Idén már 30 százalékot esett az árfolyam
2024. április 10.
Csalódást keltő negyedéves eredményekről számolt be a Tesla, és egy fontos új termékkel kapcsolatban is kétségek merültek fel. Egyre nő azok száma, akik szerint az árfolyam így teljesen vállalhatatlanná válik. Miben reménykedhetnek még a cég részvényeibe fektetők?
Az elektromos autók piacán nem sok babér termett mostanában a nagy autógyárak számára, és lehetett tudni előre, hogy az előző negyedévben nem növekedett a piac. Az azonban minden elemzőt meglepett, hogy a Tesla milyen pocsékul teljesített: az első negyedévben alig 386 ezer autót értékesítettek, szemben az elemzők által várt 457 ezer járművel. A termelés és az értékesítési adatok elmaradnak az elmúlt évitől, hiszen 2023-ban 8,5 százalékkal több kocsit adott el a cég, mint idén. A Teslát több tényező is hátráltatta, a húszi lázadók által lezárt tengeri folyósótól kezdve a kínai gazdaság elhúzódó nehézségein át a különböző Tesla gyárak időszakos leállításáig.
A legnagyobb problémát azonban nyilvánvalóan az elektromos autók piacának általános visszaesése jelentette, amire a cég úgy válaszolt, hogy előre menekült és kőkemény árháborút indított a versenytársai ellen. Ez annyiban talán sikeres volt, hogy meghátrálásra kényszerítette a hagyományos autógyárak egy részét, ugyanakkor mély sebeket ejtett a Tesla nyereségességén, és csak lassítani tudta az eladások csökkenését, de teljesen megállítani nem tudta azt. Többen azt jelzik, hogy a vezérigazgató Elon Musk megosztó személyisége, az egyesek szerint szélsőséges nézetei visszafogják a vásárlók egy részét, főleg az USA-ban, ahol az elnökválasztási kampány miatt egyébként is érzékenyebbek a vásárlók a politikai üzenetekre.
A megkérdezett elemzők szerint a Model 2 projekt esetleges félbeszakítása mögött az lehet, hogy a cég felmérte, hogy nem tudja felvenni a harcot ebben a szegmensben az olcsó kínai gyárakkal. A távol-keleti ország vállalatai, mint például a hazánkban is ismert BYD vagy a most piacra lépő óriás Xiaomi és hasonló társaik az elmúlt években nagy befektetéseket tettek és felfuttatták a termelésüket, ezzel jelentős árelőnyhöz jutottak. Míg a Tesla el volt foglalva az elmúlt 2-3 évben Musk kedvenc projektjével, a Cybertruck névre hallgató futurisztikusan kinéző terepjáró kifejlesztésével, a kínaiak közben olcsóbb akkumulátor technológiákat kísérleteztek ki, termelőüzemeket hoztak létre, és úgy tűnik, hogy méretgazdaságosság szempontból legyőzhetetlen akadályokat teremtettek az amerikaiak számára.
A részvény nagyon drága
A tömegtermék elmaradása azért is probléma a cég számára, mert sok elemző erre az olcsó autóra építve fogadta el azt, hogy a Tesla a következő években a mostaninál sokkal több profitot fog tudni termelni. Volt olyan előrejelzés is a múltban, miszerint a világ legnagyobb autógyáránál, a Toyotánál is kétszer több kocsit fognak az amerikaiak eladni, a 2030-ra várt 20 milliós nagyságrendet pedig természetesen lehetetlen egy csak luxustermékekből álló kínálattal elérni.

A részvény az idei évben nem teljesített jól, közel 30 százalékot veszített értékből. A nagyobb baj az, hogy még ezen a szinten is rettenetesen túlárazottnak tűnik, ha a többi autógyártóval hasonlítjuk össze. A jövő évre várt nyereséget és a részvényárfolyamot összehasonlító PE mutató a Tesla esetében még mindig 60 körüli, míg a Toyotánál ez csak 10, magyarán az elektromos autót gyártó vállalat egy részvényre jutó értéke hatszor drágább, mint a világ legsikeresebb hagyományos autógyáráé. A különbség onnan jön, hogy a befektetők valamiért elhiszik, hogy a Tesla a jövőben jelentősen képes lesz növelni értékesítéseit és plusz profitra fog tudni szert tenni. A tömegtermék hiányában egyes rosszakarói már a cég felbomlását is jósolják: Per Lekander befektetési alapkezelő szerint a Model 2 nélkül a Teslát is csak 10-es szorzóval szabadna értékelni, és így részvényei nem érhetnek többet, mint 14 dollár (szemben a mai 175 dollárral).
Musk nem sokkal a rossz hír tagadása után újabb rövid bejelentést tett a Twitteren, ahol közölte, hogy a cég robotaxijának bemutatója idén augusztus 8-én lesz. A hírre az árfolyam is pozitívan reagált, 5 százalékkal is erősödött közvetlenül a bejelentés után. A leglelkesebb elemzők és befektetők szerint az önvezető autók akár 100 milliárdos extra profitot is jelenthetnek a cég számára, egyesek akár az autózási szokások radikális változását is elképzelhetőnek tartják, ahol előfizetéses formában fizetnének a Teslának a fogyasztók.
