Pár ezer forint spórolásért százezreket kockáztatnak
Az eddigi tapasztalatok szerint a járványhelyzet tovább erősíti azt a tendenciát, hogy a jó idő közeledtével egyre több kétkerekű jelenik meg az utakon. A visszafogottabb becslések szerint is több mint félmillió robogó üzemel az országban. Bár a segédmotor nem számít gépjárműnek, a közúti közlekedésről szóló 2009. évi LXII. törvény a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról egyértelműen kimondja, hogy érvényes kötelező biztosítási szerződés nélkül nem vehetnek részt a közlekedésben. A becslések szerint ugyanakkor ezeknek az eszközöknek csak valamivel több mint felére kötöttek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást – írja közleményében a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).
Pedig az évi néhány ezer forintért köthető kötelezőn spórolók sokat kockáztatnak: a rendőri igazoltatás során büntetés jár a mulasztásért, károkozás esetén pedig akár több százezer forintot kell saját zsebből kifizetniük. Az MNB statisztikái szerint a biztosítók átlagos kárkifizetései a segédmotoros kerékpárok által okozott károkra 2018-ban meghaladták az 672 ezer forintot. Nagy segítség a károsultaknak, hogy amennyiben biztosítatlan robogó okoz kárt, a károkozó helyett a MABISZ Kártalanítási Számlája fizeti ki a kárösszeget, amit utólag behajt a károkozón.
A statisztikák szerint ugyanakkor az Unión belül nálunk az egyik legmagasabb az egymillió lakosra jutó halálos kerékpáros balesetek száma. A személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek több mint tíz százaléka is a kerékpárosokhoz kapcsolódik, akik nagyjából hasonló arányban elszenvedői, mint okozói a közlekedési baleseteknek. Utóbbiak számára különösen jó tudni arról, hogy a lakásbiztosításhoz kapcsolódó általános felelősségbiztosítás a balesetet okozó biciklisnek is segítségére lehet, hiszen ez a fedezet kiterjedhet a kerékpárral történő károkozásra is. Ilyen biztosítás hiányában a károsult közvetlenül a kerékpárostól követelheti a kár megfizetését.
A kétkerekűek és más elektromos eszközök gyorsan bővülő piacának jele, hogy egyes társaságok már tervezik a kerékpár-biztosítások kiterjesztését az elektromos rollerekre is. Az új típusú eszközök hatósági besorolása egyelőre folyamatban van, ennek eredménye teljesen tiszta helyzetet teremthet a biztosítási kérdésekben.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: robogó, MABISZ, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, biztosítás, kgfb, kártalanłtás
Kell a kötelező biztosítás a segédmotorokra
2020. április 6. Egyre többen közlekednek segédmotorral az utakon, azonban sokan elfelejtik, hogy kötelező biztosítás nélkül nem indulhatnak el. A MABISZ arra hívja fel a figyelmet, hogy érdemes felelősség-, baleset- és vagyonbiztosítást kötni a nagyobb értékű kerékpárokra is. Az új típusú elektromos eszközök státuszának rendezését nagyon várja a biztosítási szakma.Az eddigi tapasztalatok szerint a járványhelyzet tovább erősíti azt a tendenciát, hogy a jó idő közeledtével egyre több kétkerekű jelenik meg az utakon. A visszafogottabb becslések szerint is több mint félmillió robogó üzemel az országban. Bár a segédmotor nem számít gépjárműnek, a közúti közlekedésről szóló 2009. évi LXII. törvény a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról egyértelműen kimondja, hogy érvényes kötelező biztosítási szerződés nélkül nem vehetnek részt a közlekedésben. A becslések szerint ugyanakkor ezeknek az eszközöknek csak valamivel több mint felére kötöttek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást – írja közleményében a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).
Pedig az évi néhány ezer forintért köthető kötelezőn spórolók sokat kockáztatnak: a rendőri igazoltatás során büntetés jár a mulasztásért, károkozás esetén pedig akár több százezer forintot kell saját zsebből kifizetniük. Az MNB statisztikái szerint a biztosítók átlagos kárkifizetései a segédmotoros kerékpárok által okozott károkra 2018-ban meghaladták az 672 ezer forintot. Nagy segítség a károsultaknak, hogy amennyiben biztosítatlan robogó okoz kárt, a károkozó helyett a MABISZ Kártalanítási Számlája fizeti ki a kárösszeget, amit utólag behajt a károkozón.
A lakásbiztosítás erre is jó lehet
Egyre többen pattannak bringára is, részben a lassanként állandósuló jó idő hatására, részben a tömegközlekedési eszközök elkerülése érdekében. A korábbi évek statisztikái szerint ma a lakosságnak már több mint kétharmada birtokol kétkerekűt, ezen belül pedig nagyjából ugyanilyen arányban használják is valamilyen gyakorisággal.A statisztikák szerint ugyanakkor az Unión belül nálunk az egyik legmagasabb az egymillió lakosra jutó halálos kerékpáros balesetek száma. A személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek több mint tíz százaléka is a kerékpárosokhoz kapcsolódik, akik nagyjából hasonló arányban elszenvedői, mint okozói a közlekedési baleseteknek. Utóbbiak számára különösen jó tudni arról, hogy a lakásbiztosításhoz kapcsolódó általános felelősségbiztosítás a balesetet okozó biciklisnek is segítségére lehet, hiszen ez a fedezet kiterjedhet a kerékpárral történő károkozásra is. Ilyen biztosítás hiányában a károsult közvetlenül a kerékpárostól követelheti a kár megfizetését.
A legjobb a speciális biztosítás a kerékpárokra
A lakásbiztosítás mindezek mellett fedezetet nyújthat a kerékpár ellopása esetén is, igaz csak a megfelelő nyílászárókkal és zárral felszerelt, zárt helyiségből történő lopás esetén térít. A speciális kerékpár-biztosítások viszont baleset- és felelősségbiztosítások mellett vagyonbiztosítási fedezetet is tartalmazhatnak, így akár az utcáról ellopott biciklik, valamint elemi és törés, rongálás esetén is megtérítik a kárt. Egy megfelelően megválasztott felelősségbiztosítással akkor is védettek vagyunk, ha kölcsönzött biciklivel okozunk kárt. A járványveszély idején az is fontos lehet, hogy egyes termékeknél minden folyamat digitális (a kötés és a díjfizetés is), miként a teljes kárbejelentés és kárügyintézés is digitálisan végezhető el.A kétkerekűek és más elektromos eszközök gyorsan bővülő piacának jele, hogy egyes társaságok már tervezik a kerékpár-biztosítások kiterjesztését az elektromos rollerekre is. Az új típusú eszközök hatósági besorolása egyelőre folyamatban van, ennek eredménye teljesen tiszta helyzetet teremthet a biztosítási kérdésekben.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: robogó, MABISZ, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, biztosítás, kgfb, kártalanłtás
Kapcsolódó anyagok
- 2023.03.29 - Kötelező a robogókra a biztosítás, 350 ezren mégsem kötnek
- 2022.04.11 - Félmillió robogónak nincs biztosítása, pedig kellene
- 2021.02.09 - Most megtudhatja, mennyivel fizet többet a kötelezőre
- 2020.11.23 - Ideje megnézni a kötelező díját
- 2020.09.18 - Nem lesz drágább a kötelező, még idén eltűnhet a károkozói pótdíj
- 2020.09.15 - Tényleg sérti a jogállamiság elvét a kgfb-rendelet
- 2020.07.25 - Elveszik a zöldkártyából a zöldet
- 2020.06.16 - Egyre öregebb autókat hozunk be az országba
- 2020.04.27 - Kevesebb az autós kár, de nem csökken a biztosítási díj
- 2020.03.03 - Nagyon nagyot nőtt a biztosítók bevétele
- 2020.02.03 - Brexit: zöldkártyával autózzunk az Egyesült Királyságba!
- 2020.01.15 - Nem lát gondot a kgfb-nél a MABISZ
- 2019.12.15 - Kiverte a biztosítékot a kgfb mostani rendszere
- 2019.11.22 - E-kárbejelentő: több mint 5 ezer kárt jelentettek be
- 2019.04.16 - Félmillió robogó fut kötelező nélkül
- 2019.03.25 - Megérkezett a kék-sárga baleseti kárbejelentő webes verziója
- 2019.01.15 - Villámgyors lett a kötelező kárrendezése
- 2019.01.08 - Elindult a kék-sárga baleseti bejelentő applikációja
További kapcsolódó anyagok