Elfelejtjük a biztosítási évfordulónkat

Kampány nélkül drágább biztosításban ragadnak az autósok

Fotó: clipart.com
2024. október 17. Árérzékenyek az autósok, és szívesen váltanának olcsóbb kötelező gépjármű-felelősségbiztosításra, azonban a többségnek év közben van az évfordulója, ezért elfelejti a szerződés felülvizsgálatát – derül ki egy felmérésből. Az Azénpénzem.hu annak idején is sokszor megírta, hogy a kampány kinyírása betesz a biztosítóváltásnak, ami nem az autósok érdeke.

Ismét nekünk lett igazunk – mondhatnánk büszkén, de inkább keserűen állapítjuk meg a tényt most a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (kgfb) kapcsolatban. Sokszor megírtuk ugyanis, hogy a kgfb-kampány kinyírása nem jó az autósoknak, ugyanis kampány nélkül kevesebben fognak váltani, hiszen semmi nem hívja fel a figyelmet az évfordulóra, a biztosítási díjak összehasonlítására.  Az azóta eltelt idő minket igazolt.

Mi változott?

Annak idején, még 2010. január 1-je előtt az autósok egységesen január elsejei évfordulóval köthettek kötelező biztosítást. Az azóta (akár újonnan, akár használtan) megvásárolt gépjárművek szerződéseinél ugyanakkor már nem a naptári év kezdőnapja, hanem a megvásárlás napja számít évfordulónak, amikor lehetőség van biztosítót váltani. 2010 óta tehát évről évre csökken az év végén forduló kgfb-szerződések aránya. Így egyre kevesebben érintettek az év végi váltásban és az azt megelőző kgfb-kampányban. Ráadásul a biztosítók 2013-tól év közben is hirdethetnek új tarifákat, tehát nem azokkal a díjakkal találkoznak az autósok év közben, mint amivel előző ősszel.

Amióta megváltoztatták a szabályokat, évről-évre csendesebb az őszi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány.  Tavaly az 5,73 millió kgfb-szerződésből (ebből 4,078 millió személygépjármű) már csak 850 ezer számított érintettnek, köztük 450 ezer magántulajdonban lévő személygépkocsi üzemben tartója.

Mivel már nincs akkora hangsúly a novemberi kampányokon, és az autósok döntő hányadának év közben van az évfordulója, hajlamosak elfelejteni a szerződéseik felülvizsgálatát. Így könnyen az elérhetőnél magasabb díjú szerződésben ragadnak. Pedig a piacon szinte mindenki (98 százalék) egy olcsóbb ajánlatra váltana, mégis sokan nehézségekbe ütköznek – derül ki a Groupama Biztosító megbízásából, az NRC által készített országos kutatásból.

Pedig árérzékenyek az autósok

Az 1000 fő megkérdezésével végzett reprezentatív kutatásból kiderült, hogy a kgfb valóban egy kifejezetten árérzékeny termék. Meglepő módon az árérzékenység ráadásul egyáltalán nem függ össze a jövedelmi helyzettel, inkább attitűdalapú – derült ki a válaszokból. A felmérés szerint nemcsak hogy szinte mindenki váltana, ha olcsóbb ajánlatot kap, de a válaszadók 72 százaléka már kevesebb mint 10 ezer forint éves megtakarítás esetén is mozdulna.  Mindezek ellenére manapság mégsem aktívak a gépjármű-tulajdonosok. A tulajdonos- vagy üzembentartó váltásokat figyelmen kívül hagyva, az évfordulós szerződések jó, ha 20 százaléka esetében történik biztosítóváltás – írja közleményében a Groupama Biztosító.

Nehézségek a váltásban

A kutatásban résztvevők visszajelzései alapján a váltási kedvet leginkább az gátolja, ha valamilyen nehézségbe ütköznek. Ilyen nehézség lehet, hogy nincs elegendő idő az adminisztrációhoz és a biztosítók ajánlatainak megismeréséhez, bonyolultnak érzik a folyamatot vagy egyáltalán nem tudják, hogy mikor lenne lehetőségük egy új biztosításra váltani. A másik szempont az árazás, azaz megfizethetőnek tartják a jelenlegi szerződésüket, illetve nem hiszik, hogy kedvezőbb ajánlatot találnának a piacon. A felmérésből kiderült az is, hogy tízből hat ügyfél még vezetési szokásokat mérő készüléket is használna, ha ezzel csökkenthetné a biztosítása díját.

Az online kötők tudatosabbak

2023-ban a magyarok többsége (62 százalék) még tanácsadói segítséggel kötött kötelező biztosítást. A kutatásból kiderült, hogy az internetezők túlnyomó többsége valamilyen ár-összehasonlító oldalt nézett meg először, ugyanakkor közel egynegyedük a biztosítók saját honlapján kötött szerződést.

Az online felhasználók közül többen (a válaszadók 70 százaléka) nyilatkoztak úgy, hogy a díjszabáson túl egy esetleges pluszszolgáltatás is váltásra ösztönözhet, jellemzően ilyen lehet egy 0-24 órán keresztül hívható, ingyenes autómentés asszisztencia szolgáltatás. Választási szempont lehet az is, ha a biztosítóváltási folyamat gyorsan és online végezhető (a megkérdezettek 63 százaléka szerint ez kulcstényező). A kevésbé árérzékeny ügyfelek egy adott biztosítóval kapcsolatos saját pozitív tapasztalataik miatt lehetnek hűségesek.

Szobonya László, a Groupama lakossági nem-életbiztosítás termékmenedzsment vezetője szerint a rendszeres felülvizsgálatok, a jobb ajánlatok keresése az ügyfelek anyagi érdeke.

Szerző: Lovas Judit
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok