Megérkezett a My Allianz Token mobilalkalmazás

Magyarországon először mesterséges intelligencia segíti az ügyfél-azonosítást

Nagyné Agárdi Györgyi, az Allianz informatikai vezetője
Fotó: Allianz
2021. július 2. Hazánkban elsőként rukkolt elő az Allianz Biztosító olyan mobilalkalmazással, amely mesterséges intelligencia segítségével végzi el a szigorú jogszabályi előírások szerinti ügyfél-átvilágítást. Így az életbiztosítási szerződés megkötéséhez és a későbbi ügyintézéshez nem szükséges már személyes találkozó, a My Allianz Tokennel mindent otthonról könnyen és kényelmesen, digitálisan is elvégezhetnek az ügyfelek. A részletekről Nagyné Agárdi Györgyit, az Allianz Hungária Zrt. informatikai vezetőjét kérdeztük.

Azénpénzem: Az Allianznál számos digitális fejlesztés történt az elmúlt időszakban. Megújultak a lakás- és gépjármű-biztosítási értékesítési oldalak, és a kárbejelentésekre is többféle alkalmazást fejlesztettek. Ezek mind egyszerűbbé, gyorsabbá és kényelmesebbé teszik az ügyintézést az ügyfelek számára. A legfrissebb technológiai újítás a nemrégiben bevezetett My Allianz Token alkalmazás. Mire használható ez a mobilapplikáció?

Nagyné Agárdi Györgyi: Fontos tudni, hogy az életbiztosítási szerződésekhez nagyon szigorú jogszabályi feltételeknek kell megfelelni, szigorú ügyfél-átvilágítást kell végezni. A szerződő személyt nemcsak azonosítani kell, de át kell esnie a pénzmosás és terrorizmus finanszírozása elleni törvénynek megfelelő ügyfél-átvilágításon. Az azonosítás során a GDPR-előírásoknak és a FACTA törvénynek is (ez utóbbi azt vizsgálja, hogy adózás szempontjából nem amerikai illetőségű-e az ügyfél) megfelelően kell nyilatkoznia. Korábban személyes ügyintézés során lefénymásolták az ügyfelek igazolványát, számos dokumentumon kellett nyilatkozni, azokat aláírni. Ha bármi változás történt, ezt a folyamatot ismét végig kellett vinni. Bár a digitalizációval sok előrelépés történt, az értékesítés során már képernyős aláírással is lehetett szerződni, a papírmunkát továbbra is el kellett végezni. Az ügyfélnek ki kellett nyomtatnia a dokumentumokat, tanúk aláírására is szükség volt, és úgy küldhette be a biztosítónak. Törvényi akadálya volt az előrelépésnek, ami 2019 végén változott meg, és tette lehetővé a teljes digitalizációt.

A:Mi gyorsította fel a fejlesztést?

N.A.Gy.: Tavaly tavasszal a koronavírus-járvány miatt az ügyfelek már kerülték a személyes találkozást. Nem engedték be az üzletkötőket az otthonukba, egyre többen kezdték el használni a digitális megoldásokat, és a biztosítóknak is meg kellett oldaniuk az ebből adódó problémákat. Mi olyan megoldást kerestünk, amely a teljes digitális azonosítást lehetővé teszi. A videós megoldás élőmunkaigénye nagy, csak munkaidőben használható, és problémát jelent, hogy sokaknak vannak fenntartásai vele kapcsolatban.

A: Miben más a My Allianz Token alkalmazás?

N.A.Gy.: Az alkalmazás segítségével az ügyfél teljesen egyedül, bárhonnan bármikor el tudja végezni az azonosítást, majd a szerződés digitális aláírását és más, az életbiztosítási szerződéssel kapcsolatos ügyintézést. Az applikáció maga egy keretrendszer, amit az ügyfél letölt az Android vagy IOS típusú okostelefonjára vagy tabletjére. Ehhez kap egy egyedi azonosítót, amit az eszközéhez kapcsolnak. Ha eszközt vált, ismét telepíteni kell az alkalmazást, és új egyedi azonosítót kap. A menürendszerbe belépve 4 lehetőség közül választhat; ügyfél-átvilágítás, aláírás, dokumentumok és ügyfélportál. A tervek szerint a későbbiekben ez a keretrendszer fogja támogatni az ügyfélportálba történő belépéshez szükséges kétfaktoros azonosítást is.

