Hétvégén változnak a szabályok

Még kevesebb lesz az akció

Fotó: Azénpénzem
2022. május 25. Mint sok háziasszonytól hallhatjuk a panaszt: az utóbbi hónapokban kedvenc élelmiszerboltjukban a korábbinál számban kevesebb, mértékben pedig csekélyebb az akció. Ez az infláció és az árstop következtében van így, a hétvégétől viszont az új fogyasztóvédelmi szabályok miatt látszódhat majd kevesebb akció.

Uniós irányelvek alapján számos fogyasztóvédelmi szabály változik vagy lép be újonnan május 28-ától. Törvényben rögzítik például a kettős minőség (amikor a nyugati országokban ugyanazt a terméket más tartalommal árulják) tilalmát is. (Erről részletesen itt olvashat.) A legfontosabb új szabály azonban alighanem a kamuakciók és vélemények tilalma.

Az új szabályok a termékek fogyasztóknak (a magánszemély vevők) meghirdetett akciós árainak, leértékeléseinek és árkedvezményeinek kereskedelemi kommunikációjára, valamint az akciós árak feltüntetésére vonatkoznak mind a hagyományos, mind az online kereskedelemben. Ezentúl nem elég csak az akciót kiírni, fel kell tüntetni a korábbi árat is. Mégpedig nem is akárhogyan.

A kormányzati tájékoztatás (ezt a 13 oldalas eligazító anyagot itt nézheti meg) szerint a leértékelés napját megelőzően meg kell nézni az előző 30 nap legalacsonyabb árát, ez lehet a korábbi ár. Megállapításánál az akár csak pár óráig alkalmazott árat is figyelembe kell venni. Ha az üzlet az adott termék leértékelését követően pár nap múlva ismét árat emel, majd újra az előző akció szintjére csökkenti az árát, és mindez 30 napon belül történik, úgy ezt a megismételt árcsökkentést már nem hívhatja akciónak, hiszen a megelőző 30 nap legalacsonyabb árához képest – amely az akciós ár – nem történt árcsökkenés.

Így trükköznek a kereskedők


Az áruházláncok holnaptól érvényes akciós újságjaiban már érvényesíteni kell az új szabályokat. A Blokkk.com átböngészte ezeket a kiadványokat. Mint megállapították: a boltosok furfangosak, más módon tupírozzák fel ajánlataikat. Az akciós szabályba bele nem férő, de a korábbinál kisebb ár reklámértékét más módon hangsúlyozzák. Úgy, hogy ne legyen kötelező az árak összehasonlítása. A továbbiakban persze más fogásokat (nyereményjátékok, kuponok szaporítása) is bevethetnek.
A Blokkk.com gyűjtése (kifejezések, amikkel kikerülik a kereskedők az új árszabályt): szuper ár ♥ szuper ajánlat ♥  őrületes ár ♥ bomba ár ♥ árszenzáció ♥ kitűnő ár ♥ csak ♥ csak ennyi ♥ pont csak ♥ pont szívből ♥ pont hétvégén ♥ a legjobb ár ♥ kiváló minőség csak ennyiért ♥ jó választás ♥ fedezd fel ♥ több marad a pénztárcádban ♥ pénztárcakímélő ajánlat ♥ garancia az olcsó árakra

A kormányzati tájékoztatásban külön kitérnek arra, hogy a törzsvásárlói kuponok (ilyenek például a mobilos applikációval elérhető kedvezmények) esetében az alkalmazott árat nem kell korábbi árnak tekinteni.  Még a szórólapok elnevezése is megváltozhat. Elfogadható, ha a kiadványt nem akciós szórólapnak hívják, hanem például „heti ajánlatnak” hívják, és nem szerepel az oldalakon az „akció” „árcsökkentés”, „kedvezmény” szó, de általában olyan szövegösszefüggés, képi szimbólum (mint a lefelé mutató nyíl vagy webáruháznál az élénk színnel villogó árkiírás), amelyek értelme vagy jelentése az árcsökkentéssel, leértékeléssel hozható összefüggésbe a vásárlóik számára. 

A kereskedelmi szakportál is úgy látja egyébként, hogy mostanában kevesebb volt a boltokban az akció. Az árakat ugyanis a beszerzési árak és a bolt saját költségeinek (például a villanyszámlának, béreknek) megugrása is felfelé nyomja. Az árstop is kivesz öt hónap alatt vagy 60-70 milliárd forintot a boltok kasszáiból. Az akciókat pedig úgy tervezik a boltosok, hogy a bevételkiesés később azért bejöjjön. Ezzel most nagy bajok vannak, ugyanis a vásárló a rettenetesen megdrágult portékákból egy idő után egyszerűen kevesebbet vásárol, mint korábban. Így kevesebb pénze marad a boltosnak akciós árengedményt adni. A Blokkk.com szerint csak hab a keserű tortán a május 28-án belépő új akciós szabályozás.

Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok