Aki repül, az a legtájékozottabb
2020. január 14.
Az uniós utasok kevesebb mint fele tudja csak, hogy az EU szabályozza az utasokat megillető jogokat. Ezeket a jogokat azonban ismertebbé, illetve érthetőbbé és érvényesíthetővé kell tenni. Az Európai Bizottság ezért a légi és vasúti közlekedést igénybe vevő utasok jogainak korszerűsítését javasolta.
Az Európai Unió a világ egyetlen olyan térsége, ahol az utazó polgárok teljes körű jogvédelmet élveznek. Az utasjogokat uniós szinten határozzák meg, de a nemzeti hatóságoknak kell felügyelniük, hogy a közlekedési szolgáltatók valóban biztosítják-e őket. A tagállamok közötti különbségek miatt azonban az utasok nehezen alkotnak világos képet arról, hogy mit tehetnek és kihez fordulhatnak sérelem esetén.
- Ezeket a jogokat ismertebbé, illetve könnyebben érthetővé és érvényesíthetővé kell tenni – nyilatkozta Adina Vălean, a közlekedéspolitikáért felelős biztos. A szabályoknak nagyobb jogbiztonságot kell nyújtaniuk az utasoknak és az ágazatnak. A Bizottság ezért javasolta a légi és vasúti közlekedést igénybe vevő utasok jogainak korszerűsítését – derül ki az Európai Bizottság sajtóközleményéből. - Jelenleg arra várunk, hogy a Tanács és az Európai Parlament között megállapodás szülessen annak érdekében, hogy az EU-ban utazók hatékony védelemben részesüljenek – tette hozzá az uniós biztos.
A megkérdezett uniós polgárok mindössze 32 százaléka tudta, hogy az EU-ban jogszabályok rendelkeznek az utasjogokról - derül ki az Eurobarométer felméréséből, amit az Európai Bizottság tegnap tett közzé. Azok, akik legalább egy utazási módot igénybe vettek, nagyobb valószínűséggel ismerik a jogaikat (43 százalék), de az ő arányuk sem éri el az 50 százalékot.
A légi utasok tesznek a legnagyobb valószínűséggel panaszt, ha okuk van rá: nekik 37 százalékuk, a távolsági busszal közlekedők 26 százaléka, a vasúttal közlekedők 24 százaléka, a hajóval vagy komppal közlekedők 18 százaléka, összességében az utazók 26 százaléka élt ezzel a lehetőséggel. Azok, akiknek lett volna rá okuk, mégsem tettek hivatalos panaszt (72 százalék), a leggyakrabban arra hivatkoztak, hogy nem látták értelmét (45 százalék), vagy az összeget tekintették túl alacsonynak (25 százalék).
Az elmúlt 12 hónapban a légi közlekedésben probléma esetén az utazók 53 százalékának nyújtott segítséget valamilyen formában a légitársaság (például étel és ital, alternatív járat, megtérítés, pénzügyi kompenzáció, szállás), akár nyújtottak be panaszt, akár nem. A vasúti utasok csupán 43 százalékának, a hajóval vagy komppal közlekedők 38 százalékának ajánlottak fel segítséget fennakadás esetén.
A közlekedési vállalatnak panaszt tevők 55 százaléka volt elégedett a panaszkezelés módjával, csupán 37 százalékuk volt azonban elégedett a panasztételi eljárásról a közlekedési vállalattól kapott tájékoztatás módjával.
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: utas, utazás, unió, utasjogok
Készül az újabb jogszabály az utazók jogairól
Fotó: Leéb Ádám
Az Európai Unió a világ egyetlen olyan térsége, ahol az utazó polgárok teljes körű jogvédelmet élveznek. Az utasjogokat uniós szinten határozzák meg, de a nemzeti hatóságoknak kell felügyelniük, hogy a közlekedési szolgáltatók valóban biztosítják-e őket. A tagállamok közötti különbségek miatt azonban az utasok nehezen alkotnak világos képet arról, hogy mit tehetnek és kihez fordulhatnak sérelem esetén.
- Ezeket a jogokat ismertebbé, illetve könnyebben érthetővé és érvényesíthetővé kell tenni – nyilatkozta Adina Vălean, a közlekedéspolitikáért felelős biztos. A szabályoknak nagyobb jogbiztonságot kell nyújtaniuk az utasoknak és az ágazatnak. A Bizottság ezért javasolta a légi és vasúti közlekedést igénybe vevő utasok jogainak korszerűsítését – derül ki az Európai Bizottság sajtóközleményéből. - Jelenleg arra várunk, hogy a Tanács és az Európai Parlament között megállapodás szülessen annak érdekében, hogy az EU-ban utazók hatékony védelemben részesüljenek – tette hozzá az uniós biztos.
Az uniós polgárok fele sem lát tisztán
A megkérdezett uniós polgárok mindössze 32 százaléka tudta, hogy az EU-ban jogszabályok rendelkeznek az utasjogokról - derül ki az Eurobarométer felméréséből, amit az Európai Bizottság tegnap tett közzé. Azok, akik legalább egy utazási módot igénybe vettek, nagyobb valószínűséggel ismerik a jogaikat (43 százalék), de az ő arányuk sem éri el az 50 százalékot.
Az uniós utasjogokról az Európa Önökért honlapon érhetők el információk. A cikkben részletezett felmérésre 2019. február 19. és március 4. között került sor, a kérdésekre 27 973 uniós polgár válaszolt.
Csupán 14 százalékuk van azonban kifejezetten tisztában a légi közlekedéssel, 8 százalék a vasúttal, 5 százalék a távolsági busszal és 3 százalék a hajóval vagy komppal utazással járó jogokkal. Ez nem meglepő, hiszen többnyire nem kapnak megfelelő információt: még leginkább a légi utasok érezték úgy, hogy a közlekedési vállalatok az utazás előtt jól tájékoztatták őket a jogaikról, de nekik is csak 40 százalékuk; a hajóval vagy komppal utazóknak csak a 29 százaléka, a vasúti utasok és a távolsági busszal utazóknak pedig mindössze 26-26 százaléka. Még kevesebben gondolták elegendőnek az utazás alatt vagy után kapott információkat. A légi utasok tesznek a legnagyobb valószínűséggel panaszt, ha okuk van rá: nekik 37 százalékuk, a távolsági busszal közlekedők 26 százaléka, a vasúttal közlekedők 24 százaléka, a hajóval vagy komppal közlekedők 18 százaléka, összességében az utazók 26 százaléka élt ezzel a lehetőséggel. Azok, akiknek lett volna rá okuk, mégsem tettek hivatalos panaszt (72 százalék), a leggyakrabban arra hivatkoztak, hogy nem látták értelmét (45 százalék), vagy az összeget tekintették túl alacsonynak (25 százalék).
Eltérő segítséget kaptak a fennakadást tapasztalók
Az elmúlt 12 hónapban a légi közlekedésben probléma esetén az utazók 53 százalékának nyújtott segítséget valamilyen formában a légitársaság (például étel és ital, alternatív járat, megtérítés, pénzügyi kompenzáció, szállás), akár nyújtottak be panaszt, akár nem. A vasúti utasok csupán 43 százalékának, a hajóval vagy komppal közlekedők 38 százalékának ajánlottak fel segítséget fennakadás esetén.
A közlekedési vállalatnak panaszt tevők 55 százaléka volt elégedett a panaszkezelés módjával, csupán 37 százalékuk volt azonban elégedett a panasztételi eljárásról a közlekedési vállalattól kapott tájékoztatás módjával.
A fogyatékossággal élő vagy csökkent mozgásképességű személyek számára segítséget kérők jelentős többsége (81 százaléka) nyilatkozott úgy, hogy elégedett volt a közlekedési vállalat válaszával. Kevesebb megkérdezett (60 százalék) adott hangot elégedettségének azok közül, akik több közlekedési módot is igénybe vettek.
Nézze meg karikatúránkat is!
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: utas, utazás, unió, utasjogok