Plusz adatforgalmat kell biztosítaniuk
2021. december 10.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 310 milliós bírságot rótt ki a Magyar Telekomra, amiért a fogyasztókat megtévesztve, valótlanul reklámozta korlátlanként egyes mobilinternet-csomagopcióit. A cégnek emellett kompenzációként 4 GB többlet-adatforgalmat kell biztosítania.
A GVH vizsgálata feltárta, hogy a Telekom reklámokban hangsúlyosan korlátlanként hirdetett, úgynevezett nullás díjszabású opcióinak egyike sem biztosított teljes díjmentességet. Egyes funkciók ugyanis – így például a chat-alkalmazások esetében a hang- és videóhívások, vagy a közösségi média böngészésekor a videótartalmak – csökkentették az előfizetők adatkeretét.
A korlátozások közkedvelt funkciókra is vonatkoztak (például videólejátszás). Más esetekben elkerülhetetlenek voltak (például automatikusan lejátszódó hirdetés) vagy a szolgáltatások lényegi részeit érintették: a chat-appok hanghívás (VOIP) funkcióit például a fogyasztók harmada-negyede használta a vizsgált időszakban, és jelentős volt köztük a videotelefonálók aránya is. A szűkítésekről a Telekom jellemzően nem adott reklámjaiban tájékoztatást – ahol pedig adott, ott sem tette egyértelművé, hogy mely forgalmak díjmentesek, és melyek csökkentik a díjcsomagba foglalt adatkeretet.
A hatóság Versenytanácsa 310 millió forintos bírságot szabott ki a jogsértésért a Magyar Telekom Nyrt.-re, tekintettel többek között arra, hogy az elmúlt 10 évben már tizedszer tévesztette meg a fogyasztókat. A hatóság a szolgáltatót a fogyasztók kompenzálását célzó jóvátételi csomag végrehajtására is kötelezte. Ennek keretében 4 GB-nyi, 1 hónapig felhasználható plusz adatmennyiséget kap minden fogyasztó, aki 2017. január 1-je után igénybe vett és jelenleg is igénybe vesz a Telekomnál korlátlanként hirdetett opciót, és legalább egyszer elérte a díjcsomagjában foglalt adatkeretének 100 százalékát.
Szerző: Azénpénzem
Címkék: internet, mobil, GVH, Telekom, vizsgálat, bírság, kötelezés
Már tizedszer tévesztette meg ügyfeleit a Telekom
A GVH vizsgálata feltárta, hogy a Telekom reklámokban hangsúlyosan korlátlanként hirdetett, úgynevezett nullás díjszabású opcióinak egyike sem biztosított teljes díjmentességet. Egyes funkciók ugyanis – így például a chat-alkalmazások esetében a hang- és videóhívások, vagy a közösségi média böngészésekor a videótartalmak – csökkentették az előfizetők adatkeretét.
A korlátozások közkedvelt funkciókra is vonatkoztak (például videólejátszás). Más esetekben elkerülhetetlenek voltak (például automatikusan lejátszódó hirdetés) vagy a szolgáltatások lényegi részeit érintették: a chat-appok hanghívás (VOIP) funkcióit például a fogyasztók harmada-negyede használta a vizsgált időszakban, és jelentős volt köztük a videotelefonálók aránya is. A szűkítésekről a Telekom jellemzően nem adott reklámjaiban tájékoztatást – ahol pedig adott, ott sem tette egyértelművé, hogy mely forgalmak díjmentesek, és melyek csökkentik a díjcsomagba foglalt adatkeretet.
A jóvátételre jogosultakat a cég SMS-ben tájékoztatja majd a pótlólagos adatkeretről. A Telekom emellett valamennyi, korlátlan opciókkal érintett előfizetőjét tájékoztatja a kérdéses adatforgalmak korlátaira vonatkozó információk elérhetőségéről.
A GVH döntése megállapította, hogy a megtévesztő gyakorlat nem csupán az érintett mobilcsomagok ár-érték arányára lehetett kihatással, hanem befolyásolhatta a fogyasztók használati szokásait is: például a szűkítések pontosabb tudatában a fogyasztók kevésbé intenzíven használhatták volna az érintett applikációk (korlátlannak hitt) funkcióit, vagy gyakrabban térnek át a wifi-hálózatra. A hatóság Versenytanácsa 310 millió forintos bírságot szabott ki a jogsértésért a Magyar Telekom Nyrt.-re, tekintettel többek között arra, hogy az elmúlt 10 évben már tizedszer tévesztette meg a fogyasztókat. A hatóság a szolgáltatót a fogyasztók kompenzálását célzó jóvátételi csomag végrehajtására is kötelezte. Ennek keretében 4 GB-nyi, 1 hónapig felhasználható plusz adatmennyiséget kap minden fogyasztó, aki 2017. január 1-je után igénybe vett és jelenleg is igénybe vesz a Telekomnál korlátlanként hirdetett opciót, és legalább egyszer elérte a díjcsomagjában foglalt adatkeretének 100 százalékát.
Szerző: Azénpénzem
Címkék: internet, mobil, GVH, Telekom, vizsgálat, bírság, kötelezés
Kapcsolódó anyagok
- 2024.01.16 - Nagyot drágít a Telekom
- 2023.08.14 - Sokadszorra verte át ügyfeleit a Telekom
- 2022.08.11 - Pénzt hozhat a Yetteltől érkező üzenet a régi ügyfeleknek
- 2022.06.21 - Egyre fiatalabbak szoknak rá a netre
- 2022.03.29 - Ezek a legnépszerűbb okostelefonok
- 2022.02.17 - Átverhették, ezért pénzt kap, aki az Alzától vásárolt
- 2022.01.27 - A 76 alatti nyugdíjasok kétharmada internetezik
- 2022.01.10 - Csak egy biztosítót ajánlottak, bírság lett a vége
- 2021.12.14 - Ráhajtott a GVH az autóhirdetések piacára
- 2021.12.08 - Mégsem hatásos a vírusok ellen a Dettol
- 2021.12.03 - 30 milliós bírságot kapott a Signal Biztosító
- 2021.12.02 - Egyetlen bank sem tájékoztatja megfelelően ügyfeleit
- 2021.11.22 - Elbukott a GVH a Facebook ellen
- 2021.11.13 - Elmeszelték a Google-t, reménykedik a magyar hatóság
- 2021.09.29 - Kamu volt a maszkok árengedménye, 85 milliós bírság lett a vége
További kapcsolódó anyagok