Ne hagyd magad eltántorítani!

Kifárasztásra játszhatnak a biztosítók

Fotó: Leéb Ádám
2013. január 15. Különböző beépített akadályokkal nagyon sokakat vissza lehet tartani attól, hogy érdeküket érvényesítsék. Erre a biztosítók statisztikailag is alapoznak. Végigvettünk néhány esetet a lakásbiztosítások éves díjváltoztatásával kapcsolatban.

A biztosítók tapasztalatai szerint a hozzájuk forduló ügyfeleket néhány fogással sikeresen le lehet rázni. Mint az egyik vezető bizalmasan elmondta: már egyetlen plusz kéréssel a el lehet tántorítani folyamodók felét. A további ügyintézés során jól elhelyezett akadályokkal (például még egy igazolás vagy bármilyen beszerzendő dokumentum) a végére az eredeti kérelmek tíz százaléka marad „talpon”. Ezt a mechanizmust több esetben magunk is tapasztaltuk. Többször leírtuk, hogy a lakásbiztosításoknál is érdemes (a kgfb-hez hasonlóan) áttekinteni az ajánlatokat, összehasonlítani az árakat, és szükség esetén évfordulóra váltani. (A tájékozódáshoz ajánljuk független lakásbiztosítási kalkulátorunkat.) Néhány esetben végigkövettük ennek a folyamatát. Érdekes tapasztalatokat szerezve.

Nem egyszer érzékelhetőek a károknál is a beépített akadályok. A biztosító kedvelt fogása, hogy vitatja, valóban volt-e vihar ott, ahol viharkárt jelentettek. Találkoztunk esettel, amikor azért nem akartak fizetni, mert a károsodott cserepeket nem őrizte meg az ügyfél. Akadt, amikor a 30 évvel korábbi kivitelezőtől vártak volna nyilatkozatot. Másik ügyben valaki elesett az utcán és combnyaktörést szenvedett. A benyújtott orvosi papírok a biztosító szerint nem igazolták, hogy valóban baleset történt. Egy temetési hozzájárulás kifizetéséhez pedig boncolási jegyzőkönyvet kértek – egy hónappal a temetés után.
A lakásbiztosítás évfordulójakor a biztosítók értesítőt küldenek az új díjakról. Egy ilyen esetben az irat részletesen taglalta, hogy a díj az inflációt követve nem egészen hat százalékkal emelkedik. A szerződő érdeke, hogy a fedezettség ne csökkenjen, így megvalósul az értékkövetés és a többi és a többi... Az elég meggyőző levélben úgy mellesleg leírták még, hogy az ÁSZF (Általános Szerződési Feltételek) ilyen és ilyen pontja alapján a díjat 9,4 százalékkal növelték. A biztosított ezt nem is vette volna észre, ha nem keresgéli, miért is emelkedett annyira meg biztosítási díja. Telefonált, az ügyintéző ellentmondást nem tűrően közölte: az ajánlat úgy jó, ahogy van. Ennél jobb nem is létezik. Ha nem felel meg, akkor személyesen intézkedhet a kedves ügyfél.

A kitartás többnyire meghozza gyümölcsét


Nos, az illető nem hátrált meg, bement az ügyfélszolgálatra. Itt kiderült, hogy bizony jócskán lehetne olcsóbb a biztosítás. A bizalom azonban odalett, így másik társasághoz szerződött át. Ahogy az a lakástulajdonos is, akinek díja néhány év alatt évi 60 ezer forint fölé emelkedett. Nála is az ügyfélszolgálaton derült ki: „ez már egy elavult konstrukció”. Új szerződést végül az itt ajánlott 42 ezer helyett egy másik társaságnál 30 ezer forint alatti összegért tudott kötni.

Egy másik olvasónk az új díjról szóló értesítés kézhezvételét követően email-ben jelezte a biztosítónak, hogy elfogadhatatlannak tartja az emelés mértékét. Egy hétre rá jött egy válasz, amiben hozzájáruló nyilatkozatot kértek ahhoz, hogy emailban válaszolhassanak. A kitartó ügyfél ezt azonnal meg is adta. Néhány nap múlva a biztosító az elektronikus ügyfélszolgálat használatának áldásosságára hívta fel a figyelmet.  (A biztosított éppen azért kezdett bele a levelezésbe, mert ez a csatorna számára használhatatlannak bizonyult.) Telefonja után azonban érkezett egy olyan email is, amiben jelezték: „a díjkalkulációval kapcsolatos kérést továbbították az illetékes kollegáknak”. Egyúttal türelmet kértek.

Az ügyfél ezután megint telefonálgatott, mert attól tartott, hogy kifut a felmondási határidőből. Végül sikerült beszélnie egy ügyintézővel, aki ajánlott is számára másik megoldást, aminél a díj az eredetileg alkalmazottnál 42,5 százalékkal olcsóbb lett. Ráadásul úgy, hogy a fedezet (kár esetén fizetendő összeg) nem csökkent, a szolgáltatás – tehát, hogy milyen esetekben is fizet a biztosító – még javult is. Az egész elintézésére csak másfél hónapra volt szükség.


Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok