A multik kerülhetnek jobb helyzetbe a hazai kisebb cégek kárára
2016. november 21.
A minimálbéresek a kormány terve szerint jövőre havonta több mint 11 ezer, a garantált bérminimumot kapók 21,4 ezer forinttal kaphatnak kézhez többet a jelenleginél. Kérdés persze, hogy a gyakorlatban ez miként alakul majd, az érintettek után ugyanis a cégek terhe is igen jelentősen nő. Ebbe pedig sok vállalkozás belerokkanhat.
Még nincs megállapodás a minimálbér és a bérminimum emelésének mértékéről, de a kormány nagyon elszántnak tűnik. Javaslatuk szerint a minimálbért jövőre 15, a garantált bérminimumot 25 százalékkal emelik, a cégeket terhelő szociális hozzájárulás (szocho) mértéke pedig a jelenlegi 27 százalékról 24 százalékra mérséklődhet. A munkavállalói érdekképviseletek ezzel túlnyerték magukat (kisebb mértékkel is beérték volna), a munkaadók még mindig kevesebbet tartanának elfogadhatónak.
Akár már holnap úgy dőlhet el a kérdés, hogy a kormány egyszerűen kihirdeti, mit határozott (megállapodás híján erre van lehetőség). Egyelőre nem látszik valószínűnek, hogy bármennyit engednének a cégek követelésére. A kabinetben úgy vélik ugyanis, hogy a béremelés forrását biztosítják a társasági adó 9 százalékra csökkentésével.
A helyzet azonban az, hogy ez az adócsökkentés a nagy, félmilliárd forint feletti adóalappal rendelkező cégek számára valóban látványos, hiszen nekik a 19 százalék csökken kilencre. A kisebb cégek azonban észre sem veszik. Az a rengeteg vállalkozás, amelyik nem tud ennyire nyereségesen működni, ráadásul legfeljebb az elvárt nyereség (ez a korrigált árbevétel 2 százaléka) után fizetett eddig 10 százalékot, aligha nyit pezsgőt az egy százalékpontos, néhány ezer vagy tízezer forintra rúgó mérséklés láttán.
Az, hogy a minimálbéresek jövőre havonta több mint 11 ezer, a garantált bérminimumot kapók 21,4 ezer forinttal kaphatnak kézhez többet a jelenleginél, méltán rendkívül népszerű lépés lehet. A gyakorlatban azonban több negatív fejlemény is bekövetkezhet. Éppen a szóban annyira fontosnak tartott magyar kis- és középvállalkozói körben. Gyanítjuk, hogy az összes várható hatást egyelőre senki sem tudja felmérni. A kormány erre alighanem nem is törekszik, hiszen úgy léphet látványosan, hogy még a bevételei is nőnek. Például a garantált bérminimum esetében még a csökkentett kulcsú szocho is magasabb befizetést hozhat majd a jelentős béremelés következtében.
A maga nemében tehát zseniális módon úgy éri el tehát a kormány az egyébként igen csak szükséges béremelést, hogy ennek árát másokkal fizetteti meg. A negatív hatások ugyanis fel sem lépnének akkor, ha a béremelés nagyobb részét a járulékcsökkentés, és az alacsony keresetűeket terhelő adó mérséklése tenné ki. Ez azonban – legalábbis rövid távon – valóban lyukat ütne a költségvetésen.
Ráadásul arra is számíthatnak a kabinetben, hogy a negatív hatások (amelyek egészen biztosan nem maradnak el, inkább csak kiterjedtségük lehet kétséges) miatt a cégekre haragszanak majd a dolgozók. A legsarkosabb következmény, hogy a cég egyszerűen lehúzza a rolót. Munkavállalói így a remélt magasabb bér helyett semmit sem kapnak. Mivel azonban jelenleg folyamatosan munkaerőhiányról szólnak a hírek, ők (legalábbis elméletben) könnyen találhatnak majd munkát.
Nem csak ilyen drasztikus lépésekre van esély. Az alkalmazkodás jegyében a vállalkozások még jobban a feketefoglalkoztatás felé fordulhatnak (de arányosan csökkenthetik a zsebbe dugott bérkiegészítést is), növelhetik a részmunkaidősök arányát, megvághatják a cafeteria, a jutalom, illetve a prémium nagyságát. Játéktér lehet még, hogy ki kap minimálbért, és ki részesül a garantált bérminimumban. A garantált bérminimum alkalmazását ugyanis nem a dolgozó iskolai végzettsége határozza meg, hanem a munkakör által megkívánt szakképzettség. Ezzel pedig eddig is trükköztek a vállalkozások.
Azért egy várható pozitív lehetőségről is érdemes szót ejteni. A Tárki elemzése szerint a multik jobb hatékonysággal dolgoznak, de ebből nem igazán részesülnek munkavállalóik. A járműgyártást vizsgálva hasonló következtetésre jutott a Költségvetési Felelősségi Intézet Budapest is. Ezzel együtt megállapították azt is, hogy a kisebb cégek lehetőségeikhez (rosszabb termelékenységi adataikhoz) képest már most is relatíve bőkezűen fizetik alkalmazottaikat. Magyarul: a pénzt a multik inkább profitként megtartják maguknak. A kikényszerített béremelés viszont elméletileg legalább a legalacsonyabb keresetűeknél orvosolhatja ezt a helyzetet. Eben a körben ráadásul a társasági adó- és a járulék csökkentése elegendő ellentételezést is adhat. Végeredményben viszont ezek a cégek még jobban elszívhatják a munkaerőt a hazai kisebb vállalkozások elől, de közben nőhet a házon belül bérfeszültség. Náluk is, és persze másutt is.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: minimálbér, garantált bérminimum, béremelés, adó, közterhek, bértárgyalás
Kiszámoltuk, ennyit hoz a béremelés
Fotó: Azénpénzem
Még nincs megállapodás a minimálbér és a bérminimum emelésének mértékéről, de a kormány nagyon elszántnak tűnik. Javaslatuk szerint a minimálbért jövőre 15, a garantált bérminimumot 25 százalékkal emelik, a cégeket terhelő szociális hozzájárulás (szocho) mértéke pedig a jelenlegi 27 százalékról 24 százalékra mérséklődhet. A munkavállalói érdekképviseletek ezzel túlnyerték magukat (kisebb mértékkel is beérték volna), a munkaadók még mindig kevesebbet tartanának elfogadhatónak.
Akár már holnap úgy dőlhet el a kérdés, hogy a kormány egyszerűen kihirdeti, mit határozott (megállapodás híján erre van lehetőség). Egyelőre nem látszik valószínűnek, hogy bármennyit engednének a cégek követelésére. A kabinetben úgy vélik ugyanis, hogy a béremelés forrását biztosítják a társasági adó 9 százalékra csökkentésével.
Nagyot nő a cégek kényszerű kiadása
A helyzet azonban az, hogy ez az adócsökkentés a nagy, félmilliárd forint feletti adóalappal rendelkező cégek számára valóban látványos, hiszen nekik a 19 százalék csökken kilencre. A kisebb cégek azonban észre sem veszik. Az a rengeteg vállalkozás, amelyik nem tud ennyire nyereségesen működni, ráadásul legfeljebb az elvárt nyereség (ez a korrigált árbevétel 2 százaléka) után fizetett eddig 10 százalékot, aligha nyit pezsgőt az egy százalékpontos, néhány ezer vagy tízezer forintra rúgó mérséklés láttán.
A bérminimum nem csak az alkalmazásban levőket érinti. Ez az egyéni vállalkozók és a társas vállalkozók minimális járulékalapjának megállapításához is alapul szolgál. Ebben a körben is nő tehát a fizetendő összeg.
Sok vállalkozást hozhat lehetetlen helyzetbe, hogy a minimálbéresek és a garantált bérminimumban részesülők után az ideinél jóval több pénzt kell kifizetniük. Az alábbi táblázatban látható a kormány javaslata alapján készített részletes számításunk.A bér és a közterhek alakulása* | ||||
---|---|---|---|---|
Megnevezés | Jelenleg | 2017-ben | ||
Minimálbér | Bérminimum | Minimálbér | Bérminimum | |
Bruttó bér | 111 000 | 129 000 | 127 650 | 161 250 |
Összes levonás (szja, járulékok) | 37 185 | 43 215 | 42 763 | 54 019 |
Nettó bér | 73 815 | 85 785 | 84 887 | 107 231 |
Munkáltató terhek (szocho, szakképzési) | 31 635 | 36 765 | 31 274** | 39 506** |
A cég kiadása összesen | 142 635 | 165 765 | 158 924 | 200 756 |
* a kormány tervei alapján ** a tervezett 4%-os járulékcsökkentéssel számolva |
Az, hogy a minimálbéresek jövőre havonta több mint 11 ezer, a garantált bérminimumot kapók 21,4 ezer forinttal kaphatnak kézhez többet a jelenleginél, méltán rendkívül népszerű lépés lehet. A gyakorlatban azonban több negatív fejlemény is bekövetkezhet. Éppen a szóban annyira fontosnak tartott magyar kis- és középvállalkozói körben. Gyanítjuk, hogy az összes várható hatást egyelőre senki sem tudja felmérni. A kormány erre alighanem nem is törekszik, hiszen úgy léphet látványosan, hogy még a bevételei is nőnek. Például a garantált bérminimum esetében még a csökkentett kulcsú szocho is magasabb befizetést hozhat majd a jelentős béremelés következtében.
A maga nemében tehát zseniális módon úgy éri el tehát a kormány az egyébként igen csak szükséges béremelést, hogy ennek árát másokkal fizetteti meg. A negatív hatások ugyanis fel sem lépnének akkor, ha a béremelés nagyobb részét a járulékcsökkentés, és az alacsony keresetűeket terhelő adó mérséklése tenné ki. Ez azonban – legalábbis rövid távon – valóban lyukat ütne a költségvetésen.
Így alkalmazkodhatnak majd a munkáltatók
Ráadásul arra is számíthatnak a kabinetben, hogy a negatív hatások (amelyek egészen biztosan nem maradnak el, inkább csak kiterjedtségük lehet kétséges) miatt a cégekre haragszanak majd a dolgozók. A legsarkosabb következmény, hogy a cég egyszerűen lehúzza a rolót. Munkavállalói így a remélt magasabb bér helyett semmit sem kapnak. Mivel azonban jelenleg folyamatosan munkaerőhiányról szólnak a hírek, ők (legalábbis elméletben) könnyen találhatnak majd munkát.
Nem csak ilyen drasztikus lépésekre van esély. Az alkalmazkodás jegyében a vállalkozások még jobban a feketefoglalkoztatás felé fordulhatnak (de arányosan csökkenthetik a zsebbe dugott bérkiegészítést is), növelhetik a részmunkaidősök arányát, megvághatják a cafeteria, a jutalom, illetve a prémium nagyságát. Játéktér lehet még, hogy ki kap minimálbért, és ki részesül a garantált bérminimumban. A garantált bérminimum alkalmazását ugyanis nem a dolgozó iskolai végzettsége határozza meg, hanem a munkakör által megkívánt szakképzettség. Ezzel pedig eddig is trükköztek a vállalkozások.
Azért egy várható pozitív lehetőségről is érdemes szót ejteni. A Tárki elemzése szerint a multik jobb hatékonysággal dolgoznak, de ebből nem igazán részesülnek munkavállalóik. A járműgyártást vizsgálva hasonló következtetésre jutott a Költségvetési Felelősségi Intézet Budapest is. Ezzel együtt megállapították azt is, hogy a kisebb cégek lehetőségeikhez (rosszabb termelékenységi adataikhoz) képest már most is relatíve bőkezűen fizetik alkalmazottaikat. Magyarul: a pénzt a multik inkább profitként megtartják maguknak. A kikényszerített béremelés viszont elméletileg legalább a legalacsonyabb keresetűeknél orvosolhatja ezt a helyzetet. Eben a körben ráadásul a társasági adó- és a járulék csökkentése elegendő ellentételezést is adhat. Végeredményben viszont ezek a cégek még jobban elszívhatják a munkaerőt a hazai kisebb vállalkozások elől, de közben nőhet a házon belül bérfeszültség. Náluk is, és persze másutt is.
Nézze meg a cikkhez készült karikatúránkat is!
Ha ezt érdekesnek találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: minimálbér, garantált bérminimum, béremelés, adó, közterhek, bértárgyalás
Kapcsolódó anyagok
- 2018.07.30 - Kiknek nőtt itt igazán nagyot a bére?
- 2017.04.24 - Még kizsigereltebb a magyar munkás?
- 2016.12.19 - Sarki kisbolt? Lehet, hogy hiába keresed majd
- 2016.11.23 - Nézze meg, mit hoz a béremelés!
- 2016.11.07 - Megkoplaltuk ezt a felminősítést
- 2016.10.17 - Szegénység: így küzd ellene a magyar kormány
- 2016.09.22 - Egyre kisebb a magyar középosztály
- 2016.08.15 - Egyenlő munkáért egyenlő bért!
- 2016.08.08 - Tényleg annyira elhúzott a bérekben az Aldi?
- 2016.08.01 - Elkerülhetetlenné válhat az alapjövedelem bevezetése
- 2016.07.05 - A kormány nagy béremelési mutatványa
- 2015.07.22 - Ahogy a csökkenő kereset nőhet
További kapcsolódó anyagok