A: Hogyan végezhető el az ügyfél-azonosítás és -átvilágítás?

N.A.Gy.: Az ügyfél-átvilágítás indításához az ikonra kell nyomni, amely egy felhős alkalmazást ér el. Itt adhatja meg az ügyfél azokat a nyilatkozatokat, amelyeket korábban papíralapon kellett, és itt fotózhatja le azokat a dokumentumokat, amelyek szükségesek. Szükség van arcképfotó készítésére is. Videós alkalmazás esetében az ügyintéző beszélget a leendő ügyféllel, itt viszont azt kellett elérni, hogy egy fotó valós idejű legyen.

A: Ezt hogy lehetett megoldani?

N.A.Gy.: Itt lép be a mesterséges intelligencia. A fénykép készítésekor ugyanis fel kell emelnie az ügyfélnek a tenyerét az arca mellé, és az utasításnak megfelelő számú ujjat kell mutatni. A mesterséges intelligencia felismeri, hogy az arc mellett egy kéz van, azon ujjak, amelyeket meg is számol. Ezzel ellenőrzi a rendszer, hogy valós időben készíti valaki a szelfit. (Öt lehetőség van, ha nem sikerül, kilép az alkalmazásból, és újra kell kezdeni az azonosítást.) Ezután az alkalmazással beküldheti a fényképet és az adatokat, az azonosítás elkészült. A teljes folyamat digitalizált, nem kell hozzá ügyintéző, és az ügyfél teljes kényelemben, az otthonában, bármilyen időpontban végigcsinálhatja.

A: Mi a szerződéskötés következő lépése?

N.A.Gy.: Az adatok, az igazolványkép és a szelfi egy időpecséttel ellátott pdf file-ba kerülnek, amit az ügyintéző egy későbbi időpontban ellenőriz. Összehasonlítja a dokumentumok fényképét a szelfivel, hogy ugyanarról a személyről van-e szó. Ezután kapja meg az ügyfél digitális formában a nyilatkozatokat és a szerződést, amit az applikációban kapott kódokkal írhat alá digitálisan.

A: Létezik hasonló megoldás a biztosítói piacon?
 
N.A.Gy.: Mi vagyunk az elsők. Ilyen technológiát még nem készítettek Magyarországon, éppen ebből adódtak a kezdeti nehézségek is. Többfajta ikont próbáltunk ki, hogy megtaláljuk azokat, amelyek az átlagos felhasználó eligazodását megfelelően segítik. Mára sikerült egy olyan látványos, könnyen kezelhető alkalmazást létrehozni, amelynek segítségével az átlagos ügyfél is egymaga 10-15 perc alatt végig tudja vinni az azonosítás folyamatát.

A: A különböző korosztályok között jelentős különbség van a digitális megoldások használatában. Mennyiben jelentkezik ez a My Allianz Token esetében?

N.A.Gy.: A fejlesztésnél nagy hangsúlyt helyeztünk az ügyfélélményre. Természetesen a fiatalabb korosztály gyorsabban, akár néhány perc alatt is végigviszi az ügyfél-azonosítást, és a szelfi készítésében is sokkal rutinosabbak, mint a náluk idősebbek. Azt is mondhatjuk, a „szelfiőrültek” előnyben vannak.

A: Milyen egyéb szolgáltatási területen alkalmazható ez a megoldás? Vannak esetleg már újabb fejlesztési tervek is kilátásban?


N.A.Gy.: Az életbiztosítási szerződések nagy része többszereplős, ezzel a megoldással minden szereplő azonosítani tudja magát, és mindenki digitálisan alá tudja írnia szerződést. A terveink szerint minden folyamatnál használni tudjuk majd, ahol erre a szigorú ügyfél-átvilágításra szükség van.

A cikk megjelenését az Allianz támogatta

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok