A hatóság szerint olyan díjat alkalmaznak a szolgáltatók, amilyet akarnak
2023. január 15.
Alighanem azzal, hogy a Vodafone a NER markába került, minden ügyfél számára új időszámítás kezdődhetett. Lehetővé vált ugyanis, hogy jókorát emeljenek a szolgáltatók, még a hűségidőn belül is. Az üzletágat felügyelni hivatott Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jelezte: a szolgáltatók kiskereskedelmi árképzésének gazdasági megalapozottságát nem vizsgálják.
A Vodafone nem sokra rá, hogy világossá vált, a cég a NER markába kerül, arról értesítette előfizetőit, hogy „díjkorrekciót” vezet be. A társaság az inflációra hivatkozva kimutatása szerint 2023. január 2-étől közel 10 százalékkal drágította szolgáltatását. A konkrét díjak alapján – írtuk meg korábban – jóval nagyobb mértékű is lehet az emelés. A drágítás ráadásul a hűségidős szerződésekre is vonatkozik.
Vártuk, hogy mit lép az NMHH. Mostanra kiderült: semmit. A 24.hu feltérképezte, milyen díjmódosításra készül a többi szolgáltató. A Magyar Telekom 2022. szeptember 1-től módosította úgy a szabályzatát (ÁSZF), hogy megteremtse az évenkénti, inflációkövető „árkiigazítás” lehetőségét. Először 2023-ban, a KSH 2022-es éves átlagos fogyasztói árindexét tartalmazó hivatalos közleménye utáni 90. napon drágítanak.
A Yettelnél is tavaly került bele az ÁSZF-be az inflációkövető díjemelés. Ők ugyancsak a KSH közleményét veszik alapul, de türelmetlenebbek a Telekomnál (a Vodafone persze beelőzhetetlen lett). A hivatalos adatot követően ugyanis már a 60. napon emelik a díjakat. A DIGI 2022 novemberében emelte be feltételei közé az automatikus inflációkövető indexálást, az első drágulás pedig májusban lesz. Persze – hangsúlyozták kivétel nélkül a cégek – az új díjakról az ügyfeleket előzetesen értesítik.
Néhány évvel ezelőtt a Magyar Nemzeti Bank (MNB) műhelyében készült egy olyan elemzés, amiben kimutatták: túl drága Magyarországon a mobil és az internet. Azt is megállapították, hogy hazánk azon kevés országok egyike, ahol a fogyasztói árak – az adóváltozások hatásait is kiszűrve – magasabbak a 2007-ben érvényesítettnél. Olvasói jelzések alapján úgy gondoljuk, ez a helyzet azóta csak tovább romolhatott.
Nem is annyira régen az NMHH is úgy látta, lehet teendő a távközlési árak (akkor pontosan az sms-ek felszámított költsége) terén. Igaz, vizsgálódásukra a versenyhatóság (GVH) jelzése nyomán kerülhetett sor. Persze, ha egyáltalán sor került, mert erről nem tudunk semmit. Azt tették csak közzé 2021 júliusában, hogy lesz ilyen.
A portál megkérdezte az NMHH-t is arról, szerintük rendben levők-e a szolgáltatók idei díjemelési lépései. Válaszuk szerint a „szolgáltató által alkalmazott díjkorrekció akkor jogszerűtlen, ha az nem kellően objektív, mértéke és időpontja nem látható előre”. Azt is jelezték, hogy a szolgáltatók kiskereskedelmi árképzésének gazdasági megalapozottságát („jogos voltát”) nem vizsgálják, a szolgáltatóknak nincs költség alapú árképzési kötelezettségük.
Az NMHH gondosan csak most tudatta, hogy az előfizetőknek a díjkorrekciós mechanizmus bevezetésekor (tehát az ÁSZF-ek tavalyi módosításakor) lett volna joga azonnali hatályú felmondásra. Amikor azonban már szerződés szerint történik az inflációkövetés és az ezzel járó díjemelés, akkor ilyen jog már nem áll fenn. A hatóság honlapján pedig még jelenleg is az található a netes előfizetésekről, hogy ha azok határozott idejűek, akkor „a lényegi részt – többek között a díjszabást, az időtartamot – a szolgáltatók csak jogi változások miatt módosíthatják egyoldalúan”. (Ezt lementettük, hiszen jártunk már úgy, hogy a link cikkünk megjelenése után valahogy másra mutatott., de a mostani jogi környezetben az egészet így is akár a hajunkra is kenhetnénk – a szerk.)
Szerző: Azénpénzem/24.hu
Címkék: infláció, díj, mobil, tv, internet, díjemelés, Vodafone, Magyar Telekom, Yettel, DIGI, NMHH
Jókorát drágulhat a telefon, a tv és a net
Fotó: clipart.com
A Vodafone nem sokra rá, hogy világossá vált, a cég a NER markába kerül, arról értesítette előfizetőit, hogy „díjkorrekciót” vezet be. A társaság az inflációra hivatkozva kimutatása szerint 2023. január 2-étől közel 10 százalékkal drágította szolgáltatását. A konkrét díjak alapján – írtuk meg korábban – jóval nagyobb mértékű is lehet az emelés. A drágítás ráadásul a hűségidős szerződésekre is vonatkozik.
Vártuk, hogy mit lép az NMHH. Mostanra kiderült: semmit. A 24.hu feltérképezte, milyen díjmódosításra készül a többi szolgáltató. A Magyar Telekom 2022. szeptember 1-től módosította úgy a szabályzatát (ÁSZF), hogy megteremtse az évenkénti, inflációkövető „árkiigazítás” lehetőségét. Először 2023-ban, a KSH 2022-es éves átlagos fogyasztói árindexét tartalmazó hivatalos közleménye utáni 90. napon drágítanak.
A Yettelnél is tavaly került bele az ÁSZF-be az inflációkövető díjemelés. Ők ugyancsak a KSH közleményét veszik alapul, de türelmetlenebbek a Telekomnál (a Vodafone persze beelőzhetetlen lett). A hivatalos adatot követően ugyanis már a 60. napon emelik a díjakat. A DIGI 2022 novemberében emelte be feltételei közé az automatikus inflációkövető indexálást, az első drágulás pedig májusban lesz. Persze – hangsúlyozták kivétel nélkül a cégek – az új díjakról az ügyfeleket előzetesen értesítik.
Már senki nincs, aki az ügyfeleket védené?
Néhány évvel ezelőtt a Magyar Nemzeti Bank (MNB) műhelyében készült egy olyan elemzés, amiben kimutatták: túl drága Magyarországon a mobil és az internet. Azt is megállapították, hogy hazánk azon kevés országok egyike, ahol a fogyasztói árak – az adóváltozások hatásait is kiszűrve – magasabbak a 2007-ben érvényesítettnél. Olvasói jelzések alapján úgy gondoljuk, ez a helyzet azóta csak tovább romolhatott.
Nem is annyira régen az NMHH is úgy látta, lehet teendő a távközlési árak (akkor pontosan az sms-ek felszámított költsége) terén. Igaz, vizsgálódásukra a versenyhatóság (GVH) jelzése nyomán kerülhetett sor. Persze, ha egyáltalán sor került, mert erről nem tudunk semmit. Azt tették csak közzé 2021 júliusában, hogy lesz ilyen.
A portál megkérdezte az NMHH-t is arról, szerintük rendben levők-e a szolgáltatók idei díjemelési lépései. Válaszuk szerint a „szolgáltató által alkalmazott díjkorrekció akkor jogszerűtlen, ha az nem kellően objektív, mértéke és időpontja nem látható előre”. Azt is jelezték, hogy a szolgáltatók kiskereskedelmi árképzésének gazdasági megalapozottságát („jogos voltát”) nem vizsgálják, a szolgáltatóknak nincs költség alapú árképzési kötelezettségük.
Az NMHH gondosan csak most tudatta, hogy az előfizetőknek a díjkorrekciós mechanizmus bevezetésekor (tehát az ÁSZF-ek tavalyi módosításakor) lett volna joga azonnali hatályú felmondásra. Amikor azonban már szerződés szerint történik az inflációkövetés és az ezzel járó díjemelés, akkor ilyen jog már nem áll fenn. A hatóság honlapján pedig még jelenleg is az található a netes előfizetésekről, hogy ha azok határozott idejűek, akkor „a lényegi részt – többek között a díjszabást, az időtartamot – a szolgáltatók csak jogi változások miatt módosíthatják egyoldalúan”. (Ezt lementettük, hiszen jártunk már úgy, hogy a link cikkünk megjelenése után valahogy másra mutatott., de a mostani jogi környezetben az egészet így is akár a hajunkra is kenhetnénk – a szerk.)
Szerző: Azénpénzem/24.hu
Címkék: infláció, díj, mobil, tv, internet, díjemelés, Vodafone, Magyar Telekom, Yettel, DIGI, NMHH
Kapcsolódó anyagok
- 2024.01.22 - Nagyot emel a Yettel is
- 2024.01.18 - A Telekomnál is jobban drágít a Vodafone
- 2024.01.16 - Nagyot drágít a Telekom
- 2023.08.14 - Sokadszorra verte át ügyfeleit a Telekom
- 2023.06.21 - Döbbenetes számok az OTP Mobiltól
- 2023.06.08 - A mobiljátékok 80 százaléka állíthat csapdát a gyerekeknek
- 2023.04.27 - Nagyot drágítottak a mobilszolgáltatók
- 2023.03.21 - Részvénycserével lett tulajdonos az állam a Yettelben
- 2023.02.03 - Alaposan átírták a magáncsődöt
- 2023.01.24 - Az MNB szerint már látszik a drágulás vége
- 2023.01.16 - Egyre csökken a nyugdíjak reálértéke?
- 2023.01.13 - Közel 45 százalékkal ment fel az élelmiszerek ára decemberben
- 2023.01.06 - Visszasírjuk még a 2022-es évet?
- 2022.12.30 - Pocsék év zárul most, de nem indul a következő sem bíztatóan
- 2022.11.23 - Minden díját emeli a Vodafone
- 2022.08.22 - A Vodafone is a NER markába kerül
- 2021.07.21 - Átverik a szolgáltatók az sms-díjakkal a magyarokat?
További kapcsolódó anyagok