A cégek is hasznosíthatnák a nagy állami adatvagyont
2017. november 8.
A jövőben a jegybank szerint új lehetőségek nyílnak a biztosítási szakma számára is. A digitalizáció, a technológiai változások azonban tulajdonképpen már ma is jelen vannak a biztosítók mindennapjaiban, ha ez az ügyfelek számára még nem is tudatosodott. Az állam által egyre nagyobb és sokoldalúbb adatbázis várható hasznosítása sokakban kelthet azonban félelmet.
A digitális technológiák spontán ismertségéről feltett kérdésre mindössze 6 százalék válaszolt pozitívan – derült ki a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) „Digitalizáció és innováció a biztosításban” című konferencián ismertetett felmérésből. Amikor azonban konkrét alkalmazásokra kérdeztek rá, akkor 26 százalék vallotta, hogy már használt ilyesmit. A legnépszerűbbek a mobil applikációk, illetve a vezetéstámogató lehetőségek voltak.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke, Windisch László ki is emelte, hogy a digitalizáció már most jelen van a biztosítók gyakorlatában. Mint részletezte: az utasbiztosítások több mint 74 százalékát, a kötelező gépjárműfelelősség-biztosítás 34 százalékát, a vagyonbiztosítások 18,4 százalékát, a casco-szerződések 8,8 százalékát online módon kötik az ügyfelek. (A most indult kgfb-kampányban is jól látszik, hogy a társaságok kedvezményekkel terelik az autósokat az elektronikus kommunikáció és díjfizetési mód felé.)
Pandurics Anett, a MABISZ elnöke is beszélt arról, hogy a digitalizáció, a technológiai változások már most is részei a biztosítók mindennapi életének. A termékek értékesítésének döntő része mellett már most online módon történik a kockázatfelmérés, a szerződések adminisztrációja, sőt a kárrendezés többsége is.
A digitalizáció persze sokakban kelthet aggodalmat is. Előbb-utóbb ugyanis valóban megvalósulhat egy olyan világ, amelyben a cégek mindent megtudhatnak ügyfeleikről. Az ilyen félelmeket tulajdonképpen határozottan táplálhatja az, amit Deutsch Tamás, a Digitális jólét programért (Djp) felelős miniszterelnöki biztos a konferencián elmondott.
A miniszteri biztos szavaiból úgy tűnt, hogy a Digitális jólét program 2.0 keretében megoldhatják, hogy a cégek hozzájussanak az állami információkhoz. Deutsch egy másik szakmai konferencián körülbelül egy hónappal ezelőtt magabiztosan kijelentette, hogy 2018. december 31-ig minden magyar háztartásba eljut a szupergyors internet. Az mindenestre már tapasztalat, hogy az elektronika az adatgyűjtési lehetőségeket is szélesebbé és könnyebbé teszi.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: biztosítás, MABISZ, digitális, technológia
Már itt a biztosítási forradalom
Fotó: Azénpénzem
A digitális technológiák spontán ismertségéről feltett kérdésre mindössze 6 százalék válaszolt pozitívan – derült ki a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) „Digitalizáció és innováció a biztosításban” című konferencián ismertetett felmérésből. Amikor azonban konkrét alkalmazásokra kérdeztek rá, akkor 26 százalék vallotta, hogy már használt ilyesmit. A legnépszerűbbek a mobil applikációk, illetve a vezetéstámogató lehetőségek voltak.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke, Windisch László ki is emelte, hogy a digitalizáció már most jelen van a biztosítók gyakorlatában. Mint részletezte: az utasbiztosítások több mint 74 százalékát, a kötelező gépjárműfelelősség-biztosítás 34 százalékát, a vagyonbiztosítások 18,4 százalékát, a casco-szerződések 8,8 százalékát online módon kötik az ügyfelek. (A most indult kgfb-kampányban is jól látszik, hogy a társaságok kedvezményekkel terelik az autósokat az elektronikus kommunikáció és díjfizetési mód felé.)
A konferencián az MNB alelnöke hangsúlyozta: a biztosítási szakma számára is új lehetőségek nyílnak a jövőben. A jegybank felmérése szerint egyébként a lakosság 18 százaléka lenne nyitott olyan új, digitális megoldásokra, amelyek alkalmazására a jelenlegi jogszabályok még nem adnak lehetőséget. Ez pedig – jelentette ki Windisch –már nem elhanyagolható piaci szegmens.
Pandurics Anett, a MABISZ elnöke is beszélt arról, hogy a digitalizáció, a technológiai változások már most is részei a biztosítók mindennapi életének. A termékek értékesítésének döntő része mellett már most online módon történik a kockázatfelmérés, a szerződések adminisztrációja, sőt a kárrendezés többsége is.
Veszélyeket is hordozhat a „big data”
A digitalizáció persze sokakban kelthet aggodalmat is. Előbb-utóbb ugyanis valóban megvalósulhat egy olyan világ, amelyben a cégek mindent megtudhatnak ügyfeleikről. Az ilyen félelmeket tulajdonképpen határozottan táplálhatja az, amit Deutsch Tamás, a Digitális jólét programért (Djp) felelős miniszterelnöki biztos a konferencián elmondott.
A bizalmatlanságot jól mutathatja, hogy a Századvég felmérése szerint az ügyfelek többsége nem szívesen osztaná meg biztosítójával a mobilapplikáció révén gyűjtött adatokat. Az is kiderült persze, hogy kedvezményekkel ezen a helyzeten is lehet segíteni. Így már 69 százalék nem bánná a biztosító felvilágosítását.
Deutsch érzékelhetően nem örül annak, hogy Magyarországon még nem alkották meg azokat a szabályokat, amelyek lehetővé tennék az állami működés során keletkezett adatvagyon gazdasági hasznosítását. A „big data” – ahogy ezt az információs bázist nevezte – újrahasznosítása szerinte a magyarországi biztosító társaságok számára is rendkívül fontos lehet. (Gondoljunk bele, már most létezik az az elektronikus egészségügyi rendszer, amiben minden betegségre vonatkozó adat személyenként meglesz.)A miniszteri biztos szavaiból úgy tűnt, hogy a Digitális jólét program 2.0 keretében megoldhatják, hogy a cégek hozzájussanak az állami információkhoz. Deutsch egy másik szakmai konferencián körülbelül egy hónappal ezelőtt magabiztosan kijelentette, hogy 2018. december 31-ig minden magyar háztartásba eljut a szupergyors internet. Az mindenestre már tapasztalat, hogy az elektronika az adatgyűjtési lehetőségeket is szélesebbé és könnyebbé teszi.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: biztosítás, MABISZ, digitális, technológia