Lázár: a multik szemetet próbálnak itt eladni
A multik rosszabb minőségű termékeket szállítanak a magyar boltokba, mint Ausztriába – állapította meg a Nébih (a részletekről itt olvashat). A mai szokásos Kormányinfón a kancellária vezetője, Lázár János az MTI beszámolója szerint elmondta: megdöbbenve olvasta a Nébih jelentését 24-féle azonos termékminta összehasonlításáról. Ez a miniszter szerint erősíti a vélelmet: ezek a cégek „élelmiszeripari szemetet" próbálnak Magyarországon eladni.
Hasonló kitételek már korábban is szóba kerültek, különösen a kiskereskedelem „megrendszabályozásának” igénye kapcsán. (Emlékezetes, hogy a kormány már próbálkozott a nagy élelmiszerláncok kiszorítását célzó intézkedésekkel.) A miniszter most azt fejtegette, hogy elő kell venni azt a kiskereskedelemre vonatkozó, fogyasztóvédelmi intézkedéscsomagot, amely már kétszer lekerült a kormány napirendjéről, mivel szerinte a kiskereskedelmi áruházláncoknak jelentős az érdekérvényesítő képességük is.
Most mindenesetre jól beletaláltak a városi legendaként egyébként is terjedő, sőt általánosan elfogadott nézettel: másodrendűként kezelik a magyar fogyasztókat a multik. Az egész ügyben az mindenesetre elég érdekes, hogy a „megvádolt” gyártók eddig nem igazán siettek megnyilvánulni az ügyben.
A Coca-Cola a Pénzcentrum érdeklődésére (tehát nem magától, hanem csak külön megkeresésre) elmondta: különböző édesítőszereket, kukoricából készülő fruktóz-glükózszörpöt illetve oldott kristálycukrot használ üdítőitalaihoz. Mivel mindkét alapanyag kiváló minőségű, ezért technológiai és ellátási szempontok alapján választják ki az adott országban használt édesítőszert. Magyarországon - egyezően a Coca-Cola őshazájában, az Egyesült Államokban használt receptúrával - kukoricából készült fruktóz-glükózszörpöt használják, amit hazai kukoricából itthon állítanak elő. A portál értesülése szerint a hivatal szakemberei nem keresték a céget a vizsgálat eredményeivel kapcsolatban.
Egy neve elhallgatását kérő élelmiszeripari szakember szerint ez az ügy „nem szakmai, sokkal inkább politikai” Ő úgy véli, a Nébih megállapításaiból eddig nyilvánosságra kerültek többnyire erősen szubjektív megállapításokat tartalmaznak. Ilyen szempontból kivételt jelentenek a Knorr termékek, ahol olyan erősek a megállapítások, hogy azt a gyártónak nem szabadna szó nélkül hagynia. Ha ezt nem teszi, az önmagában is információ.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a kifogások fő vonulataként az édesebb jelleg látszik. Ez pedig az osztrák, de különösen a német piachoz képest jellemezheti a magyar fogyasztó közízlést. Ezzel egybevághat, hogy a Nestlé (az ő terméke a szórásba szintén bekerült Nesquick kakaópor) korábban hangsúlyozta: korántsem ugyanazt az ízt kedvelik a gyerekek Angliában, mint Németországban vagy Magyarországon. Szerintük azonban Magyarországon és a közép-európai térség országaiban a kakaósabb alapízű termékek az igazán kedveltek. Így egyébként az osztrák és a magyar minta eltérése még érthetetlenebbnek tűnik.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: kiskereskedelem, vásárlás, Nébih, vizsgálat, unió, Lázár János, Coca-Cola, Nestlé, Knorr
Jöhet a kiskereskedelmi intézkedéscsomag?
2017. február 16. Alighanem csak a felütést adhatta meg a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) vizsgálata ahhoz, hogy a kormány „fogyasztóvédelmi intézkedéscsomaggal” rendszabályozhassa meg az áruházláncokat. A Nébih azt állapította meg, hogy a magyar üzletekbe vacakabb termékek kerülnek, mint az ausztriaiakba.A multik rosszabb minőségű termékeket szállítanak a magyar boltokba, mint Ausztriába – állapította meg a Nébih (a részletekről itt olvashat). A mai szokásos Kormányinfón a kancellária vezetője, Lázár János az MTI beszámolója szerint elmondta: megdöbbenve olvasta a Nébih jelentését 24-féle azonos termékminta összehasonlításáról. Ez a miniszter szerint erősíti a vélelmet: ezek a cégek „élelmiszeripari szemetet" próbálnak Magyarországon eladni.
Hasonló kitételek már korábban is szóba kerültek, különösen a kiskereskedelem „megrendszabályozásának” igénye kapcsán. (Emlékezetes, hogy a kormány már próbálkozott a nagy élelmiszerláncok kiszorítását célzó intézkedésekkel.) A miniszter most azt fejtegette, hogy elő kell venni azt a kiskereskedelemre vonatkozó, fogyasztóvédelmi intézkedéscsomagot, amely már kétszer lekerült a kormány napirendjéről, mivel szerinte a kiskereskedelmi áruházláncoknak jelentős az érdekérvényesítő képességük is.
Éppen a hazai termék felhasználása adja a különbséget
Most mindenesetre jól beletaláltak a városi legendaként egyébként is terjedő, sőt általánosan elfogadott nézettel: másodrendűként kezelik a magyar fogyasztókat a multik. Az egész ügyben az mindenesetre elég érdekes, hogy a „megvádolt” gyártók eddig nem igazán siettek megnyilvánulni az ügyben.
A Coca-Cola a Pénzcentrum érdeklődésére (tehát nem magától, hanem csak külön megkeresésre) elmondta: különböző édesítőszereket, kukoricából készülő fruktóz-glükózszörpöt illetve oldott kristálycukrot használ üdítőitalaihoz. Mivel mindkét alapanyag kiváló minőségű, ezért technológiai és ellátási szempontok alapján választják ki az adott országban használt édesítőszert. Magyarországon - egyezően a Coca-Cola őshazájában, az Egyesült Államokban használt receptúrával - kukoricából készült fruktóz-glükózszörpöt használják, amit hazai kukoricából itthon állítanak elő. A portál értesülése szerint a hivatal szakemberei nem keresték a céget a vizsgálat eredményeivel kapcsolatban.
Egy neve elhallgatását kérő élelmiszeripari szakember szerint ez az ügy „nem szakmai, sokkal inkább politikai” Ő úgy véli, a Nébih megállapításaiból eddig nyilvánosságra kerültek többnyire erősen szubjektív megállapításokat tartalmaznak. Ilyen szempontból kivételt jelentenek a Knorr termékek, ahol olyan erősek a megállapítások, hogy azt a gyártónak nem szabadna szó nélkül hagynia. Ha ezt nem teszi, az önmagában is információ.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a kifogások fő vonulataként az édesebb jelleg látszik. Ez pedig az osztrák, de különösen a német piachoz képest jellemezheti a magyar fogyasztó közízlést. Ezzel egybevághat, hogy a Nestlé (az ő terméke a szórásba szintén bekerült Nesquick kakaópor) korábban hangsúlyozta: korántsem ugyanazt az ízt kedvelik a gyerekek Angliában, mint Németországban vagy Magyarországon. Szerintük azonban Magyarországon és a közép-európai térség országaiban a kakaósabb alapízű termékek az igazán kedveltek. Így egyébként az osztrák és a magyar minta eltérése még érthetetlenebbnek tűnik.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: kiskereskedelem, vásárlás, Nébih, vizsgálat, unió, Lázár János, Coca-Cola, Nestlé, Knorr
Kapcsolódó anyagok
- 2017.05.30 - Élelmiszerbotrány: folytatódnak a vizsgálatok
- 2017.04.15 - A csokinyuszitól a macskakajáig
- 2017.04.05 - Coca-Cola: innen terítik a világban a legtöbbet
- 2017.03.31 - Élelmiszerbotrány: összeszedtünk minden részletet
- 2017.03.20 - Tojások: teszteltünk néhány súlyt
- 2017.03.17 - Mit miért tesz a kormány a kereskedelemmel
- 2017.03.09 - Mutatjuk, hol milyen tészta bukott meg a Nébih tesztjén
- 2017.03.01 - Húst vett? Lehet, hogy ebből a borzalmas üzemből származott
- 2017.02.20 - Élelmiszerbotrány: megnéztük, tényleg olcsóbb sok osztrák ár!
- 2017.02.20 - Bolti árak itthon és Ausztriában
- 2017.02.19 - Reagáltak a levacakozott élelmiszerekre a gyártók
- 2017.02.16 - Vacakabb ételeket, italokat kapnak a magyarok
- 2016.12.19 - Sarki kisbolt? Lehet, hogy hiába keresed majd
- 2016.04.11 - Kigyomlálták a törvényből a vasárnap tilalmát
- 2016.03.08 - Nézegesse, milyen címeken kotorásznak a zsebében!
- 2014.11.19 - Mélyen nyúlnak a zsebünkbe
További kapcsolódó anyagok