Összesen hárommilliárdot osztanak szét
2021. június 14.
Az elektromos autók vásárlási támogatására mától lehet pályázni. A nagycsaládosok a 7-9 üléses autókhoz a kapható 2,5 milliós támogatást összevonhatják az elektromos autók kedvezményével, így akár már 9 millióért is beszerezhetik az új kocsit.
Noha már jó ideje növekedésben van az elektromos autók hazai eladása a hagyományos meghajtású autókhoz képest magas áruk még gátat vet gyors elterjedésük elé. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) adatai szerint, piaci részesedésük az új autók teljes piacán nem haladja meg az 5 százalékot, de ezen belül is inkább a hibrid az uralkodó, mindössze 2 százalékot jelentenek a teljesen elektromos autók.
Az elektromos autók megvásárlását ösztönző állami támogatás némileg meggyorsíthatja a piaci térnyerést. A tavalyi pályázatra az autókereskedők is reagáltak, egymás után hirdették meg az árengedményeket, igyekezve az árakat a támogatásban meghatározott keretekbe szorítani, hogy az minél több modellre igénybe vehető legyen. Így akik elszánták magukat a vásárlásra, voltaképpen kétszeresen is jól járhattak: bár egy villanyautó megvételéhez még így is jókora összeget kellett nekik is kifizetni. Ezzel együtt tavaly több mint 60 százalékkal nőtt az eladásuk, több mint 3000 darabot helyeztek forgalomba, amihez a pályázat jelentősen hozzájárult: az érdeklődést mutatja, hogy a támogatási keret alig több mint egy nap alatt kimerült.
Az elektromos autók idei vásárlási támogatására ma reggel 8-tól lehet pályázni. A május 17-én megjelent, itt elérhető pályázati kiírás szerint a támogatást magánszemélyek, felsőoktatási intézmények és civil szervezetek, illetve személygépkocsis személyszállítással és taxis személyszállítással foglalkozó egyéni vállalkozók és cégek kaphatják meg. Általában egy gépkocsira lehet pályázni, civil szervezetek, egyesületek és felsőoktatási intézmények azonban 5 darabra is benyújthatnak igényt.
Az autónak újnak vagy a márkakereskedő, illetve az importőr által tesztautóként saját tulajdonban Magyarországon forgalomba helyezett, tisztán elektromos meghajtásúnak kell lennie. A pályázat használt, illetve hibrid autók megvásárlására tehát nem szól. Benyújtásához érvényes megrendelésre van szükség, amelynek dátuma nem lehet régebbi, mint a pályázat kiírása, vagyis május 17.
A támogatás sávosan érhető el: a lakosság ötszemélyes autóra 12 millió forint vételárig annak maximum 50 százalékát, de legfeljebb 2,5 millió forintot, 12 és 15 millió forint közötti autóra maximum 1,5 millió forintot kaphat. Hétszemélyes autóra 14 millió forintig kapható az ár maximum 50 százaléka, de legfeljebb 2,5 millió forint, 14 és 17 millió forint közöttire pedig maximum 1,5 millió forint.
Az autó megvásárlásakor a saját forrás összegét a kereskedőnek kell kifizetni. (Lízingszerződés esetén ezt a lízingbe adónak (finanszírozónak) kell megtennie. Ezután egyösszegű előlegként (előfinanszírozás), vagy az elszámolási dokumentáció elfogadását követően a utófinanszírozással lehet hozzájutni a támogatáshoz. Előbbi esetben 10 nap alatt ellenőrzik a feltételek meglétét, és további 10 nap után utalják a pénzt a kereskedőnek. Utófinanszírozás esetén 20 munkanapig tarthat a pályázati feltételek teljesítésének és benyújtott dokumentumok az ellenőrzése, ami után szintén 10 napon belül folyósítják az összeget.
A nagycsaládosok a 7-9 üléses autókhoz a kapható 2,5 milliós támogatást összevonhatják az elektromos autók kedvezményével. Így akár 5 millió forintos támogatást is kaphatnak a jármű 14 millió forintos listaáráig. Így a támogatásokat összevonva, a legmagasabb támogatási összeget igénybe véve 9 millióért juthatnak hozzá az autóhoz.
Szerző: Lenkei Gábor
Címkék: autó, gépkocsi, támogatás, pályázat, elektromos
Mától lehet villanyautóra pályázni
Fotó: Marjai János, MTI
Noha már jó ideje növekedésben van az elektromos autók hazai eladása a hagyományos meghajtású autókhoz képest magas áruk még gátat vet gyors elterjedésük elé. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) adatai szerint, piaci részesedésük az új autók teljes piacán nem haladja meg az 5 százalékot, de ezen belül is inkább a hibrid az uralkodó, mindössze 2 százalékot jelentenek a teljesen elektromos autók.
Az elektromos autók megvásárlását ösztönző állami támogatás némileg meggyorsíthatja a piaci térnyerést. A tavalyi pályázatra az autókereskedők is reagáltak, egymás után hirdették meg az árengedményeket, igyekezve az árakat a támogatásban meghatározott keretekbe szorítani, hogy az minél több modellre igénybe vehető legyen. Így akik elszánták magukat a vásárlásra, voltaképpen kétszeresen is jól járhattak: bár egy villanyautó megvételéhez még így is jókora összeget kellett nekik is kifizetni. Ezzel együtt tavaly több mint 60 százalékkal nőtt az eladásuk, több mint 3000 darabot helyeztek forgalomba, amihez a pályázat jelentősen hozzájárult: az érdeklődést mutatja, hogy a támogatási keret alig több mint egy nap alatt kimerült.
A használt vagy a hibrid szóba sem jöhet
Az elektromos autók idei vásárlási támogatására ma reggel 8-tól lehet pályázni. A május 17-én megjelent, itt elérhető pályázati kiírás szerint a támogatást magánszemélyek, felsőoktatási intézmények és civil szervezetek, illetve személygépkocsis személyszállítással és taxis személyszállítással foglalkozó egyéni vállalkozók és cégek kaphatják meg. Általában egy gépkocsira lehet pályázni, civil szervezetek, egyesületek és felsőoktatási intézmények azonban 5 darabra is benyújthatnak igényt.
Az autónak újnak vagy a márkakereskedő, illetve az importőr által tesztautóként saját tulajdonban Magyarországon forgalomba helyezett, tisztán elektromos meghajtásúnak kell lennie. A pályázat használt, illetve hibrid autók megvásárlására tehát nem szól. Benyújtásához érvényes megrendelésre van szükség, amelynek dátuma nem lehet régebbi, mint a pályázat kiírása, vagyis május 17.
Az idén mintegy 1200-2000 kedvezően elbírált támogatási kérelemre számítanak.
A pályázati keret összesen 3 milliárd forint. A részvételhez ügyfélkapus regisztráció kell, erre a pályázó azonosításához van szükség. A pályázatokat szakaszosan lehet benyújtani az elektromobilitas.ifka.hu oldalon, az adatlapok kitöltésével és a scannelt dokumentumok (például jogosítvány vagy személyi igazolvány, esetleg útlevél, lakcímkártya, az autó megrendelője) csatolásával. A szakaszok mától július 2-ig, augusztus 9-től augusztus 27-ig, valamint október 11-től a keret kimerüléséig, de legkésőbb jövő év június 1-jéig tartanak, és szakaszonként összesen 1-1milliárd forintot osztanak ki a pályázók között. A családosok akár 5 millió forint támogatást is kaphatnak
A támogatás sávosan érhető el: a lakosság ötszemélyes autóra 12 millió forint vételárig annak maximum 50 százalékát, de legfeljebb 2,5 millió forintot, 12 és 15 millió forint közötti autóra maximum 1,5 millió forintot kaphat. Hétszemélyes autóra 14 millió forintig kapható az ár maximum 50 százaléka, de legfeljebb 2,5 millió forint, 14 és 17 millió forint közöttire pedig maximum 1,5 millió forint.
Az autó megvásárlásakor a saját forrás összegét a kereskedőnek kell kifizetni. (Lízingszerződés esetén ezt a lízingbe adónak (finanszírozónak) kell megtennie. Ezután egyösszegű előlegként (előfinanszírozás), vagy az elszámolási dokumentáció elfogadását követően a utófinanszírozással lehet hozzájutni a támogatáshoz. Előbbi esetben 10 nap alatt ellenőrzik a feltételek meglétét, és további 10 nap után utalják a pénzt a kereskedőnek. Utófinanszírozás esetén 20 munkanapig tarthat a pályázati feltételek teljesítésének és benyújtott dokumentumok az ellenőrzése, ami után szintén 10 napon belül folyósítják az összeget.
A nagycsaládosok a 7-9 üléses autókhoz a kapható 2,5 milliós támogatást összevonhatják az elektromos autók kedvezményével. Így akár 5 millió forintos támogatást is kaphatnak a jármű 14 millió forintos listaáráig. Így a támogatásokat összevonva, a legmagasabb támogatási összeget igénybe véve 9 millióért juthatnak hozzá az autóhoz.
Szerző: Lenkei Gábor
Címkék: autó, gépkocsi, támogatás, pályázat, elektromos
Kapcsolódó anyagok
- 2021.08.19 - Nőnek az eladások, tovább drágulhatnak az autók
- 2021.08.17 - Változik a gyerekesek otthonteremtési támogatása, jön az ingyenes CSOK-hitel
- 2021.08.11 - A lítium lesz az új olaj?
- 2021.06.02 - Jövő nyártól négybetűs rendszámtáblák jönnek
- 2021.05.19 - Tovább drágult az autóbiztosítás
- 2021.03.04 - Egyre több és öregebb autó fut a magyar utakon
- 2021.02.09 - Most megtudhatja, mennyivel fizet többet a kötelezőre
- 2021.02.04 - Ötvenmilliárdba került az adófizetőknek a nagycsaládosok autóvásárlása
- 2021.01.26 - Márkaszervíz vagy független? Kiderítették, mikor mi éri meg
További kapcsolódó anyagok