

2019. június 27. FRISSÍTETT Pár nappal a hatályba lépése előtt módosították a babaváró kölcsönre és a nagycsaládosok autószerzésére vonatkozó rendeletet is. Hiába várták azonban sokan, a hitelféken nem lazított a Magyar Nemzeti Bank (MNB). Legalábbis egyelőre.

Az elmúlt hetekben többen háborogtak azon, hogy a július elején születendő gyerekek után esély nincs a babaváró támogatás igénybevételére. Fogalmilag kizárt ugyanis, hogy a kismama időben tudjon szerződni (az már más kérdés, hogy vajon miért kell a szülőket arra kényszeríteni, hogy már a várandósság alatt rohanjanak egy bankhoz). Az előzetes ígéretnek megfelelően ezen – megjegyezzük, csak ezen, tehát az előszerződési kényszeren nem –módosított a kormány. Más (kifejezetten üdvözlendő) változás is akad. Ezek közül a lényegesebbeket az alábbi táblázatban szedtük csokorba.

 
A legfontosabb változások
MegnevezésMódosításMegjegyzés
Babaváró kölcsönNem kizáró ok, ha valaki szerepel a negatív adóslistán (KHR), de tartozását már rendezteA rendeletben az is szerepel, hogy akkor nincs gond, ha a teljesítésre a kölcsönkérelem benyújtását megelőző egy éven belül került sor (a hitelelengedéssel lezárt ügyletek átfutási ideje azonban ennél hosszabb)
A júliusban születendő gyerek gyereknek számít, ha hó végéig szerződnek a babaváróraNagyon fontos, hogy egyébként (tehát a gyerek világra jötte előtt kell szerződni a babaváróra!
Nagy-családosok autó-támogatásaA támogatás jár készleten levő, 1 évnél nem idősebb és 2000 km-nél kevesebbet futott kocsira isKorábban csak annyit mondtak ki, hogy az autónak újnak kell lennie
Casco kötéseHa 3 éven belül a kocsit ellopják vagy forgalomképtelenné válik, a biztosító térítéséből a Kincstárt arányos rész illeti meg
Forrás: 151/2019. kormányrendelet (ezt itt nézheti meg)

A babaváróval kapcsolatban lehetséges problémaként felmerült még, hogy az új lehetőség hitelkiváltásra nem lesz használható. Mivel teljesen szabad felhasználású kölcsönről van szó, az ilyen megkötés eleve értelmezhetetlen. Az azonban tény, hogy a hitelbírálatot végző bank kénytelen a meglévő kölcsön törlesztési terhét figyelembe venni a jövedelemarányos törlesztőrészlet mutató (JTM) számítása során. (A hitelfék és a babaváró kapcsolatáról részletesebben itt írtunk).

A jegybank majd akkor lép, ha szükségét látja


Az MNB kamatdöntő ülését követően – mint az számos híradásból kiderült – Nagy Márton alelnök arról beszélt, hogy módosítanak az adósságfék szabályokon annak érdekében, hogy a babaváró kölcsön zökkenőmentesebben legyen hitelkiváltásra használható. Kifejezetten azt is mondta, hogy a babaváró önerőként is beszámítható lesz.

Az alelnök már nem először jelentett be meghökkentő dolgot, de az előbbiek az Azénpénzem.hu szakértői számára még ezt figyelembe véve is hajmeresztőnek tűntek. Végül nem is lett így. Az MNB által kiadott közlemény szerint a jegybank vizsgálja, hogy az úgynevezett adósságfék szabályok (a jövedelem terhelhetősége és az adósságnak az ingatlan értékéhez viszonyított aránya) milyen hatással lehetnek az egyes állami támogatások igénybevételére és felhasználására. Egyelőre szó sincs tehát változtatásról. Bíztatásként megjegyzik viszont, hogy a jegybank „szükség esetén felülvizsgálja a vonatkozó szabályrendszerét”.
Cikkünk megjelenését követően változott az írásban idézett MNB közlemény tartalma, mégis módosítottak az adósságfék szabályokon. (Erről részletesebben itt olvashat.)
Nyomatékosítják még, hogy a kamattámogatás mellett elérhető hitelek törlesztője az adósok által ténylegesen fizetendő (a kamattámogatás időszakában a támogatással csökkentett) értéken veendők figyelembe a JTM megállapítása során. A szabályozás tehát – hangsúlyozza az MNB – nem hátráltatja az állami támogatás felhasználását, de gátolja a háztartások túlzott eladósodottságának kialakulását.
 

Nézze meg karikatúránkat is!

A babaváró kölcsön részleteiről itt tájékozódhat

Itt nézheti meg, milyen intézkedések segítik a családokat most és a jövőben

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!


Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok

Most okozzák a kátyúk a legtöbb balesetet
2020. január 23. A kátyú okozta károk 60-70 százaléka jellemzően az első negyedévben történik a kátyúbiztosítást kínáló társaságok tapasztalatai szerint. Az ilyen jellegű balesetek minden autósnak potenciális kockázatot jelentenek, ezért a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint érdemes biztosítással felkészülni a váratlan esetekre.


A téli fagyok súlyosan meg tudják rongálni a közutakat, ezért most kezdődik csak az igazi „kátyúszezon”. Az úthibák javítása általában tavasszal kezdődik meg, gyakran nyár elejéig is elhúzódik, addig viszont számtalan autót tesznek tönkre minden évben.

A kátyúk okozta leggyakoribb kár a defekt, illetve a felni sérülése, de előfordul futómű-károsodás is sőt, akár balesetet, személyi sérülést is okozhat a kátyú. Az átlagos kárösszeg pár tízezer forint, azonban a futóműben okozott kár akár a többszázezret is elérheti – áll a MABISZ közleményében.

Bizonyíték kell

Fontos tudni, hogy bár az utak állapotáért az út fenntartója felel, azonban a káreseményt mindig a kárt szenvedett autósnak kell bizonyítania. A kátyús balesetekhez akkor is érdemes rendőrt hívni, ha nem történt személyi sérülés, mivel a hatósági jegyzőkönyv fontos dokumentum lehet a bizonyítási eljárás során. Az esetet mindig alaposan dokumentáljuk: készüljön több irányból is fénykép a kátyúról, az autóról, a helyszínről és jól láthatóan a keletkezett sérülésről. Ha a balesetet más is látta, érdemes feljegyezni a tanú vagy tanúk elérhetőségét.

A bejelentéssel a károsultnak a közút fenntartójához kell fordulnia. A bejelentésnél közölni kell az esemény idejét, pontos helyét, valamint, hogy milyen körülmények között történt a baleset. A bejelentéshez csatolni kell a helyszínen készült hatósági jegyzőkönyvet, valamint a fényképfelvételeket, tanúnyilatkozatokat, továbbá – amennyiben rendelkezik vele – a kár összegét igazoló javítási számlát. A kár pontos összegének tanúsításához feltétlenül kérjünk számlát a gépjármű javítási munkálatairól, és őrizzük is meg a procedúra befejezéséig, továbbá érdemes lehet az esetlegesen kicserélt alkatrészeket is megtartani.

Ha több gépjármű is károsodott, azokat külön-külön is be kell jelenteni, az autók sérüléseit ugyanis egyenként számolják el. Személyi sérülés esetén az orvosi dokumentációt is be kell mutatni. A bejelentéshez ne felejtsük el csatolni a forgalmi engedélyről készített másolatot! Szükség esetén hiánypótlásra is felszólíthatják a bejelentőt, ezért érdemes e-mail címünket is megadni.

A biztosítónak is kell a bizonyíték

Kátyúkár biztosítás esetén nem az útkezelő, hanem a saját biztosítónk felé jelenthetjük be a kárt. A biztosító kifizeti a kártérítést, majd utólag rendezi azt az illetékes közútkezelővel. Itt is rendkívül fontos a részletes dokumentáció, ennek hiányában ugyanis a biztosító sem tud fizetni. Mint ahogy akkor sem, ha a megengedettnél gyorsabban hajtott az autós, vagy figyelmeztető tábla jelezte az úthibát.

Kátyúbiztosítást jelenleg önállóan, illetve kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy casco mellé kiegészítő biztosításként köthetnek az autósok, akár évi 2-3 ezer forintért. A kátyúkár biztosítást az hívta életre, hogy az ilyen károk átlagos összege 20 ezer forint körüli, a casco biztosítások önrésze pedig ettől jellemzően magasabb.

ÚtszakaszKezelőBejelentés

Településeket összekötő utak, autópályákMagyar Közút Zrt.elektronikusan (https://internet.kozut.hu/ugyfelszolgalat/karigeny-bejelentes/gepjarmu-kar/); postai úton (Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kárigénykezelő osztály, 1024 Budapest, Fényes Elek u. 7-13.); e-mailen: karigenykezeles@kozut.hu
Lakott területen belüli útszakaszokilletékes önkormányzatszemélyesen; e-mailen
Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalaiBudapest Közút Zrt.személyesen az ügyfélszolgálaton (Budapest, XI. kerület, Bánk bán utca 8-12.); e-mailen a karrendezes@budapestkozut.hu címen, kitöltött "Kátyúkár bejelentő lap" csatolásával
Egyes biztosítóknál létezik olyan szolgáltatás is, amely a kár – meghatározott limitig történő – megtérítése mellett egyfajta jogsegély-szolgáltatást is nyújt, eljár az út kezelőjénél a biztosítási limitet meghaladó kártérítés megfizetése ügyében.