Mindez még csak a jövő zenéje. A független elemzők közben inkább arról beszélnek most, hogy lehetséges, hogy a valóságos önvezetés csupán csalóka ábránd, amit nagyon sokáig tart majd valóban elérni. A technológia talán javul, de még nincsen teljesen készen rá, és ami még fontosabb: az engedélyezési folyamatok hosszú évekig, vagy akár évtizedekig is elhúzódhatnak. Ki kell dolgozni azokat a jogi megoldásokat, amik érvényesek lesznek, ha egy önvezető autó érintett lesz egy balesetben, erre ma jelenleg semmilyen igazi általánosan elfogadott irányelv sincsen, és egy ilyen megalkotása hosszú évek egyeztetését követelheti meg. Nagyon kockázatos tehát mindent erre alapozni - hamarosan meglátjuk, hogy Musk legújabb döntése sikerre vagy bukásra ítéli a vállalatát.
Szerző: Szepesi László
Címkék: befektetés, tőzsde, árfolyam, Elon Musk, Tesla, autógyár, elektromos, részvény, Robotaxi
Már csak a Robotaxi mentheti meg a Teslát?
Fotó: Pixabay
Az elektromos autók piacán nem sok babér termett mostanában a nagy autógyárak számára, és lehetett tudni előre, hogy az előző negyedévben nem növekedett a piac. Az azonban minden elemzőt meglepett, hogy a Tesla milyen pocsékul teljesített: az első negyedévben alig 386 ezer autót értékesítettek, szemben az elemzők által várt 457 ezer járművel. A termelés és az értékesítési adatok elmaradnak az elmúlt évitől, hiszen 2023-ban 8,5 százalékkal több kocsit adott el a cég, mint idén. A Teslát több tényező is hátráltatta, a húszi lázadók által lezárt tengeri folyósótól kezdve a kínai gazdaság elhúzódó nehézségein át a különböző Tesla gyárak időszakos leállításáig.
A legnagyobb problémát azonban nyilvánvalóan az elektromos autók piacának általános visszaesése jelentette, amire a cég úgy válaszolt, hogy előre menekült és kőkemény árháborút indított a versenytársai ellen. Ez annyiban talán sikeres volt, hogy meghátrálásra kényszerítette a hagyományos autógyárak egy részét, ugyanakkor mély sebeket ejtett a Tesla nyereségességén, és csak lassítani tudta az eladások csökkenését, de teljesen megállítani nem tudta azt. Többen azt jelzik, hogy a vezérigazgató Elon Musk megosztó személyisége, az egyesek szerint szélsőséges nézetei visszafogják a vásárlók egy részét, főleg az USA-ban, ahol az elnökválasztási kampány miatt egyébként is érzékenyebbek a vásárlók a politikai üzenetekre.
Elkaszálták az olcsó kocsit
A céget múlt pénteken egy még komolyabb rossz hír is érintette, ugyanis a Reuters belső forrásokra hivatkozva azt jelentette, hogy a Tesla eláll korábbi terveitől és nem fogja tovább fejleszteni az olcsó elektromos autóját. A külső megfigyelők által korábban csak „Model 2”-nek nevezett jármű Musk egy korábbi kulcsígérete volt, hiszen 25 ezer dolláros árával ez már egy igazi tömegtermék lett volna, ami elhozhatta volna az elektromos autózást minden átlag amerikai számára. A vezérigazgató nem sokkal a jelentés megjelenése után gyorsan tagadta a híresztelést, mondván, hogy a Reuters szokásos módon hazudik, de konkrétumokat és ennél pontosabb cáfolatot azóta sem közölt a cég.A megkérdezett elemzők szerint a Model 2 projekt esetleges félbeszakítása mögött az lehet, hogy a cég felmérte, hogy nem tudja felvenni a harcot ebben a szegmensben az olcsó kínai gyárakkal. A távol-keleti ország vállalatai, mint például a hazánkban is ismert BYD vagy a most piacra lépő óriás Xiaomi és hasonló társaik az elmúlt években nagy befektetéseket tettek és felfuttatták a termelésüket, ezzel jelentős árelőnyhöz jutottak. Míg a Tesla el volt foglalva az elmúlt 2-3 évben Musk kedvenc projektjével, a Cybertruck névre hallgató futurisztikusan kinéző terepjáró kifejlesztésével, a kínaiak közben olcsóbb akkumulátor technológiákat kísérleteztek ki, termelőüzemeket hoztak létre, és úgy tűnik, hogy méretgazdaságosság szempontból legyőzhetetlen akadályokat teremtettek az amerikaiak számára.
A részvény nagyon drága
A tömegtermék elmaradása azért is probléma a cég számára, mert sok elemző erre az olcsó autóra építve fogadta el azt, hogy a Tesla a következő években a mostaninál sokkal több profitot fog tudni termelni. Volt olyan előrejelzés is a múltban, miszerint a világ legnagyobb autógyáránál, a Toyotánál is kétszer több kocsit fognak az amerikaiak eladni, a 2030-ra várt 20 milliós nagyságrendet pedig természetesen lehetetlen egy csak luxustermékekből álló kínálattal elérni.
A Tesla részvény árfolyama az elmúlt 12 hónapban
A részvény az idei évben nem teljesített jól, közel 30 százalékot veszített értékből. A nagyobb baj az, hogy még ezen a szinten is rettenetesen túlárazottnak tűnik, ha a többi autógyártóval hasonlítjuk össze. A jövő évre várt nyereséget és a részvényárfolyamot összehasonlító PE mutató a Tesla esetében még mindig 60 körüli, míg a Toyotánál ez csak 10, magyarán az elektromos autót gyártó vállalat egy részvényre jutó értéke hatszor drágább, mint a világ legsikeresebb hagyományos autógyáráé. A különbség onnan jön, hogy a befektetők valamiért elhiszik, hogy a Tesla a jövőben jelentősen képes lesz növelni értékesítéseit és plusz profitra fog tudni szert tenni. A tömegtermék hiányában egyes rosszakarói már a cég felbomlását is jósolják: Per Lekander befektetési alapkezelő szerint a Model 2 nélkül a Teslát is csak 10-es szorzóval szabadna értékelni, és így részvényei nem érhetnek többet, mint 14 dollár (szemben a mai 175 dollárral).
Robotaxi a megmentő
Egy út van még a cég előtt, ami óriás profittal és végtelennek tűnő növekedési lehetőséggel kecsegtet, ez pedig a teljesen önvezető autók piaca. A Robotaxi-nak is nevezett termék ugyanarra az olcsóbb platformra épülne, mint amire a Model 2 épült volna, de itt az lenne a lényeg, hogy a járműben nem lenne kormány vagy gázpedál, teljesen önállóan működne és menne a városban vagy az országúton. A Tesla valóban a többiek előtt jár az önvezető autók technológiájában, sokkal több adatot is gyűjt a felhasználói révén, és ezzel folyamatosan javíthatja a mesterséges intelligencia alapú szoftvereit, amik az önvezető autót vezetik.Musk nem sokkal a rossz hír tagadása után újabb rövid bejelentést tett a Twitteren, ahol közölte, hogy a cég robotaxijának bemutatója idén augusztus 8-én lesz. A hírre az árfolyam is pozitívan reagált, 5 százalékkal is erősödött közvetlenül a bejelentés után. A leglelkesebb elemzők és befektetők szerint az önvezető autók akár 100 milliárdos extra profitot is jelenthetnek a cég számára, egyesek akár az autózási szokások radikális változását is elképzelhetőnek tartják, ahol előfizetéses formában fizetnének a Teslának a fogyasztók.
Mindez még csak a jövő zenéje. A független elemzők közben inkább arról beszélnek most, hogy lehetséges, hogy a valóságos önvezetés csupán csalóka ábránd, amit nagyon sokáig tart majd valóban elérni. A technológia talán javul, de még nincsen teljesen készen rá, és ami még fontosabb: az engedélyezési folyamatok hosszú évekig, vagy akár évtizedekig is elhúzódhatnak. Ki kell dolgozni azokat a jogi megoldásokat, amik érvényesek lesznek, ha egy önvezető autó érintett lesz egy balesetben, erre ma jelenleg semmilyen igazi általánosan elfogadott irányelv sincsen, és egy ilyen megalkotása hosszú évek egyeztetését követelheti meg. Nagyon kockázatos tehát mindent erre alapozni - hamarosan meglátjuk, hogy Musk legújabb döntése sikerre vagy bukásra ítéli a vállalatát.
Szerző: Szepesi László
Címkék: befektetés, tőzsde, árfolyam, Elon Musk, Tesla, autógyár, elektromos, részvény, Robotaxi
Kapcsolódó anyagok
- 2024.12.17 - Miért kellett mennie az autóipari óriáscég vezérének?
- 2024.12.10 - A GVH szerint átverte utasait a City Taxi
- 2024.10.15 - Csalódást okozott a Tesla robotaxi bemutatója
- 2024.09.10 - Elon Musk nagyot nyerhet Trump győzelme esetén
- 2024.05.02 - Ennyire sok pénzt hozott a mesterséges intelligencia
- 2024.02.05 - Heavy metal dobos perelte be a világ leggazdagabb emberét
- 2024.01.30 - Csalódást okoztak a Tesla számai
- 2023.10.31 - Brutálisat fékezett a Ford
- 2023.10.18 - Drága-e a Tesla?
- 2023.07.04 - Vegyesen teljesítenek Musk cégei
- 2023.04.20 - Megvan a Tesla kihívója?
- 2023.01.17 - Elérte a gödör alját a Tesla?
- 2021.02.16 - Eljárás indulhat a Tesla vezére ellen árfolyam-manipuláció miatt
További kapcsolódó anyagok