Kevesebb az autós kár, de nem csökken a biztosítási díj

2020. április 27. Csökkent a gépjárműforgalom a kijárási korlátozások hatására, és ennek köszönhetően kevesebb lett a baleset is. A biztosítások díjának csökkenésében azonban kár reménykedni – mutat rá a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).

A március közepén bevezetett kijárási korlátozások hatására Magyarországon is jelentősen csökkent a gépjárműforgalom: a fővárosban például egyes időszakokban kevesebb mint harmadára esett az utakon tartózkodó autók mennyisége. Mindez csökkenti a balesetek számát, ezen keresztül a biztosítók által fizetendő kártérítések mértékét is.

Ugyanakkor a korlátozások várhatóan 1-2 hónapon belül feloldásra kerülnek, a gépjárműforgalom pedig egy ilyen döntés hatására bizonyára gyorsan visszaáll a korábbi szintre. A gépjármű-biztosítások díját éves időszakra állapítják meg a biztosítók, egy néhány hónapos időszakra megítélt komolyabb díjkedvezmény sem okoz bennük jelentős, néhány százaléknál nagyobb eltérést – magyarázza Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ elnökségi tagja.

Bár a káresetek száma visszaesett, az egy kárra eső helyreállítási költségek az év eleje óta meredeken növekedtek. A néhány hónappal korábban jellemzően 330 forint körül ingadozó euróárfolyam ma a 360-as szint környékén mozog, ami alaposan megdrágította a szállítási bizonytalanságok miatt amúgy is emelkedő árú importalkatrészeket. Emellett a legtöbb szakszervíz januárban kétszámjegyű óradíjemelést hajtott végre, ami szintén jelentősen hozzájárul a javítási költségek megugrásához.

Emiatt nem meglepő, hogy miután a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) éves átlagdíja az első negyedévben 60 ezer forint körül alakult, az áprilisban megkötött szerződéseké sem esett vissza, sőt, néhány százalékkal tovább emelkedtek a díjak.

A koronavírus miatt időszakosan javuló kárhányad ugyanakkor ahhoz elegendő tartalékot biztosíthat a biztosítók számára, hogy az elmúlt évben lezajlott 15-20 százalékos díjemelkedéssel szemben idén alacsonyabb mértékű, 10 százalék körüli legyen a kgfb-díjak növekedése – teszi hozzá a FBAMSZ szakértője. Hozzátette: ezzel a magyar kgfb-díjak szintje továbbra is a legkedvezőbbek között marad európai uniós összehasonlításban.

Bár a sajtóban számos hivatkozás található olyan külföldi példákra, hogy egyes biztosítók a kijárási korlátozások idején díjkedvezményt nyújtanak az autójukat nem használó ügyfeleknek, Magyarországon ilyen akciókra kevésbé számíthatunk. Egyrészt a gépjármű-biztosítások elenyésző részénél követhető nyomon a jármű tényleges használata, másrészt a kgfb szigorú törvényi szabályozása eleve nem tesz lehetővé időszakos díjvisszatérítéseket. Ilyen lépésről tehát legfeljebb a cascodíjak esetében dönthet marketingcélból egy-két biztosító- Ám az ilyen akciók eleve csupán az autósok töredékét érinthetik, mivel jelenleg öt autóból mindössze egyre van élő casco-szerződés.

Szerző: L.J.
Címkék:  , , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok