A net már a bevásárlóközpontokat fenyegeti

Jóval többet költünk ajándékra az idén

2016. december 19. Az idén már több mint kilencezer forintot költenek a magyar magánszemélyek ajándékra a tavalyi mintegy hétezer forinttal szemben – derült ki egy kutatásból. A felmérés szerint az ajándékokat interneten keresztül vásárlók aránya idén már beérte a bevásárlóközpontokban vásárlókét.

A tavalyi átlagos 46 ezer forint helyett az idén már a tervek szerint 52,6 ezer forintot költenek karácsonyi ajándékra a családok – derült ki a Budapest Bank (BB) megbízásából már negyedik alkalommal elkészített karácsonyi költéseket vizsgáló reprezentatív kutatásból. A megajándékozottak száma tavalyhoz képest nem változott, így továbbra is mindenki átlagosan 6 embert fog meglepni, de most már fejenként 9,1 ezer forintot szánva erre. Ez azt jelenti, hogy egy főre a tavalyinál majdnem 30 százalékkal drágább meglepetés jut.

Bár ugyanannyi embert ajándékozunk meg, mint tavaly – állapította meg a BB –, idén a vásárlásra a korábbi 6 nap helyett már csak 5 napot szánunk. Az ajándékok beszerzésére szánt kevesebb idő azzal függhet össze, hogy mind többen vásárolnak interneten, webáruházakban karácsonykor: az elmúlt egy évben jelentősen nőtt az arányuk a tavalyihoz képest (52-ről 62 százalékra). Ennek nyomán idén először beérte a plázákban és bevásárlóközpontban vásárlók amúgy csökkenő számát az ebben az időszakban a világhálón vásárlók aránya. A karácsonyi vásárlást továbbra is stresszesnek találjuk: legtöbben a zsúfolt üzletekre és az idő szűkére panaszkodnak, ami szintén magyarázhatja, hogy mind többen intézik webshopban a beszerzéseiket. Az interneten vásárlók túlnyomórészt könyvet, elektronikai cikket és játékot vesznek, azonban tavalyhoz képest nőtt az utazást, élményt vásárlók száma is.

A netes vásárlás az ünnepektől függetlenül is egyre népszerűbb: a felmérésben szereplők 79 százaléka vásárolt már a világhálón, 38 százalékuk pedig rendszeres online vásárló. Az online vásárlók csaknem fele a webáruházakban nézi ki a dolgokat, és ott is veszi meg, míg 37 százalék csak információforrásként használja az online boltokat. Az online vásárlók fizetésnél még mindig az utánvétet részesítik előnyben (52 százalék), de folyamatosan nő azok aránya, akik bankkártyájukkal fizetnek a neten. A tavalyi egyharmad után már 39 százalék „kártyázik”.

Az ünnepekre a lakosság csaknem fele már korábban tesz félre pénzt, míg egyharmaduk az aktuális fizetésből is képes ezt finanszírozni. 2015-höz képest csökkent azoknak a száma, akik már a karácsony előtti hónapokban spórolni kezdenek a kiadásokra (45-ről 37 százalékra), míg azok aránya, akiknek nem kell takarékoskodniuk az ajándékvásárlás előtt már egyharmad közelébe emelkedett. Tavalyhoz képest a BB szerint azok aránya is alacsonyabb lett (már csak 9 százalékra rúg), akik hitelből finanszíroznák kiadásaikat.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok