Kibővítették a kormányablakos lehetőségeket

Más ez az ügyintézés!

Fotó: Vándor Géza
2016. április 11. Mától a korábbinál sokkal több ügyet lehet a kormányablakoknál intézni (a lehetőségeket táblázatban foglaltuk össze). Áprilisban a netes időpontfoglalás is némiképp átalakult. Sorra nyílnak egyébként azok a kormányablakok, amelyek már okmányirodát is tartalmaznak.

Az állampolgárok évente 23 millió hivatalos ügyet intéznek. A cél az, hogy ezeket szinte kivétel nélkül egyetlen helyen, a kormányablakoknál lehessen benyújtani – jelentette be az év elején Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter. A tervek szerint 2016-ben 30 új ablakot nyitnak (ehhez uniós támogatás is a rendelkezésre áll). Csak az idén tavasszal a fővárosban Újbudán és Budafokon, vidéken pedig Komlón és Szobon adtak át új hivatalt. Lázár szerint az idei év végére a célkitűzés szerint 270 ablakban ezerféle ügy intézhető majd el. Az intézhető ügyek számán nagyot lendít a már megjelent kormányrendelet.

A kormány majdnem duplájára növelte azoknak az ügyeknek a számát, amelyek intézéséhez a kormányablaktól (ezekről itt tájékozódhat) kérhető segítség. Tájékoztatás is sokkal több kérdésben kérhető itt a korábbinál. Tapasztalatunk szerint egyébként a kormányablakok lehetőségeit egyelőre nagyon kevesen ismerik. Ezért táblázatban foglaltuk össze, hogy milyen fajta szolgáltatások, és hány féle ügyben érhetők itt el.

A kormányablakos ügyintézés
MegnevezésÜgyek (db)
Azonnal intézhető42
Saját hatáskörben intézhető42
Továbbítás céljából beterjeszthető614 (333*)
Kizárólag tájékoztatás kérhető419 (192*)
Hivatalból intézendő13
* 2016. április 8-a előtt
A rendelet szerint április 8-ától (praktikusan mától) már a kormányablaknál is megtehető a legfeljebb 300 négyzetméter összes hasznos alapterületű új lakóépület építésére vonatkozó egyszerű bejelentés. Kérelem adható be például borászati üzemre, baromfi- és halkeltető állomásra, méhészetre.  A védett természeti területekkel kapcsoltban szinte minden – például a besorolás megváltoztatásának kérelme – itt kezdeményezhető. A lista igen bő (a teljes palettát itt nézheti meg). Szerepel rajta szerencsejáték-szervező tevékenység folytatásának engedélyezéséhez szükséges jegyzői igazolás kiadása iránti kérelem. Némiképp meghökkentő módon pedig akad pont, ami szerint itt kérhető a „nevelési-oktatási, egészségügyi, gyermek- és ifjúságvédelmi intézmény bármely bejáratától számított 200 méteres közúti (közterületi) távolságon belül a szeszes ital kimérésnek az intézmény napi működési idejének lejárta után történő” engedélyezése.

Ügyintézési kálvária is akadt


Áprilisban az ügyfélkapus időpontfoglalás is megváltozott kissé. Tájékoztatásuk szerint „a személyi okmányok gyorsabb, egyszerűbb ügyintézése céljából” 2016. április 1-től megszűnt az ügy kiválasztására vonatkozó szolgáltatás. Azért persze továbbra sem lehetetlen aszerint válogatni az okmányirodák és a kormányablakok között, hogy hol sikerül hamarabb időpontot kapni. Amennyiben valakinek közigazgatási ügyintézéssel kapcsolatos kérdése merül fel, vagy ügyintézése előtt tájékozódni kíván, érdemes a kormányzati ügyfélvonalat hívni a 1818-as telefonszámon.

Nem akarunk ünneprontók lenni, hiszen elsőre valóban nagyon kényelmesnek tűnik, ha minden ügyet egy helyen lehet elintézni. A feladatok halmozása viszont alighanem a hibalehetőségeket is növeli. Tavaly például az okmányiroda tévedése miatt – mint arról a Vezess.hu beszámolt – elképesztő kálváriát járt az egyik autós. Egy vállalkozás legfrissebb adásvételi szerződései közül az egyik autó rendszámát elírta az ügyintéző. A kocsi eredeti gazdájának törölték a biztosítását, végül a törzskönyvet is le kellett adnia. Kérvények, hosszú ügyintézés, komplett kálváriajárás lett a dologból.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok