A net már a bevásárlóközpontokat fenyegeti

Jóval többet költünk ajándékra az idén

2016. december 19. Az idén már több mint kilencezer forintot költenek a magyar magánszemélyek ajándékra a tavalyi mintegy hétezer forinttal szemben – derült ki egy kutatásból. A felmérés szerint az ajándékokat interneten keresztül vásárlók aránya idén már beérte a bevásárlóközpontokban vásárlókét.

A tavalyi átlagos 46 ezer forint helyett az idén már a tervek szerint 52,6 ezer forintot költenek karácsonyi ajándékra a családok – derült ki a Budapest Bank (BB) megbízásából már negyedik alkalommal elkészített karácsonyi költéseket vizsgáló reprezentatív kutatásból. A megajándékozottak száma tavalyhoz képest nem változott, így továbbra is mindenki átlagosan 6 embert fog meglepni, de most már fejenként 9,1 ezer forintot szánva erre. Ez azt jelenti, hogy egy főre a tavalyinál majdnem 30 százalékkal drágább meglepetés jut.

Bár ugyanannyi embert ajándékozunk meg, mint tavaly – állapította meg a BB –, idén a vásárlásra a korábbi 6 nap helyett már csak 5 napot szánunk. Az ajándékok beszerzésére szánt kevesebb idő azzal függhet össze, hogy mind többen vásárolnak interneten, webáruházakban karácsonykor: az elmúlt egy évben jelentősen nőtt az arányuk a tavalyihoz képest (52-ről 62 százalékra). Ennek nyomán idén először beérte a plázákban és bevásárlóközpontban vásárlók amúgy csökkenő számát az ebben az időszakban a világhálón vásárlók aránya. A karácsonyi vásárlást továbbra is stresszesnek találjuk: legtöbben a zsúfolt üzletekre és az idő szűkére panaszkodnak, ami szintén magyarázhatja, hogy mind többen intézik webshopban a beszerzéseiket. Az interneten vásárlók túlnyomórészt könyvet, elektronikai cikket és játékot vesznek, azonban tavalyhoz képest nőtt az utazást, élményt vásárlók száma is.

A netes vásárlás az ünnepektől függetlenül is egyre népszerűbb: a felmérésben szereplők 79 százaléka vásárolt már a világhálón, 38 százalékuk pedig rendszeres online vásárló. Az online vásárlók csaknem fele a webáruházakban nézi ki a dolgokat, és ott is veszi meg, míg 37 százalék csak információforrásként használja az online boltokat. Az online vásárlók fizetésnél még mindig az utánvétet részesítik előnyben (52 százalék), de folyamatosan nő azok aránya, akik bankkártyájukkal fizetnek a neten. A tavalyi egyharmad után már 39 százalék „kártyázik”.

Az ünnepekre a lakosság csaknem fele már korábban tesz félre pénzt, míg egyharmaduk az aktuális fizetésből is képes ezt finanszírozni. 2015-höz képest csökkent azoknak a száma, akik már a karácsony előtti hónapokban spórolni kezdenek a kiadásokra (45-ről 37 százalékra), míg azok aránya, akiknek nem kell takarékoskodniuk az ajándékvásárlás előtt már egyharmad közelébe emelkedett. Tavalyhoz képest a BB szerint azok aránya is alacsonyabb lett (már csak 9 százalékra rúg), akik hitelből finanszíroznák kiadásaikat.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok

Sikerük titka a gyors döntés
2019. június 24. A vízilabdában másodpercek alatt történnek az események. Nincs idő hosszas gondolkodásra, a kínálkozó helyzeteket azonnal ki kell használni. A befektetések világában is gyakran adódnak olyan lehetőségek, amelyeket csak rövid ideig lehet megragadni.


Szívós Márton világbajnok vízilabdázó és Hosszú Ferenc, az OTP Alapkezelő befektetési igazgatója. Mindketten nagyon sikeresek a hivatásukban, de más is közös is van bennük: tudnak és mernek gyorsan dönteni. Jó helyzetfelismeréssel egy vízilabdázó győzelmet is szerezhet a csapatának, egy befektetési alapot kezelő szakember pedig a piaci átlagnál magasabb hozamot érhet el a befektetők számára.
Szívós Márton utánpótlás játékosként ifjúsági Európa-bajnok, világbajnoki bronzérmes, Universiade győztes. A magyar férfi vízilabda válogatott tagjaként világbajnok és Világliga győztes. Londonban és Rio de Janeiroban az olimpiai 5. helyezett csapat tagja volt. Klubcsapataival ötszörös magyar bajnok, olasz bajnok, ötszörös magyar kupa, olasz kupa, Euroliga és Európai Szuperkupa győztes.
Hosszú Ferenc 2006-ban diplomázott a budapesti Corvinus Egyetemen, 2007-től az OTP Alapkezelő termék-, majd portfoliómenedzsere, 2017-től pedig befektetési igazgatója. Elsődleges szakterülete az árupiaci befektetések. Az OTP Föld Kincsei Alap portfoliómenedzsere, amely eddig hat alkalommal nyerte el az Év Legjobb Árupiaci Alapja díjat a Privátbankár.hu Klasszis szakmai díjazásán.
2019-ben a szakma az Év Feltörekvő Portfoliómenedzserévé választotta.
Az OTP Föld Kincsei Alap a hazai piacon egyedülálló stratégiát követ: abszolút hozamú származtatott alap, amely a határidős árupiacokon keresztül energiahordozókba, nemesfémekbe, ipari fémekbe, mezőgazdasági terményekbe fektet.
„Az árupiacokon a vedd meg és tartsd (buy and hold) stratégia akkor sem biztos, hogy jó hozamot eredményez, ha az árfolyamok egyébként felfelé tartanak. Ezekre a piacokra ugyanis határidős ügyleteken keresztül lehet befektetni, amelyeknek folyamatos megújítása jelentős költségekkel jár. A jó stratégia ezért az aktív kezelés, a kínálkozó lehetőségek gyors kihasználása akár vételi (long), akár eladási (short) pozíciókkal, amelyeknek a hatékonyságát tőkeáttétel segítségével lehet tovább növelni. Az árupiacok azonban rendkívül kiszámíthatatlanok, teljesítményüket nemcsak a világgazdasági folyamatok, hanem gyakran a politika, az időjárás, vagy akár a természeti jelenségek is befolyásolják. A döntések kockázattal járnak, amelyeket vállalnom kell.” – mondta el Hosszú Ferenc.
Az OTP Föld Kincsei Alap tehát olyan befektetés, amelynek jelentős kockázata van ugyan, de a legalább 3-5 éves ajánlott befektetési időtávon várható hozama is magasabb, mint amit kockázatvállalás nélkül el lehet érni.
Az alapról részletesen itt tájékozódhat: https://www.otpbank.hu/otpalapkezelo/hu/A_FoldKincsei
A befektetési jegyek elérhetőek az OTP Bank fiókhálózatban, illetve az OTPdirekt elektronikus csatornáin keresztül, illetve több más pénzintézet is ajánlja az alapot privátbanki ügyfelei számára.